Auto van rechts op foute baanvak, was dit een manouvre?

Parkeerongeluk
Topic Starter
Berichten: 4

Auto van rechts op foute baanvak, was dit een manouvre?

#1 , 23 dec 2014 18:45

Hallo mensen van dit forum!

Zoals de titel al aangaf, heb ik net een ongeval met (gelukkig enkel) blikschade op een parking voorgehad. Ik denk niet dat ik het had kunnen voorkomen, maar ik vraag me af of dit ook zo gezien gaat worden door de verzekering, die niets van zich laat weten op dit moment.

Het zat zo; een ongelooflijk drukke dag, en ik moet van de parking. Ik rijd vooruit, en moet, door tegenkomend verkeer uiterst rechts gaan rijden. Daar staat, voor een brede doorgang een grote auto zodat ik niks kan zien van het verkeer van rechts om de hoek. Ik rijd naar voor, aangezien van rechts de 'straat' ook een dubbele rijrichting is, en letterlijk nog geen halve meter als ik voorbij de grote geparkeerde wagen ben, botst een dame tegen mijn rechterlicht, echt knal op de hoek. Of ik bots tegen haar, hoe je het ook wil noemen. Ze gaf zelf toe dat ze erg gehaast was (al weet ik dat dat voor de verzekering geen sikkepit uitmaakt, maar voor mij persoonlijk wel.) maar zo heel erg snel reed ze ook weer niet, en dat is ook te zien aan de schade. Haar auto had enkel een paar heel kleine schrammen, maar die van mij heeft een kapot licht, en aangezien dat we juist op mijn hoek botsten, is daar de fragiele carrosserie rond het licht kromgebogen en moet die uitgeblust worden voor een nieuw licht gestoken kan worden. Dus dat gaat wel wat kosten.

Ik vond http://advocatenbureau-gevaco.be/juridi ... e_wegcode/ hier deze quote
Wijzigingen in voege vanaf 1 januari 2003

Art. 12.3.1 (voorrang van rechts)

De bepaling “Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de van rechts komende bestuurder” werd aangepast als volgt : “Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt”.
Deze persoon schreef ook dit:
Het Hof van Cassatie oordeelde tot nu toe wanneer de bestuurder die van rechts komt geen onvoorzienbare hindernis is, de voorrangsplicht blijft bestaan. M.a.w. als men een voorrangsweg oprijdt en men kan voorzien dat er een bestuurder van links of van rechts kan komen, de voorrangsplicht in se blijft bestaan.
Maar ik kon deze mevrouw onmogelijk zien aankomen, en mijn snelheid was niet overdreven. Dit staat ook aangegeven op het aanrijdingsformulier.

Op andere plekken lees ik dan weer dat het geld over de ganse breedte van de weg. Of de vrouw iemand in aan het halen was (dan is het zeker een manouvre, toch?) kan ik niet meer herinneren, het ging allemaal nogal snel en daar heb ik niet op gelet.

Hoedanook, een lang verhaal. Maar in deze kerstperiode zal het dossier waarschijnlijk nog langer aanslepen, en aan het korte gesprek met de makelaar kon ik opmaken dat ze er niet voor stonden te springen om een expert aan te stellen :? Nu, als het zo is dan is het zo, ik ben al blij dat er geen gewonden zijn gevallen, maar dingen als dat kosten toch makkelijk honderden euro's en dan is het nog goedkoop opgelost, en dat is voor ons best veel centjes. Dus ja, zijn er hier mensen die hier een idee over hebben hoe het nu juist zit? Ik zie door de bomen het bos eventjes niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 dec 2014 18:55

Was die dame op de openbare weg en kwam u van een parking gereden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Parkeerongeluk
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 dec 2014 18:57

Nee, we waren allebei nog op de parking. Het was een nogal grote parking. (shopping wijnegem)

(En alvast bedankt voor je reactie...)

Reclame

lohabra
Berichten: 1017

#4 , 23 dec 2014 19:28

Ik vond http://advocatenbureau-gevaco.be/juridi ... e_wegcode/ hier deze quote
Wijzigingen in voege vanaf 1 januari 2003

Art. 12.3.1 (voorrang van rechts)

De bepaling “Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de van rechts komende bestuurder” werd aangepast als volgt : “Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt”.
Is dat een advocatenbureau, of eerder een antiquair ?

