Deze morgen hetvolgende meegemaakt:
1. Ik rijdt op de autosnelweg en moet de afrit nemen. Snelheid op de afrit is beperkt tot 90 km/u. Ik rijd ook die snelheid op de "uitvoegstrook" (of hoe heet dat?).
2. Een wagen die nog op de rechterrijstrook van de snelweg rijdt, verandert plots van gedacht, begint te remmen, pinkt naar rechts en rijdt het gearceerde deel tussen snelweg an afrit op, en staat daar bijna stil (motorkap staat al voor de helft op de afrit en wagen vertraagt tot bijna stilstand).
3. Uiteraard verschiet ik (ik ging er vanuit dat de wagen blindelings de afrit ging nemem), sla alles dicht en kan stoppen net voor de wagen die op dat moment zo goed als stilstaat. Ik sta toch stil, dus doe teken dat mevrouw mag doorrijden en schud eens met mijn hoofd.
4. Ondertussen was er achter mij een BMW die niet kon stoppen de pechstrook van de afrit opgeschoten en heeft ook net niets geraakt (niet mij, niet de vangrail).
Alles dus goed afgelopen. Nu stel ik me wel vragen. Stel dat de BMW wel op mijn ingereden was, wat dan?
1. Ik had eigenlijk perfect kunnen doorrijden, want de andere wagen stond voor het grootste deel op het gearceerde deel dus voor mijn wagen was er plaats voldoende om te blijven rijden en niet zo bruusk te moeten stoppen. Maar uiteraard, als je vermoed dat een wagen tegen lage snelheid jouw rijstrook komt opgereden, ga je niet zomaar doorrijden, maar rem je.
2. Als de BMW nu op mijn was ingereden, zou deze persoon dan kunnen stellen dat ik zonder reden gestopt ben op de afrit en dus in fout ben?