Retribitie 25 euro in zogezegd blauwe zone

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

Retribitie 25 euro in zogezegd blauwe zone

#1 , 29 aug 2013 06:14

Het bord toont enkel aan dat er geen betalend parkeren is aan kruispunt en bij het verder rijden naar de capecijnevoer( rechts afslaan), richting de werken, kwam ik geen bord tegen dat meedeelde dat ik een blauwe zone binnentreedt.

Enige wat ik van mevrouw hoorde aan de telefoon is dat als je de ring binnenkomt je daar een bord ziet, maar ik kom wel van de andere kant. Ze zei ook dat daar dan ook een bord staat. Maar er staat geen.

Antwoord ombudsdienst

Bij nader en grondig onderzoek van deze klacht kunnen wij tot onze spijt geen gegronde en wettelijke reden aanhalen volgens het retributiereglement van de Stad Leuven die tot annulatie van uw retributiebon zou kunnen leiden. Op het moment van de controle was er geen geldig parkeerbewijs aanwezig op het dashboard.

Algemene regel voor Leuven is dat binnen de ring ofwel betalend parkeren, ofwel de blauwe zone van toepassing is. Op de ring zelf en in een aantal straten in Heverlee en Kessel-Lo is het reglement op betalend parkeren of de blauwe zone ook van kracht. De blauwe zone wordt niet per straat aangeduid, maar met een zonebord bij het binnenkomen van de zone. Dit zonebord houdt in dat de verkeersborden niet langs elke straat herhaald moeten worden. Deze signalisatie is volledig conform de wetgeving. Daarnaast werd ook nog eens bij het binnenkomen van de blauwe zone een grote blauwe parkeerschijf aangebracht op het wegdek om aan te tonen dat men zich in een blauwe zone bevindt.
Uitzonderingen op de blauwe zone (o.a. betalend parkeren of beperkt parkeren) worden plaatselijk aangeduid zowel bij het begin als bij het einde ervan. In uw geval bevond u zich op een plaats waar betalend parkeren niet van toepassing is. U stond gestationeerd in een blauwe zone. Hier dient u een geldige Europese blauwe schijf aan te brengen.


Klopt dit wel ik vind het niet normaal!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 29 aug 2013 07:44

Dit klopt, heel de Leuvense binnenstad is ofwel betalend parkeren ofwel de blauwe zone.
Ik vrees dat er weinig tegen in te brengen is.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 29 aug 2013 08:54

Als u weet waar het zonebord zou moeten staan, en u kan aantonen dat dit er niet was op het moment dat u daar passeerde, kan u de retributie aanvechten.

Reclame

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#4 , 29 aug 2013 09:57

Bedoel je de zone bord die volgens hen wel aan de ring geplaatste is?

Want op mijn weg was geen bord.
Ze beweren dat da mag zo,, alhoewel hun antwoord wazig is.

Maak ik kans als ik da aanvecht? Eerst betalen zeker?

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2013 10:21

Uw verhaal is op zijn minst zeer verwarrend.

U zegt dat u niet uit de richting van de ring kwam. Kan u eens vertellen hoe u dan in de binnenstad bent geraakt, aangezien Leuven volledig omsloten is door een ring?
Van waar naar waar was uw weg waarop u geen bord bent tegengekomen?

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#6 , 29 aug 2013 10:29

Ik heb geen bord gezien en ben zelfs vandaag nogmaals langs dezelfde weg naar de plaats gegaan en enige wat ik vind is een bord dat aangeeft dat betalend parkeren niet meer van toepassing is. Zie bijlage voor een foto.

Ik kom van schorenshof, wilsele, ben de ridderstraat ingereden tot het rode licht, dan naar links , dan naar rechts, dan kom ik uit op brusselsestraat, daar naar rechts, dan naar links waardoor ik op de sint-jacobs plein terecht kom. Einde van deze straat naar link tot aan kruispunt(foto) dan vervolgend naar rechts om me op de capecijnevoer te begeven.

Het bord op de foto toont enkel aan dat er geen betalend parkeren is en bij het verder rijden naar de capecijnevoer, richting de werken, kwam ik geen bord tegen dat meedeelde dat ik een blauwe zone binnentreedt.

Enige wat ik van mevrouw hoorde aan de telefoon is dat als je de ring binnenkomt je daar een bord ziet, maar ik kom wel van de andere kant. Ze zei ook dat daar dan ook een bord staat. Maar er staat geen.

Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2013 10:40

Ik ben niet zo bekend in Leuven, dus excuseer als ik domme vragen stel. Maar Schorenshof ligt buiten de ring, Riddersstraat ligt binnen de ring en beide straten liggen niet tegen elkaar.
Dus waar bent u door/over/onder de ring door gegaan?
Als u via de Mechelsesteenweg bent gereden, dan zie ik aan de brug al een zonebord staan.

Ik zie trouwens geen foto in bijlage.

Lightning

#8 , 29 aug 2013 10:45

U komt van het Schorenshof te Wilsele en bent dan ineens in de Riddersstraat?
In de veronderstelling dat U via Mechelsesteenweg/Mechelsestraat de binnenstad bent binnengereden, bent U naast de brug onder de ring een zone bord gepasseerd (zie: http://goo.gl/maps/Kkmxr" onclick="window.open(this.href);return false;).

