Ongeval zonder zichtbare schade

EVP
Topic Starter

Ongeval zonder zichtbare schade

#1 , 26 jan 2013 14:34

Een vraagje,

ik heb net een ongeval gehad.
Een kleine schets van de situatie:

ik stond stil voor een rood licht. Voor mij stond een wagen met aanhangwagen. Auto achter ons - reed op het linkse rijvak, wij stonden op het rechtse - remt en slipt botst tegen onze wagen ( linker voorkant en spiegel ) en tegen de aanhangwagen voor ons. De rechter voor kant van deze wagen is volledig ingedeukt door de 2de bots met de aanhangwagen. aan onze wagen is er geen zichtbare schade te zien buiten dat de spiegel was ingeklapt - deze staat wel wat losser als de rechterspiegel - De foutieve bestuurder heeft een compromis afgesproken met personen van de aanhangwagen. En bij ons beweert hij dat hij ons niet heeft aangeraakt omdat hij geen schade ziet.. Nu zijn wij naar het politiekantoor gereden. Deze wilden geen pv laten opstellen en 'dwongen' ons het aanrijdingsformulier in te vullen omdat er geen lichamelijke letsels waren. Op het aanrijdingsformulier heeft de bestuurder geschreven dat hij ons niet heeft aangeraakt.
Nu vind ik het redelijk straf dat er bij een betwisting de politie 'weigert' om een pv op te stellen.
Ik heb nu wel schrik voor verborgen schade. Ik heb al eens meegemaakt dat er geen zichtbare schade was, maar de parkeersensoren en de airbag waren defect.

Kan ik nu nog iets ondernemen?
mvg

ps: sorry voor de eventuele spelfouten, maar ik heb dit getypt op de smartphone.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 jan 2013 15:17

Terug naar politiekantoor, eisen dat er een PV wegens vluchtmisdrijf wordt opgemaakt, en als men dit weigert eisen een officier te spreken. Dan in het gesprek de woorden "intern toezicht", "procureur", en "comité P" laten vallen.

freelance

#3 , 26 jan 2013 15:27

quote EVP : " Op het aanrijdingsformulier heeft de bestuurder geschreven dat hij ons niet heeft aangeraakt."

Géén vluchtmisdrijf gepleegd .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Jef 007

#4 , 26 jan 2013 15:30

ik kan niet goed volgen : is u na uw bezoek aan politie terug naar plaats van ongeval gereden om dan samen dat aanrijdingsformulier in te vullen?

EVP
Topic Starter

#5 , 26 jan 2013 15:46

Ik zie nu dat er zichtbare schade is aan de binnenkant van de wagen. In de hoek waar de spiegel zich bevind is er een deuk

En er is inderdaad geen vluchtmisdrijf gepleegd.

Terug naar het kantoor gaan voor de schade te laten bevestigen? Ik denk dat er binnen in de deur wel wat schade kan zijn

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2013 15:52

Hoe kan er aan de binnenzijde schade zijn als er aan de buitenzijde niets te zien is? Lijkt mij raar.

EVP
Topic Starter

#7 , 26 jan 2013 16:20

Aan de buitenkant is er lichte schade. De spiegel heeft de klap opgevangen maar ziet er nog tiptop uit. De wanden zijn gemaakt uit een polyester dat geen/weinig schade achterlaat en terugdeukt.

Franciscus

#8 , 26 jan 2013 17:01

Indien partijen NIET overeenkomen of geen gegevens uitwisselen DAN moet de politie tussenkomen.
Niet overeenkomen wil niet zeggen dat iedere partij zijn versie niet mag geven.
Gezien er hier blijkbaar 3 partijen zijn de botsende bestuurder en twee stilstaande bestuurders zijn er dus ook zeker twee EAF formulieren opgesteld.
Als de formulieren zijn ingevuld op het politiekantoor in aanwezigheid van politie zouden deze van het feit een melding moeten gemaakt hebben. Ook als ze ter plaatse waren gekomen maar geen PV opgesteld hebben maken ze van het feit wel een melding.
Tegenpartij mag verklaren wat hij wil, u ook en de derde partij ook.

Bij gewonden MOET de politie Pv opstellen wegens strafrechtelijke inbreuk onopzettelijke slagen en verwondingen.
Bij stoffelijke aanrijding kan politie een PV opstellen als het over zware schade gaat, weigering om EAF in te vullen, andere misdrijven gecorreleerd met de feiten enz enz.

Al of niet zichtbaar....
Een wagen die langs buiten 'licht' was geraakt amper schade..... blijkbaar was het ganse chassis verbogen ...dat bleek later uit het deskundigenverslag.
Dus het kan.

EVP
Topic Starter

#9 , 26 jan 2013 17:09

Ik weet het het klinkt moeilijk te geloven. Maar de auto heeft ons tegen de spiegel geraakt. En deze is dicht geklapt en we hebben ze terug open geklapt. En deze ligt nu gedeeltelijk los. Aan de binnenkant van de deur zie je een bult ter hoogte van waar de spiegel hangt. En op de carrosserie zie je een paar kleine schrammen. Nu pas zichtbaar omdat er geen sneeuw meer aan de wagen hangt.
Kan eventueel daardoor zijn dat er zo weinig schrammen zijn.

Het is daarom dat we een pv van de politie wilden zodat zo een reacties willen vermijden.

EVP
Topic Starter

#10 , 26 jan 2013 17:18

als voorbeeld ivm verborgen schade:
Een kennis van mij wordt langs achter aangereden - Porsche -, ze kijken beiden naar de bumper zien een paar krassen op. En zijn eerste reactie was geen papieren in te vullen omdat het niets ergs was en amper zichtbaar. Uiteindelijk heeft hij het toch maar gedaan. Wat blijkt achteraf dat er schade was aan het motorblok en er waren toch wel wat kosten aan.
Niet dat mijn wagen een Porsche is maar het is een voorbeeld.

Franciscus

#11 , 26 jan 2013 17:21

Neem contact op met uw verzekering dan kan daarna alsnog PV worden opgesteld.

Kingfisher

#12 , 28 jan 2013 12:12

Welke meerwaarde gaat een PV opleveren? Gaat er in het PV meer staan dan in het ongevalformulier? Het enige wat het opstellen van een PV gaat meebrengen, is een 6-maanden wachttijd (waarbinnen u de schade niet mag herstellen, tot er een expertise is gedaan), tot het PV wordt vrijgegeven.

Als u toch schade heeft, geef gewoon alles aan uw rechtsbijstandsverzekeraar, zij zullen het verder opvolgen.

Terug naar “Verkeersongevallen”