Ongeval met Nederlander

Valere
Topic Starter

Ongeval met Nederlander

#1 , 31 okt 2014 09:48

Enkele weken geleden reed een motorfiets achter tegen mijn wagen. Het bleek een Nederlander te zijn, verzekerd in NL. Hij gaf zijn fout onmiddellijk toe en het aanrijdingsformulier werd ook dus in die zin ingevuld. Expertise : economisch per total en ik kwam een bedrag van 1000€ overeen met deze. Ik liet de wagen direct herstellen ( kon niet anders want moet elke dag mijn gehandicapte dochter naar school brengen ). Nu vertelt mijn verzekeringsmakelaar BA me dat ik mijn geld pas achter ten vroegste 3 maanden ga zien omdat de tegenpartij in NL verzekerd is en deze meestal zo lang mogelijk uitstellen. Het ongeval gebeurde in België en uiteraard heb ik geen omnium verzekering. Kan dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2014 12:21

Uw BA verzekering is er om de schadevergoeding van de tegenpartij te betalen als u aansprakelijk bent voor een ongeval. Dus in principe niet om uw schade te betalen als de tegenpartij in fout is. Dan moet in principe de BA verzekering van de tegenpartij u uitbetalen.

Om de betalingen toch sneller te laten verlopen hebben de maatschappijen de RDR-regeling uitgewerkt. Als het ongeval beantwoordt aan een aantal standaardgevallen, wordt uw schade door uw maatschappij vergoed en die regelt dat dan wel verder met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.

Deze RDR-regeling is alleen van toepassing als de beide voertuigen die bij het ongeval betrokken zijn in België zijn ingeschreven. Dit is bij u niet het geval. Dus is de RDR-regeling niet van toepassing en moet de uitbetaling gebeuren door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Als die daarmee drie maanden wacht, kan u daar weinig tegen doen. De enige manier om haar te verplichten te betalen is een procedure voor de rechtbank, waarbij u een vonnis bekomt dat haar verplicht te betalen. Maar dat zal wel langer dan drie maanden duren.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 03 nov 2014 09:33

De enige manier om haar te verplichten te betalen is een procedure voor de rechtbank, waarbij u een vonnis bekomt dat haar verplicht te betalen. Maar dat zal wel langer dan drie maanden duren.
Als u regelmatig een brief stuurt aan de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, komt men ook wel ergens. Het verhindert alleszins dat uw dossier al te lang uit het zicht van de dossierbeheerder verdwijnt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”