Aanrijding bij invoegen autosnelweg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Aanrijding bij invoegen autosnelweg

#31 , 16 nov 2013 22:28

Laat de zaak voorkomen bij de politierechtbank en hou ons op de hoogte van de uitspraak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#32 , 17 nov 2013 01:51

Omgekeerd lijkt uw redenering een perfect excuus om vrijelijk tegen wagens te rijden die trachten in te voegen in een file; geef ze een beetje plaats zodat ze denken dat ze ertussen mogen, en dan er maar op rijden. Ideaal als ik net mijn wagen beschadigd heb, en de kosten voor herstelling niet zelf wil dragen.
:roll:

Wat moet die vrachtwagenchauffeur dan doen ? De wettelijke verplichte volgafstand negeren ? Ideaal excuus als hij daarvoor beteugeld wordt: "Jama, meneer de rechter .... U zou nu toch niet willen dat een invoeger aan een oprit, of bij het verlaten van een snelwegparking de verkeerde conclusies trekt, en de voorrangsplicht negeert ? ". En laten we voortaan aan kruispunten ook niet langer onze snelheid aanpassen (bijvoorbeeld als het kpt onoverzichtelijk is door de lintbebouwing). De voorrangsplichtige zou zo maar 's de verkeerde conclusies kunnen trekken en er van uitgaan dat we daardoor afstand doen van de voorrang....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki

#33 , 17 nov 2013 11:51

Nogmaals, we spreken over een file, niet een gewone verkeerssituatie. Maar goed, je hebt gelijk. Bij een file mag niemand nog invoegen, want gegarandeerd voldoe je niet aan je voorrangsplicht. Ook als vrachtwagens bij wonder plots 50 meter tussen laten in een file mag dit niet, want je weet maar nooit dat hij plots moet remmen en onvoldoende ruimte heeft...

Reclame

lohabra

#34 , 17 nov 2013 15:49

Wat baten kaars en bril ....

Of het nu om een file gaat of niet, ik zie geen enkele wettelijke basis om te stellen dat de voorrangsplichtige ineens ontslagen zou worden van zijn voorrangsplicht.

Prop je er anders gerust overal maar manu militari tussen, ontneem op een kruispunt de voorrangsgerechtigde vrolijk zijn voorrang als die even vertraagt. Als het tot een aanrijding zou komen, ben je toch gewoon een voorzienbare hindernis, zekers?

(néh, ik kan een even ridicule, op volstrekt gebakken lucht gestoelde redenering neerpoten als je dat wil).

Turaki

#35 , 17 nov 2013 18:25

Inderdaad. Ik heb altijd zeer duidelijk gemaakt dat ik maar spreek over 1 bepaalde situatie, nl het invoegen in een file indien het voorrangsgerechtigd voertuig ruimte laat om in te voegen. Ergens tussen wringen waar geen plaats is, of voorrangsplicht negeren heb ik nooit goedgekeurd.

Maar goed, als de voorrangsplicht toch zo absoluut is, hoe kan ik kan invoegen in een file zonder het risico te lopen aansprakelijk gesteld te worden, als het voertuig dat ruimte laat toch plots beslist om mij aan te rijden (bewust of niet, voor u hier weer conclusies uit trekt)?

lohabra

#36 , 17 nov 2013 21:16

Inderdaad. Ik heb altijd zeer duidelijk gemaakt dat ik maar spreek over 1 bepaalde situatie, nl het invoegen in een file indien het voorrangsgerechtigd voertuig ruimte laat om in te voegen.
Als er voldoende ruimte was, zou er geen aanrijding hebben plaatsgevonden .....

Ik vraag me trouwens af, waarop een invoeger zich zoal zou moeten baseren om 's efkes in andermans plaats te gaan beslissen met welke intentie de voorrangsgerechtigde achterligger die ruimte daar laat (respecteren volgafstand, of afstand doen van voorrang) :?:
Maar goed, als de voorrangsplicht toch zo absoluut is, hoe kan ik kan invoegen in een file zonder het risico te lopen aansprakelijk gesteld te worden, als het voertuig dat ruimte laat toch plots beslist om mij aan te rijden (bewust of niet, voor u hier weer conclusies uit trekt)?
Zich vooraf ervan vergewissen dat men als invoeger zijn normale plaats op de rechtsgelegen rijstrook volledig zal kunnen innemen, zonder daarbij de voorrangsgerechtigde ook maar enigszins te hinderen, tiens. En bij de minste twijfel, (nog) niet invoegen.

