Auto-verzekeraar

Xavier
Topic Starter

Auto-verzekeraar

#1 , 02 jan 2014 10:38

Hallo,

In 2010 ben ik veroordeeld voor een auto-ongeval waarbij ik in fout was (ik was onder invloed van alcohol).

De boete is zoek gegaan in de post en ik heb nu pas een aanmaning gekregen. Ik ga deze boete dus ook netjes betalen zoals het hoort.

Alleen vroeg ik me af of dit het startschot zou kunnen zijn voor de verzekeraar om de kosten voor het terugbetalen van de wagen van de tegenpartij terug te vorderen op mij (aangezien ik normaal niet verzekerd ben wanneer er een ongeval gebeurt onder invloed) ?

Kort na de veroordeling heeft mijn advocaat een brief gestuurd naar de verzekering om verzet aan te tekenen tegen het terugbetalen van de kosten, aangezien in de PV stond dat ik geen uiterlijke tekenen van dronkenschap vertoonde. Nooit antwoord op gekregen...

Mijn vrees is dus dat wanneer ik deze boete betaal, de verzekering dit gaat zien als het toegeven van mijn fout en de schade
aan derden gaat terugverhalen op mij...

Of zijn dit 2 dingen die totaal niets met elkaar te maken hebben ?

Alvast bedankt voor jullie visie...

Xavier

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2014 11:02

U bent veroordeeld, dus is er een vonnis.
Het is hiermee dat de verzekeraar zal rekening houden, niet met de tekst die in het PV van de politie staat of wat uw advocaat ook mag schrijven.

Xavier
Topic Starter

#3 , 02 jan 2014 11:12

Is het waarschijnlijk dat een verzekeraar dit 4 jaar na het ongeval, 3 jaar na de veroordeling nog komt verhalen ? Ik heb intussen nooit meer iets gehoord van hen...

Reclame

scorpioen

#4 , 02 jan 2014 11:15

Ik neem aan dat de boete moet betaald worden omdat u door de poltierechtbank veroordeeld werd.

Betaling van de boete heeft geen enkele invloed op een eventuele vordering van de verzekeringsmaatschappij.

Werd u veroordeeld voor alcoholintoxicatie of dronkenschap? Regresvordeering van de verzekering kan niet bij alcoholintoxicatie, wel bij dronkenschap.

Franciscus

#5 , 02 jan 2014 11:34

Als het vonnis definitief is dus u tekent binnen de termijn geen beroep aan zal u WAT IN het vonnis moeten uitgevoerd worden dus zowel de straf (gevangenis, geldboete als rijverbod) als de vergoeding van de schade.
ALS de rechter een verband tussen uw toestand (dronkenschap) en ongeval heeft weerhouden KAN uw verzekering de volledige schadevergoeding naar tegenpartij terugvorderen (regres).
Indien de rechtbank dronkenschap niet heeft weerhouden maar enkel intoxicatie kan er om die reden geen regres worden uitgevoerd.
Lees dus uw vonnis grondig na en vraag uitleg aan uw advocaat

Xavier
Topic Starter

#6 , 02 jan 2014 15:43

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden !

Terug naar “Verkeersongevallen”