Gestolen bedrijfswagen bleek toch niet echt gestolen

Nico76
Topic Starter

Gestolen bedrijfswagen bleek toch niet echt gestolen

#1 , 30 jul 2013 22:39

In de nacht van 5 op 6 juli ging ik na een diner nog alleen op stap met de wagen. Op café liep het echter zodanig uit de hand dat ik 's ochtends thuis wakker werd en me niets meer herinnerde. Ik stapte de deur uit en stelde vast dat mijn wagen (een leasingwagen) niet voor de deur stond. Ik trommelde een paar vrienden op om op zoek te gaan. Na drie dagen onophoudelijk zoeken ben ik dan uiteindelijk en ten einde raad op 9 juli aangifte gaan doen van diefstal.

De wagen werd op 11 juli gevonden door de politie en weggesleept in afwachting van sporenonderzoek. Deze was slotvast met enkel schade aan de voorste banden en velgen. Sleutels zijn nog in mijn bezit. Er was geen schade aan derden. Sporenonderzoek is ondertussen uitgevoerd en de wagen zal nu overgebracht worden naar een herstellingsdienst waar de schade zal hersteld worden en opnieuw ingeschreven.

Een heleboel kosten werden ondertussen gemaakt : sleep en stallingskosten (ondertussen 3 weken aan 100€ per dag!!), herstellingskosten, vervangwagen voor de eerste 5 dagen, enz...Mijn werkgever heeft mij ondertussen een formele waarschuwing gegeven (terecht) maar is niet duidelijk wat nu volgt. Het kan nog weken duren eer de wagen rijklaar is en ondertussen rij ik met een privévoertuig.

Kan ik aansprakelijk gesteld worden en opdraaien voor de kosten? Wat kunnen de eventuele juridische gevolgen nog zijn? Er zijn geen harde bewijzen dat ik met de wagen gereden heb en dat er alcohol in het spel was maar alles wijst wel in die richting uiteraard...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 30 jul 2013 23:41

'Er zijn geen harde bewijzen dat er alcohol in het spel was maar alles wijst wel in die richting uiteraard...'
In ieder geval moet er toch iets geweest zijn wat jou een totale black-out bezorgde, of niet?

De Swa

#3 , 31 jul 2013 09:05

Dit lijkt me een duidelijk geval van roekeloos en onverantwoord (niet als "een goede huisvader") omgaan met door de werkgever ter beschikking gestelde bedrijfsgoederen. Wat meer dan voldoende reden zou kunnen zijn voor een ontslag op staande voet met bezwarende omstandigheden (dus zonder recht op werkloosheidsvergoeding).

Reclame

Angel87

#4 , 31 jul 2013 09:57

De alcoholintoxicatie is op het moment van de feiten niet vastgesteld door politie en kan dus ook niet tegen u gebruikt worden.
Ik raad u ook aan daar geen verklaring over af te leggen.

De kosten van heel uw avontuur zijn een andere zaak... Ik neem aan dat de eigenaar van de wagen (uw werkgever) de kosten zal willen terug vorderen bij u gezien u er verantwoordelijk voor bent.

Juridische heb je 2 mogelijke gevolgen: gerechtelijk en burgerlijk.
Gerechtelijk kunnen ze u niets ten laste leggen, maar de rechtbank kan ingeschakeld worden om de kosten bij terug te vorderen (= burgerlijk).

Ik raad u aan alvast een spaarpot te vullen 8_)
Alis Volat Propriis

Vandebos

#5 , 31 jul 2013 11:59

Werd de wagen ver weg gevonden van laatste café dat u zich herinnert? Wat heb verklaard in het PV?

Terug naar “Verkeersongevallen”