En verder. Wie de elementaire rijkunst ontbeert om veilig en correct in te voegen, is beter af in een rijschool (preventief, dan). Tig goedkoper dan brokken maken, en geen gedoe achteraf.

Turaki

#37 , 17 nov 2013 22:26

Zich vooraf ervan vergewissen dat men als invoeger zijn normale plaats op de rechtsgelegen rijstrook volledig zal kunnen innemen, zonder daarbij de voorrangsgerechtigde ook maar enigszins te hinderen, tiens. En bij de minste twijfel, (nog) niet invoegen.
Maar, dus bij een slechtbedoelende chauffeur (je weet wel, met zijn rechterkant ergens een muur geschraapt, en de kosten hiervoor niet willen dragen) ben je sowieso in fout? Maw, er bestaan geen volledig risicoloze manier van invoegen?

lohabra

#38 , 17 nov 2013 23:56

Maar, dus bij een slechtbedoelende chauffeur (je weet wel, met zijn rechterkant ergens een muur geschraapt, en de kosten hiervoor niet willen dragen) ben je sowieso in fout?
Niet wanneer de aanrijding zich voordoet op het ogenblik dat de invoeger zijn normale plaats op de rechtse rijstrook van de snelweg al heeft ingenomen. Dan is het maneuver namelijk al beëindigd. En if not : bij wie denk je dat de bewijslast van dergelijke bewering zal liggen ?
Maw, er bestaan geen volledig risicoloze manier van invoegen?
Ik zei het je eerder al: lieden die nog met zulke vragen zitten, kunnen zich beter wenden tot een fatsoenlijke rijschool, ipv tot een advocaat. Wie de elementaire rijkunst om veilig en correct in te voegen ontbeert, begaat de facto al een overtreding alleen al door te rijden. Zulke bestuurder ontbeert dan immers onmiskenbaar de nodige kennis en rijvaardigheid.

Aangezien het je blijkbaar niet (meer) lukt om op m'n vorige vraag te antwoorden, noch een posting te plaatsen die hier in deze case, in dit topic, voor deze TS ook maar enigszins relevant is, en ook maar enigszins bewezen zou kunnen worden .... hou ik het hier voor bekeken. Hier heeft toch niemand wat aan, en al zeker de TS niet. Je krijgt van mij gerust het laatste woord met je compleet irrelevante antwoorden.

Bye, bye.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#39 , 18 nov 2013 08:59

Als ik dit hier allemaal lees dan denk ik toch aan de rijschool allez toch 50 jaar geleden, daar zei men altijd dat het invoegen sneller moet gaan rijden dan de anderen, dus invoegen op de snelweg moet je meer dan 90km per uur rijden, dan kan geen enkele vrachtwagen je rammen, en mijn zoon heeft nog rijles gegeven in een rijschool en daar zeggen ze nu anno 2013 nog steeds het zelfde !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg

#40 , 18 nov 2013 09:10

[quote="denlowie"dus invoegen op de snelweg moet je meer dan 90km per uur rijden, dan kan geen enkele vrachtwagen je rammen[/quote]

Dat zou ik niet durven aanraden als er sterk vertraagd verkeer is, zoals in deze topic. :lol:

Ik voel trouwens een slotje aankomen, met de raad te verhuizen naar het praatcafé.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki

#41 , 18 nov 2013 12:31

@lohabra: ik dank u voor het afsluiten van de discussie op een volwassen manier. Altijd aangenaam om te discussiëren met iemand die zich niet als een klein kind gedraagd als hij niet meteen zijn gelijk krijget.

En ook dank om mij erop te wijzen dat ik duidelijk niet kan rijden, en dus niet op de weg hoor. Ik moet tot mijn schande namelijk toegeven dat ik er regelmatig niet in slaag in 1 beweging in te voegen (weliswaar meestal bij stapvoets verkeer, maar dit doet er duidelijk niet). Hoewel ik mij toch een beetje troost aan het feit dat ik niet de enige ben (vandaag alleen al zeker 10 voertuigen dit zien doen, zonder er achter te moeten zoeken). Maar goed, vanaf heden zal ik wachten tot er voldoende plaats is om in dit in 1 keer te uit te voeren, al zal ik op het einde van de oprit moeten stilstaan.

En voor de rest kan ik mij alleen maar aansluiten bij Oude Belg, een slotje mag ondertussen wel.

Terug naar “Verkeersongevallen”