Neen, want een fietspad ligt buiten de rijbaan, en met de wagen moet u op de rijbaan blijven (art 9.1.1). Een fietser moet daarentegen enkel op het fietspad rijden als dit berijdbaar is (art 9.1.2.1°).Tsja, als ik met de wagen rijd, en het baanvak is in slechte staat, mag ik dan op het fietspad rijden?
Volgens u niet, volgens de wegcode wel.Een slecht fietspad is geen reden om op de weg te rijden
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad ...
Het is inderdaad geen mooie situatie. Het verbaast me dat ik er nog geen ambulance heb zien staan.Buiten 't dorp ziet dat er behoorlijk goed berijdbaar uit.
In 't dorp heeft een snuggere het fietspad op de overgang tussen beton / 30cm asfalt / beton gelegd.
Asfalt is dan ook afgebrokkeld op vele plaatsen , da's behoorlijk gevaarlijk.
Zelfs op StreetView zijn er stukken bij die niet echt berijdbaar lijken, en dan is het in 't echt meestal erger ...
Wat eigenlijk niet te vatten is, is dat er anno 2014 nog altijd van die 3vaks banen bestaan.
Men weet al 40 jaar dat die uiterst gevaarlijk zijn, en deze is met wat verf en asfalt ipv de "eilandjes" aan te passen zonder waanzinnige kosten te maken ... en dan kan het fietspad volledig op beton, of eventueel achter de parkeerstrook.
Net daarom, er zijn er altijd die het proberen over het "vrije" deel ... en dan zo'n eilandje tegen komen.Op welke manier zijn de 3-vaksbanen met eilandjes dan gevaarlijk? Behalve dan bij het inhalen als men zo dom is...
Je kijkt naar het verkeerde deel.Op die baan is het fietspad gescheiden van de rijweg, daar op de rijweg gaan rijden is onverantwoord, min snelheid 70 en soms 90 km per uur.
Is N9 : Brussel - Aalst - Gent - Eeklo - Brugge - OostendeDe wegen die nog nationaal beheerd worden kan je op 1 hand tellen (en zonder vingers te gebruiken). Waarschijnlijk bedoel je "gewestweg".en is een nationale baan
In o.m. Diepenbeek weten ze intussen dat dat NIET zo is.is een nationale baan dus de gemeente is er niet verantwoordelijk voor.