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 aug 2013 11:04

Ik heb geen bord gezien en ben zelfs vandaag nogmaals langs dezelfde weg naar de plaats gegaan en enige wat ik vind is een bord dat aangeeft dat betalend parkeren niet meer van toepassing is. Zie bijlage voor een foto.

Ik kom van schorenshof, wilsele, ben de ridderstraat ingereden tot het rode licht, dan naar links , dan naar rechts, dan kom ik uit op brusselsestraat, daar naar rechts, dan naar links waardoor ik op de sint-jacobs plein terecht kom. Einde van deze straat naar link tot aan kruispunt(foto) dan vervolgend naar rechts om me op de capecijnevoer te begeven.

.
Ik ken die buurt heel goed. als je van Schorenshof komt heb je 3 manieren om op het St-Jacobsplein te komen.
1- Via Wilsele, St-Martinusparoche en dan via Pastorijstaat een de Vaart (Kolonel Begaultlaan) naar de Riddelstraat. dit is echter een grote omweg, en die zal je wel niet genomen hebben.
2- Via Marguerita Lefévrelaan naar de Kolonel Begaultlaan en de Vaart (is ook een omweg)
3- Via de Albert Woutersstraat naar de Mechelse stwg, en daar zie je een bord "Blauwe zone " staan aan de brug onder de Lüdenscheidsingel. Via de Mechelsestwg draai je den rechts de Ridderstraat in.
Je hebt dus niet goed gekeken.

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#10 , 30 aug 2013 09:11

Ik heb idd laatste weg genomen. Maar zeg je me nu dat blauwe zone altijd van toepassing is als het bord betalend parkeren niet meer van toepassing is, en dat omdat er aan de ring een blauwe zone bord staat?

Raar als ik zo een bord moet interpreteren dan is elke straat in de ring blauwe zone en moeten ze niet afkomen met betalend parkeren.

Dus blauwe zone is altijd van toepassing, enkel als er staat betalend parkeren.

Wanneer hebben ze die regel uitgevonden?

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 30 aug 2013 09:37

Binnen een zone (elke zone, dus ook bijvoorbeeld snelheidsbeperking), geldt de bepaling van die zone, tenzij er een ander bord staat. De geldigheid van deze borden staat in de wegcode (in de meeste gevallen tot aan het volgend kruispunt), en de hele regelgeving betreffende zoneborden staat ook al eventjes in de wegcode. Mag ik vragen wanneer u uw rijbewijs heeft gehaald?

Franciscus
Berichten: 38739

#12 , 30 aug 2013 09:50

U rijdt het zone bord 'blauwe zone' voorbij ....deze zone blijft geldig tot u het einde zone bord 'blauwe zone' terig voorbijrijdt.
In de blauwe zone rijdt u een zonebord 'betalend parkeren' voorbij.... zulk bord bestrijkt een kleiner gebied tot het 'einde betalend parkeren' zonebord.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5398,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

PS misschien ook eens herinneren aan de 'voorrang aan rechts' regel.... gisteren voor de zoveelste maal uitgescholden omdat de andere bestuurder deze regel blijkbaar niet kende.

http://bivvweb.ipower.be/bivv/comm/info ... ite-NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Lightning

#13 , 30 aug 2013 10:55

...Maar zeg je me nu dat blauwe zone altijd van toepassing is als het bord betalend parkeren niet meer van toepassing is, en dat omdat er aan de ring een blauwe zone bord staat?...
De wegcode zegt het volgende:
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
1. Aan de verbodsborden en de borden betreffende het parkeren kan de zonale geldigheid worden gegeven.
Hun betekenis blijft ongewijzigd.
...
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
...
Wanneer ze die regel hebben uitgevonden is niet van belang. Hij is nu van toepassing en dat is het enige dat telt.

cesto
Berichten: 324

#14 , 03 mei 2014 20:46

Hetzelfde is mij deze week gebeurd... Heel stom systeem moet is zeggen, speciaal bedoeld om toeristen te beroven, volgens mij. Kom op! Hoe moet een niet-Leuvenaar weten dat hij zich in een blauwe zone bevindt als er nergens borden van staan? Geloofsgeheim... Aangezien alle betalende plaatsen wel netjes aangeduid worden snap ik niet waroom parkeerschijfplaatsen niet aangeduid kunnen worden. Het kan namelijk wel gebeuren dat iemand een bord overziet, daarom bestaan er herhalingsborden. Ik kan me niet voorstellen dat zoneborden in het centrum van Leuven alleen aan de ring staan.

Franciscus
Berichten: 38739

#15 , 03 mei 2014 21:22

Net zoals in Antwerpen als men van de Singels de de 'binnenstad' inrijdt daar staat ook steeds begin zone betalend parkeren.
Dat is net het systeem van ZONEborden...
Zoneborden staat aan het begin van een zone en aan het einde staat er een einde zonebord toch heel simpel.
http://www.brrc.be/pdf/mededelingen/med80t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Verkeersongevallen”