#7 , 01 okt 2014 12:21
Hierbij wat relevante rechtspraak:
Inhalen geschiedt links, zelfs als de ingehaalde bestuurder te kennen geeft dat hij voornemens is links af te slaan, maar zich niet naar links heeft begeven om die beweging uit te voeren ((Cass. AR 9663, 6 mei 1992 (Ozdemis / Marliere)); (Cass. AR P.98.0013.F, 3 juni 1998 (Scheiff / Lenz))).
Op een voorrangsweg houdt alleen de lage snelheid waarmee een voertuig een kruispunt nadert voor de achterligger niet de verplichting in om, alvorens hem links in te halen, zich ervan te vergewissen dat eerstgenoemd voertuig niet van richting gaat veranderen (art. 16.4.1 Wegcode) (Cass. AR P.96.0375.F, 4 september 1996 (Dethy / Hanselin)).
De verplichting zo ver mogelijk naar rechts uit te wijken, opgelegd aan de bestuurder die op het punt staat ingehaald te worden, is niet onderworpen aan een verwittiging van de bestuurder die inhaalt (Cass., 21 september 1959, Pas., 1960, I, 78; Arr. Cass., 1960, 61).
Het inhalen van een voertuig op de openbare weg moet rechts geschieden, wanneer de in te halen bestuurder heeft te kennen gegeven dat hij voornemens is links af te slaan en zich naar links heeft gewend om dat manoeuver uit te voeren (Cass., 14 december 1970, Arr. Cass., 1971, 373; Cass., 6 april 1971, Arr. Cass., 1971, 752; Cass. (2e k.) AR P.99.0941.F, 17 november 1999 (Baugnies / Moeyaert)).
Vanaf het ogenblik dat de twee voorwaarden vervuld zijn is het links inhalen verboden (Cass., 2 februari 1959, Pas., I, 560).
Niet regelmatig gemotiveerd is de beslissing volgens welke een bestuurder die links afslaat geen fout heeft begaan waarvoor hij aansprakelijk is bij de aanrijding met het voertuig dat hem links inhaalde, zonder een antwoord te verstrekken op de conclusie van de bestuurder van dit voertuig ten betoge dat de eerste bestuurder het bewijs niet levert van het betwiste feit dat hij vooraf zijn voornemen van richting te veranderen kenbaar had gemaakt (Cass., 25 juni 1970, Arr. Cass., 1970, 1015).
Niet naar recht verantwoord is de beslissing waarbij de beklaagde veroordeeld wordt wegens overtreding van art. 16.3, tweede lid, wanneer ze vaststelt dat de in te halen bestuurder niet te kennen heeft gegeven dat hij voornemens was naar links af te slaan of zijn voertuig op de linkerkant van de openbare weg op te stellen (Cass., 29 april 1986, Arr. Cass., 1985-86, 1163; Pas., 1986, I, 1050).