Aanrijding op tankstation

DJSirMatthew
Topic Starter

Aanrijding op tankstation

#1 , 15 jul 2013 08:37

Gisteren ging ik tanken met een bestelwagen waarmee ik niet zo vaak rijd. Met als gevolg dat ik aan de verkeerde pomp stond. Daarop besloot ik achteruit te rijden om aan de andere pomp te gaan staan. Net toen ik ging stoppen met achteruit te rijden, raak ik een moto die het tankstation kwam opgereden. Er zijn geen papieren ingevuld. Bij mij is er geen schade, noch aan de bestelwagen, bij de motorijder is het plastieken achterstuk waar de nummerplaat en achterlichten opzit afgebroken. Ben ik in fout? Of is elk van de partijen verantwoordelijk voor zijn eigen schade aangezien we beiden een manoeuver uitvoerden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 15 jul 2013 21:55

Gisteren ging ik tanken met een bestelwagen waarmee ik niet zo vaak rijd. Met als gevolg dat ik aan de verkeerde pomp stond. Daarop besloot ik achteruit te rijden om aan de andere pomp te gaan staan. Net toen ik ging stoppen met achteruit te rijden, raak ik een moto die het tankstation kwam opgereden.
U reed achteruit = maneuver....
Er zijn geen papieren ingevuld.

Waarom niet? Als u nu de pech heeft dat een getuige uw nummerplaat genoteerd heeft, kan hij nu een klacht gaan indienen wegens vluchtmisdrijf.
Bij mij is er geen schade, noch aan de bestelwagen, bij de motorijder is het plastieken achterstuk waar de nummerplaat en achterlichten opzit afgebroken.

Er is dus schade, reden genoeg dus om samen de dienstige vaststellingen te doen ipv door te rijden zonder meer. Verder mag ik hopen, dat hij niet gewond geraakte?
Ben ik in fout? Of is elk van de partijen verantwoordelijk voor zijn eigen schade aangezien we beiden een manoeuver uitvoerden?
Ik zou niet meteen weten op grond waarvan de motorrijder in fout zou zijn. Feit is dat u achteruit reed, en dus een maneuver deed.
Laatst gewijzigd door lohabra op 15 jul 2013 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2013 21:58

U hebt toch de gegevens van de motorrijder?
Papieren invullen ... bestek vragen en dan dit bedrag betalen.
Wel een ontlasting vragen dus alle schade betaald.

Reclame

DJSirMatthew
Topic Starter

#4 , 16 jul 2013 09:23

De motorrijder verlaat de openbare weg en rijdt een openbaar terrein op = is toch ook een maneuver?
Ik geloof best wel dat achteruitrijden een lagere prioriteit geeft.

Hoe kan ik vluchtmisdrijf plegen als ik de gegevens van de motorrijder heb en hij mijn gegevens?

De dienstige vaststellingen zijn gebeurd, volledige inspectie van zijn moto waarbij enkel de nummerplaathouder beschadigd was en 1 moer ontbrak.
We zijn ook overeengekomen dat hij offerte laat opmaken in de garage en dat ik alle kosten draag omdat ik er vanuit ging dat ik in fout was. Het is pas de dag nadien toen een collega mij erop wees dat in theorie we beiden een maneuver uitvoerden en dus elk voor eigen schade zouden moeten opdraaien dat ik hier kwam om dat verhaal aan de waarheid te polsen. Zelfs als zou blijken dat we eigenlijk elk verantwoordelijk zijn voor onze eigen schade, dan nog ben ik van plan zijn kosten te betalen omdat ik het aanvoel als zijnde de schuldige van de aanrijding...

ongelukbelaagd

#5 , 16 jul 2013 10:33

Je hebt bij het achteruit rijden zijn achterkant geraakt?
Terwijl hij het tankstation opreed?

DJSirMatthew
Topic Starter

#6 , 16 jul 2013 10:38

Inderdaad, ik heb bij het achteruitrijden nog net zijn achterkant geraakt. Het is dus enkel de nummerplaathouder (1 gegoten stuk samen met de achterlichten) die onder die achterlichten afgebroken is. Dat is de enige stoffelijke schade die er is.

DJSirMatthew
Topic Starter

#7 , 16 jul 2013 10:39

Niet meer van toepassing... er is contact geweest met de andere partij. Offerte wordt vandaag nog doorgemaild en daarmee is voor mij de kous voorlopig af.
Laatst gewijzigd door DJSirMatthew op 16 jul 2013 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra

#8 , 16 jul 2013 20:38

Het is pas de dag nadien toen een collega mij erop wees dat in theorie we beiden een maneuver uitvoerden en dus elk voor eigen schade zouden moeten opdraaien dat ik hier kwam om dat verhaal aan de waarheid te polsen.
Ik ben benieuwd welk maneuver de tegenpartij zou gedaan hebben bij het oprijden van het tankstation:

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.

Ook al is bovenstaand lijstje niet noodzakelijk limitatief ("inzonderheid"), ik ben benieuwd welk maneuver de tegenpartij zou gedaan hebben bij het oprijden van het tankstation.
Soit, zo beiden een maneuver deden, dan heeft volgens Cassatie de meest rechts rijdende bestuurder voorrang. Zo beiden achteruit rijden, dient "rechts" bekeken te worden vanuit het oogpunt van de gereden richting.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

DJSirMatthew
Topic Starter

#9 , 17 jul 2013 07:25

ok, bedankt voor de bevestiging.

Terug naar “Verkeersongevallen”