ongeval op parking werk

vnox
Topic Starter

ongeval op parking werk

#1 , 03 apr 2013 18:04

hi

Ik heb blijkbaar vorige week tegen een wagen gereden op de parking van het werk . Ik zelf heb echter niets gevoelt en wist van niets tot plots de politie aan mij deur stond. en onmiddellijk me wagen inspecteerde en blijkbaar was er zeer lichte schade aan mijn wagen. Had ik zelf nog niet opgemerkt. Ik heb ook een verklaring moeten afleggen. Nu mijn vraag is komt dit voor de rechtbank ? heb ik vluchtmisdrijf gepleegd ? de politie heeft mijn daar niet echt iets over vertelt. Ik heb juist blad gekregen waar de polis gegeven opstonden van de wagen waar ik blijkbaar tegen gereden heb.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 03 apr 2013 18:13

De politie heeft je thuis opgespoord en de schade aan jouw voertuig vergeken met de schade aan het voertuig van de tegenpartij. Zij komen niet zomaar aan je deur. Wellicht heeft iemand je nummerplaat genoteerd. Dus de kans dat er inmiddels een klacht tegen je werd ingediend wegens vluchtmisdrijf is tamelijk groot, ja.

Over de gevolgen:

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten

Bovendien riskeer je een vervallenverklaring uit het recht om een motorvoertuig te besturen van minstens 8 dagen tot maximaal 5 jaar.

Indien je niks gemerkt hebt van de aanrijding, heb je strikt genomen géén vluchtmisdrijf gepleegd. In dat geval, moet je wel de veroorzaakte schade vergoeden. Maar eerlijk gezegd: rechters hebben dàt excuus al zo vaak gehoord, dat men er niet zo gemakkelijk nog geloof aan hecht.

Het enige wat ik je nu kan aanraden. Zorg er asap voor, dat alle schade aan het voertuig van de tegenpartij billijk vergoed wordt, VOOR dat je voor de rechtbank moet verschijnen. En kijk alvast je verzekeringspolis eens na. Als je verzekerd bent met rechtsbijstand, is het nu zeker het moment om hen in te lichten en om bijstand te vragen.
Laatst gewijzigd door lohabra op 03 apr 2013 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

vnox
Topic Starter

#3 , 03 apr 2013 18:19

en als ik die persoon probeer te contacteren kan hij dan nog die klacht intrekken of kan dat niet ? en dan zo regelen
ik wist zelf niet dat ik er tegen gereden was of maakt dit niks uit ?

Reclame

lohabra

#4 , 03 apr 2013 18:24

en als ik die persoon probeer te contacteren kan hij dan nog die klacht intrekken of kan dat niet ?

Ik denk dat hij die klacht niet zomaar kan intrekken. Ze werd geregistreerd. En de politie heeft jou thuis opgespoord, ook hun bevindingen komen bij het parket terecht ....
en dan zo regelen
ik wist zelf niet dat ik er tegen gereden was of maakt dit niks uit ?
Je kan alvast proberen een goede indruk te maken, door ervoor te zorgen dat alle schade vergoed wordt, VOORdat je voor de rechter moet verschijnen. Het feit dat je je niet bewust was van de aanrijding, zou strikt genomen betekenen dat je géén vluchtmisdrijf gepleegd hebt. Alleen zal het niet zo eenvoudig zijn om dit aannemelijk te maken voor de rechter.

vnox
Topic Starter

#5 , 03 apr 2013 18:38

alvast bedankt voor de info ! mijn verzekering regelt toch de vergoeding of krijg ik dan een factuurtje thuis ? mocht ik een factuurtje krijgen betaal ik die zeker want ik wil zeker niet nog meer problemen. rij nog niet zolang met de wagen en dit is nogal nieuw voor mij.

lohabra

#6 , 03 apr 2013 18:44

alvast bedankt voor de info ! mijn verzekering regelt toch de vergoeding of krijg ik dan een factuurtje thuis ? mocht ik een factuurtje krijgen betaal ik die zeker want ik wil zeker niet nog meer problemen.
Zij regelen de schade aan het voertuig van de tegenpartij, als je rechtgeldig verzekerd was op het ogenblik van de aanrijding. De eventuele boete, is voor eigen rekening.
rij nog niet zolang met de wagen en dit is nogal nieuw voor mij.
Beginnend bestuurder? Dwz minder dan 2 jaar je definitieve rijbewijs?

vnox
Topic Starter

#7 , 03 apr 2013 18:52

me verzekering is in orde en boete is voor mij dat weet ik .
heb me rijbewijs nog maar een 1,5 jaar is dit nog erger voor me boete misschien ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2013 18:59

Bedrijfsparkings zijn in veel gevallen openbare plaats dus is de politie volstrekt bevoegd om vaststellingen te doen.
Het betalen van de schade -kan - gezien de zoals u zegt kleine schade - tot een seponering aanleiding geven.
Doch dat is voor ons koffiedik kijken.
Voor de strafbepaling zie hierboven.

lohabra

#9 , 03 apr 2013 20:04

heb me rijbewijs nog maar een 1,5 jaar is dit nog erger voor me boete misschien ?
De strengere bestraffing houdt dan in, dat wanneer een rechter je veroordeelt, dat hij verplicht is om een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uit te spreken. En hij moet dan het terugkrijgen van je rijbewijs afhankelijk maken van zogenaamde herstelexamens.

Een beetje lectuur daaromtrent vind je >>> hier.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 apr 2013 20:18

Aangiften inzake verkeersinbreuken ...let wel dit kunnen dus straffen zijn die een correctionele straf uitspreken
Alle verkeersinbreuken zijn toegewezen qua bevoegdheid aan de politierechtbank.

Het is geen 'klacht'misdrijf dus de aangever (klager) kan zijn aangifte niet ongedaan maken.
Er zijn trouwens maar enkele echte klachtmisdrijven een ervan is stalking

Terug naar “Verkeersongevallen”