Fietspad in slechte staat: mag men naast het fietspad rijden

Kingfisher
Berichten: 483

Re: Fietspad in slechte staat: mag men naast het fietspad ri

#16 , 11 nov 2014 16:27

Tsja, als ik met de wagen rijd, en het baanvak is in slechte staat, mag ik dan op het fietspad rijden? Een slecht fietspad is geen reden om op de weg te rijden, is wel een reden om een bowe brief aan de wegbeheerder op te stellen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 11 nov 2014 18:10

Tsja, als ik met de wagen rijd, en het baanvak is in slechte staat, mag ik dan op het fietspad rijden?
Neen, want een fietspad ligt buiten de rijbaan, en met de wagen moet u op de rijbaan blijven (art 9.1.1). Een fietser moet daarentegen enkel op het fietspad rijden als dit berijdbaar is (art 9.1.2.1°).

Oude Belg
Berichten: 3190

#18 , 12 nov 2014 18:44

Een slecht fietspad is geen reden om op de weg te rijden
Volgens u niet, volgens de wegcode wel.
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad ...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#19 , 21 nov 2014 15:04

Buiten 't dorp ziet dat er behoorlijk goed berijdbaar uit.

In 't dorp heeft een snuggere het fietspad op de overgang tussen beton / 30cm asfalt / beton gelegd.
Asfalt is dan ook afgebrokkeld op vele plaatsen , da's behoorlijk gevaarlijk.
Zelfs op StreetView zijn er stukken bij die niet echt berijdbaar lijken, en dan is het in 't echt meestal erger ...


Wat eigenlijk niet te vatten is, is dat er anno 2014 nog altijd van die 3vaks banen bestaan.
Men weet al 40 jaar dat die uiterst gevaarlijk zijn, en deze is met wat verf en asfalt ipv de "eilandjes" aan te passen zonder waanzinnige kosten te maken ... en dan kan het fietspad volledig op beton, of eventueel achter de parkeerstrook.
Het is inderdaad geen mooie situatie. Het verbaast me dat ik er nog geen ambulance heb zien staan.

Op welke manier zijn de 3-vaksbanen met eilandjes dan gevaarlijk? Behalve dan bij het inhalen als men zo dom is...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 27 dec 2014 17:19

Op die baan is het fietspad gescheiden van de rijweg, daar op de rijweg gaan rijden is onverantwoord, min snelheid 70 en soms 90 km per uur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 28 dec 2014 20:32

Dat is zo, maar de max snelheid voor auto's is er 70 en is een nationale baan dus de gemeente is er niet verantwoordelijk voor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#22 , 28 dec 2014 21:39

en is een nationale baan
De wegen die nog nationaal beheerd worden kan je op 1 hand tellen (en zonder vingers te gebruiken). Waarschijnlijk bedoel je "gewestweg".

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 28 dec 2014 22:38

en is een nationale baan
De wegen die nog nationaal beheerd worden kan je op 1 hand tellen (en zonder vingers te gebruiken). Waarschijnlijk bedoel je "gewestweg".
Is N9 : Brussel - Aalst - Gent - Eeklo - Brugge - Oostende
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 28 dec 2014 23:04

De "N" stond vroeger voor "nationale", en kwam van het Frans (in het Nederlands "rijksweg"). Geldt ook trouwens voor de andere wegnummering (met als uitschieter de B van "bretelle", waar geen mooie Nederlandse vertaling voor bestaat, maar vrij vertaald "verbindingsweg" betekend).

Deze oude nummering is behouden gebleven bij de overdracht van de wegen naar de gewesten, maar de betekenis erachter is weggevallen. Nu is dit enkel nog een verwijzing naar de categorie van weg.

Terug naar “Verkeersongevallen”