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /171-art12" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

Afbeelding B1


Afbeelding B5


b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Parkeerongeluk
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 dec 2014 19:59

Geen idee, ik geef toe; ik ken niet veel van 'juridische' sites en dus ook niet van hun al dan niet betrouwbaarheid. Die wettekst die u daar geeft had ik ook gezien, maar daar stond datum 1975 bij(?), en die gaf datum 2003.

Hey, kijk, ik ben ook maar een leek, ken letterlijk niets van juridische dingen en daarom kwam ik hier raad vragen...

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 dec 2014 20:42

Geen idee, ik geef toe; ik ken niet veel van 'juridische' sites en dus ook niet van hun al dan niet betrouwbaarheid. Die wettekst die u daar geeft had ik ook gezien, maar daar stond datum 1975 bij(?), en die gaf datum 2003.
Het oorspronkelijke koninklijk besluit dat de wegcode is, is van 1975 - en uiterst vaak aangepast.
De aanpassing van 2003 dat men regelmatig (volgens de reglementen, niet "vaak") van rechts moet komen is nadien weer afgeschaft.

Parkings van o.a. grootwarenhuizen worden aanzien als openbare weg in de rechtspraak.


U kan op een parking niet eens zien of er verkeer van rechts komt ?
Vrij bizar ...

Parkeerongeluk
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 dec 2014 22:28

Ja, bizar, ik kan niet doorheen een gigantische monovolume kijken... :) En ook niet errond als die met zijn poep naar de hoek staat. Als dat moeilijk voor te stellen is, dat snap ik wel, maar dat shopping center daar, dat is pure chaos in zeer nauwe gangetjes, en vol gefrustreerde mensen die langs elkaar drummen en voorbij steken. Iets totaal anders als je gemiddelde delhaize... Moest ze van de juiste kant gekomen zijn, ik was ruim kunnen stoppen. Het was echt letterlijk vlak achter de 'hoek' dat we botsten, met kleine maar ongelukkige impact.

Maar goed, als dat besluit is weergenomen, dan maakt dat niet echt meer uit voor mij, en moet ik geen illusies koesteren. Bedankt voor het duidelijke antwoord, ik kon er echt niet goed meer aan uit, was al geruime tijd aan het zoeken.

Franciscus
Berichten: 38738

#8 , 24 dec 2014 00:32

Hier vindt u de juiste tekst ... u zal zien dat er zelfs in 2014 wijzigingen zijn geweest - als u nu naar art 12 gaat kan u zien wat in dat artikel wanneer is aangepast.
Staatsblad :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg]. <KB 2003-04-04/66, art. 1, 025; Inwerkingtreding : 01-01-2004>
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 25-09-1990 en tekstbijwerking tot 15-10-2014)

Publicatie : 09-12-1975 nummer : 1975120109 bladzijde : 15627
Dossiernummer : 1975-12-01/31
Inwerkingtreding : 01-05-1976

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 dec 2014 19:24

Ja, bizar, ik kan niet doorheen een gigantische monovolume kijken... :) En ook niet errond als die met zijn poep naar de hoek staat. Als dat moeilijk voor te stellen is, dat snap ik wel, maar dat shopping center daar, dat is pure chaos in zeer nauwe gangetjes, en vol gefrustreerde mensen die langs elkaar drummen en voorbij steken.
Het is daar zeker niet overal even overzichtelijk, maar ik moet zeggen dat ik er daar nooit last mee gehad heb.
Lage snelheid, goed uitkijken, en vooral: tussen de auto's en doorheen ramen kijken of er ergens wat beweegt.

Moest ze van de juiste kant gekomen zijn, ik was ruim kunnen stoppen. Het was echt letterlijk vlak achter de 'hoek' dat we botsten, met kleine maar ongelukkige impact.
Wat bedoelt u met "van de juiste kant gekomen zijn" :?:
Maak er eens een tekeningetje van anders.

Maar goed, als dat besluit is weergenomen, dan maakt dat niet echt meer uit voor mij, en moet ik geen illusies koesteren.
Als de andere bestuurder van rechts komt, zal u moeten aantonen dat de tegenpartij
- een maneuver aan het uitvoeren was;
of
- in een verboden richting reed.


Dat ze teveel "links" reeds terwijl ze van rechts kwam, zonder verder argument, is vrij makkelijk te counteren
- voorbereiding richtingsverandering naar links bvb ...
- vermoedelijk is er geen bewijs meer waar de voertuigen elkaar precies geraakt hebben, ttz, hoe ver u op de dwarsweg stond

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 27 dec 2014 12:32

Ook op parkings telt de voorrang regel van rechts, behalve als er verkeersborden staan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”