voetganger tegen bromfiets

Menix
Topic Starter

voetganger tegen bromfiets

#1 , 20 jan 2013 19:00

Goedenavond ,

Ik heb 2 weken geleden een ongeval gehad .
Ik kom uit mijn woning en voor mij is er direct een voetpad ,aaneensluitend een fietspad en daarna pas de parking waar ik moest zijn .
Dus ik kom buiten en stap met de verkeer zo een vijf tal meter mee op de voetpad en dan steek ik pas de fietspad over om naar mijn auto te gaan .
Bij het oversteken rijdt een bromfietser klasse A met een hoge snelheid op mij in , ik had hem helemaal niet horen afkomen door de verkeer op de baan en hij heeft ook niet getoeterd .
Ik had geen familiale verzekering op dat moment maar nu heb ik dat laten doen .
Dus kreeg ik een aangetekend brief binnen van de verzekeringsmaatschappij met een factuur van 900 euro .
Die weiger ik dus om te betalen , het was een oud bromfietsje zeker niet duurder dan 500 euro en bovendien heb ik er lichamelijke letsels aan over .
Volgens mij moet ik in recht zijn want ik ben de zwakkere weggebruiker en in ieder theorieboek voor een rijbewijs te halen staat er dat je extra voorzichtig moet zijn en eventueel vertragen als er een voetganger of fietser dichtbij is .
Nu wil ik in beroep gaan tegen de beslissing , ik weet niet eens ofdat het de beslissing is van de politierechtbank , het aangetekende brief komt direct van de verzekeringsmaatschappij .

Gelieve hier raad bij te geven wat ik nog kan doen want 900eu kan ik niet betalen .

Met vriendelijke groeten .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 20 jan 2013 19:20

het is niet omdat u een zwakke(re) weggebruiker bent dat u daarom niet in fout kan zijn hé.
Hebt u wel gekeken toen u van het voetpad naar het fietspad ging ?
Ook hier bij ons liggen fiets en voetpad op de zelfde hoogte en is het onderscheid alleen aangeduid door een streep
Fiets en voetpad zijn zelfs in sommige gevallen één en dezelfde.
Al meermaals hebben mensen de fout begaan om in één ruk hun huis uit te komen en over te steken. Of zelfs nog een
paar meter het voetpad in een zelfde richting als aankomende fietsers te vervolgen en dan onachtzaam kruiselings over te steken naar hun wagen
Telkens maken zij diezelfde fout. Zelf ben ik in zo'n situatie altijd extra voorzichtig maar dat is geen absolute verplichting voor mij om uw fouten te voorkomen. Voethanger of fietser zijn is geen vrijgeleide hoor
Die 900 € zal bepaald zijn aan de hand van een aantal objectieve elementen. Dat us daar een persoonlijk oordeel over heeft maakt weinig uit. U zal dat eerder moeten kunnen bewijzen.

Menix
Topic Starter

#3 , 20 jan 2013 19:51

U hebt een punt ,maar dat bewijst niet dat het volledig mijn fout is .
En wie betaalt dan mijn medische kosten ? Want de agenten die de PV opmaakten zeiden dat ieder zijn eigen kosten moest betalen normaal gezien .

Reclame

Menix
Topic Starter

#4 , 20 jan 2013 19:52

kijk dit komt uit de theorieboek :

Bestuurders mogen de meest kwetsbare weggebruikers niet in gevaar brengen, met name fietsers en voetgangers, vooral als het gaat om kinderen, bejaarden of personen met een handicap. Ze moeten hun snelheid aanpassen in aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers en moeten dubbel voorzichtig zijn op plaatsen waar ze dergelijke weggebruikers kunnen ontmoeten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2013 19:57

Maar u was een plots opduikende hindernis op het fietspad.
Gezien u Niet keek ...hoe weet u dan hoe snel de bromfietser reed?
Gezien gewonden komt de zaak voor de politierechtbank.
Politie heeft NIET te zeggen wie in fout is en wat de gevolgen zullen zijn. Dat is de rechtbank.

Menix
Topic Starter

#6 , 20 jan 2013 20:09

toen ik buiten kwam zag ik niets , ik stapte rustig 5 tal meter verder en dan pas kwam de brommer tegen me gereden , doordat er auto's passeerden hoorde ik de bromfiets niet .
Maar naar wie kan ik nu gaan ? want ik heb nu aanhoudend pijn in mijn schouder doordat ik vorig jaar een operatie had .
Ik denk dat mijn medische kosten hoger zullen zijn dan die 900eu , maar door wie worden deze dan betaald?

Mvg

Franciscus

#7 , 20 jan 2013 20:50

Dat zal uiteindelijk de rechtbank uitmaken.
Dit is een aanrijding met gewonden ( onopzettelijke slagen en verwondingen)
Strafwetboek
Art. 399
Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld.

lohabra

#8 , 20 jan 2013 21:12

kijk dit komt uit de theorieboek :

Bestuurders mogen de meest kwetsbare weggebruikers niet in gevaar brengen, met name fietsers en voetgangers, vooral als het gaat om kinderen, bejaarden of personen met een handicap. Ze moeten hun snelheid aanpassen in aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers en moeten dubbel voorzichtig zijn op plaatsen waar ze dergelijke weggebruikers kunnen ontmoeten.
Die bestuurders mogen die meest kwetsbare weggebruikers niet in gevaar brengen, klopt. Maar dat betekent nog niet dat voornoemden zomaar altijd en overal voorrang zouden hebben. Of dat zij door deze regel ineens ontslagen zouden worden van hun plichten in het verkeer, zoals bvb voorrang verlenen aan een bromfietser klasse A op het fietspad.

Terzake nu. Je hebt een artikel uit de wegcode dat als volgt stelt:

42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.
1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.

En je zal het niet meteen niet in de teksten van de wegcode terugvinden, maar het Hof van Cassatie heeft in een arrest besloten dat voetgangers niet enkel bij het volgen van een fietspad voorrang moeten verlenen aan fietsers (Artikel 42.2.2) , maar ook bij het kruisen van een fietspad :!:

Rolnr : C010478N
datum: 4 maart 2004

De verplichting voor de voetganger die het fietspad volgt voorrang te verlenen aan de fietsers en de bromfietsers is ook van toepassing wanneer hij zich op het fietspad begeeft om dit in dwarsrichting te volgen of het te dwarsen (1). (1) Zie conclusie O.M.
Wanneer er echter een oversteekplaats voor voetgangers over het fietspad getrokken is, moeten de fietsers de voetgangers laten voorgaan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

scorpioen

#9 , 20 jan 2013 22:25

En wie betaalt dan mijn medische kosten ? Want de agenten die de PV opmaakten zeiden dat ieder zijn eigen kosten moest betalen normaal gezien .
Er zijn twee vragen.
1) Wie betaalt uw schade. U bent voetganger. "Zwakke weggebruiker". De verzekeraar van de bromfiets moet uw schade betalen, ongeacht of u al dan niet in fout bent.
2) Dit staat los van de vraag: wie betaalt de schade van de bromfietser. Het ziet er naar uit dat u aansprakelijk bent voor het ongeval en dus de schade van de bromfietser moet betalen.

Terug naar “Verkeersongevallen”