Ongeval bij oprijden voorrangsbaan

denonkel
Topic Starter

Ongeval bij oprijden voorrangsbaan

#1 , 29 aug 2014 17:02

Vorige week heb ik een aanrijding gehad met een auto die op een voorrangsbaan reed. Ik kwam uit een weg met stopteken. Ben ook gestopt aan de stopstreep, maar daarna doorgereden omdat je vanop de streep niets ziet. Ben de baan opgereden en daar gegrepen door een auto die in volle vaart kwam aanzetten. Vanaf het kruispunt begint ook zone 30 (ervoor 50). Zij reed sneller, maar hoe kun je dat bewijzen? En helpt mij dat om eventueel niet aansprakelijk te zijn? De dame in kwestie reed met voorlopig rijbewijs. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ter info: politie is erbij geweest, nog geen verklaringen afgelegd vermits allerwegen naar ziekenhuis voor checkup.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 29 aug 2014 17:14

de schade aan de wagen(s) alsook een eventueel remspoor en eventueel getuigen zal kunnen aanduiden of de dame in kwestie al dan niet aan de max. snelheid reed en/of ze een poging heeft gedaan om een aanrijding te vermijden.

het spreekt voor zich dat bij het naderen van een kruispunt men dubbel voorzichtig moet zijn (ook al heeft men voorrang), afgaande op het geen u vertelt heeft u gedaan wat nodig is, stoppen en kijken.

dat een andere bestuurder mogelijks te snel rijd en u dit niet kon voorzien bij het oprijden van de weg speelt alvast in uw 'voordeel'

denonkel
Topic Starter

#3 , 30 aug 2014 11:08

Getuigen waren er niet, enkel mensen die een luide knal hadden gehoord en vervolgens buiten kwamen. Heb foto's van de locatie op dat moment en politie heeft ook vaststellingen gedaan. Zij gingen me nog verhoren. Ik hoop dat ik dan inderdaad kan bewijzen dat ze te snel reed of alleszins geen poging deed om te remmen (voorzichtigheidsprincipe, zeker bij binnenrijden zone 30). Maar die dingen zijn moeilijk te bewijzen, toch...

Reclame

Turaki

#4 , 30 aug 2014 11:33

De snelheid van tegenpartij zal alleen maar meespelen indien het ongeval zich ook had voorgedaan als deze zich hield aan de correcte maximale snelheid.

U vertelt zelf dat u gestopt bent aan de stopstreep, en ondanks dat u de voorrangsweg niet goed kon zien, bent u deze toch opgereden. Zelfs indien de tegenpartij zich aan de snelheidsbeperking had gehouden (als deze al te snel reed, dit is nog niet aangetoond), lijkt het mij dat het ongeval zich voorgedaan zou hebben. Stopbord wil zeggen "stoppen én voorrang geven" niet enkel stoppen. Met de informatie die ik nu heb, vermoed ik dat u volledig aansprakelijk zal gesteld worden.

Chaccamacca

#5 , 30 aug 2014 11:57

Kan alleen maar een boete krijgen voor te hoge snelheid(als dit word bewezen) maar u had voorrang moeten geven.

denonkel
Topic Starter

#6 , 30 aug 2014 12:37

Dit is de hoofdbaan.
http://goo.gl/maps/Bd537" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kwam van rechts en wou de hoofdbaan opdraaien na gestopt te zijn. Ik ben daarna voorzichtig doorgereden, heb even links en rechts gekeken, opgedraaid, en dan de andere niet meer gezien. Zoals je merkt rijd je hier op de hoofdbaan zone 30 binnen. Er zijn geen remsporen gevonden. De vraag is: hoe onvoorzien heeft de andere bestuurder zich gemaakt?

Alfred J

#7 , 30 aug 2014 13:02

Kan je de straatnamen ook vermelden? Ik zie enkel de 'Beverlosesteenweg' aangeduid, welk kruispunt bedoel je? Kruispunt 'Beverlosesteenweg' met 'Paalsesteenweg'?

chantika

#8 , 30 aug 2014 14:23

Ik gok op Meelbergstraat daar begint een zone 30. Op de foto staat juist een wagen te wachten volledig over de witte lijn.

denonkel
Topic Starter

#9 , 30 aug 2014 17:45

Inderdaad. Kruispunt meelbergstraat en beverlosesteenweg. Ik kwam uit meelbergstraat. De andere partij reed op de beverlosesteenweg. Ik kwam van rechts aanrijden. Op dat kruispunt begint idd zone 30

Terug naar “Verkeersongevallen”