Omgekeerd lijkt uw redenering een perfect excuus om vrijelijk tegen wagens te rijden die trachten in te voegen in een file; geef ze een beetje plaats zodat ze denken dat ze ertussen mogen, en dan er maar op rijden. Ideaal als ik net mijn wagen beschadigd heb, en de kosten voor herstelling niet zelf wil dragen.
Inderdaad. Ik heb altijd zeer duidelijk gemaakt dat ik maar spreek over 1 bepaalde situatie, nl het invoegen in een file indien het voorrangsgerechtigd voertuig ruimte laat om in te voegen. Ergens tussen wringen waar geen plaats is, of voorrangsplicht negeren heb ik nooit goedgekeurd.Wat baten kaars en bril ....
Als er voldoende ruimte was, zou er geen aanrijding hebben plaatsgevonden .....Inderdaad. Ik heb altijd zeer duidelijk gemaakt dat ik maar spreek over 1 bepaalde situatie, nl het invoegen in een file indien het voorrangsgerechtigd voertuig ruimte laat om in te voegen.Wat baten kaars en bril ....
Zich vooraf ervan vergewissen dat men als invoeger zijn normale plaats op de rechtsgelegen rijstrook volledig zal kunnen innemen, zonder daarbij de voorrangsgerechtigde ook maar enigszins te hinderen, tiens. En bij de minste twijfel, (nog) niet invoegen.Maar goed, als de voorrangsplicht toch zo absoluut is, hoe kan ik kan invoegen in een file zonder het risico te lopen aansprakelijk gesteld te worden, als het voertuig dat ruimte laat toch plots beslist om mij aan te rijden (bewust of niet, voor u hier weer conclusies uit trekt)?
Maar, dus bij een slechtbedoelende chauffeur (je weet wel, met zijn rechterkant ergens een muur geschraapt, en de kosten hiervoor niet willen dragen) ben je sowieso in fout? Maw, er bestaan geen volledig risicoloze manier van invoegen?Zich vooraf ervan vergewissen dat men als invoeger zijn normale plaats op de rechtsgelegen rijstrook volledig zal kunnen innemen, zonder daarbij de voorrangsgerechtigde ook maar enigszins te hinderen, tiens. En bij de minste twijfel, (nog) niet invoegen.Maar goed, als de voorrangsplicht toch zo absoluut is, hoe kan ik kan invoegen in een file zonder het risico te lopen aansprakelijk gesteld te worden, als het voertuig dat ruimte laat toch plots beslist om mij aan te rijden (bewust of niet, voor u hier weer conclusies uit trekt)?
Niet wanneer de aanrijding zich voordoet op het ogenblik dat de invoeger zijn normale plaats op de rechtse rijstrook van de snelweg al heeft ingenomen. Dan is het maneuver namelijk al beëindigd. En if not : bij wie denk je dat de bewijslast van dergelijke bewering zal liggen ?Maar, dus bij een slechtbedoelende chauffeur (je weet wel, met zijn rechterkant ergens een muur geschraapt, en de kosten hiervoor niet willen dragen) ben je sowieso in fout?
Ik zei het je eerder al: lieden die nog met zulke vragen zitten, kunnen zich beter wenden tot een fatsoenlijke rijschool, ipv tot een advocaat. Wie de elementaire rijkunst om veilig en correct in te voegen ontbeert, begaat de facto al een overtreding alleen al door te rijden. Zulke bestuurder ontbeert dan immers onmiskenbaar de nodige kennis en rijvaardigheid.Maw, er bestaan geen volledig risicoloze manier van invoegen?