ongeval - twijfel?

lohabra

Re: ongeval - twijfel?

#16 , 08 jan 2013 21:06

Waaruit meen je dat af te mogen leiden ?

De voorrang wordt dan immers geregeld door de verkeersborden inzake de voorrang, en niet meer door de voorrangsregels ... Art 6.

De bestuurder die een voorrangsweg oprijdt, moet voorrang verlenen aan alle bestuurders op die weg - ongeacht wat ze aan het doen zijn, zelfs al voeren ze er een maneuver uit.
Stel je voor dat je geen voorrang meer zou hebben op een voorrangsweg omdat je er van rijstrook op verandert ... situatie die op 2x2 wegen zeer vaak voorkomt.
Dat is namelijk het gevolg van je stelling.
De eigen verzekering van de tegenpartij dacht daar kennelijk anders over, of lees ik nu ergens wat verkeerd ?
Verzekering van tegenpartij heeft (logischerwijs) de tegenpartij aansprakelijk gesteld.. Het achteruit rijden op een hoofdbaan is duidelijk een grote fout die rechtstreeks in verband staat met onze schade. Doordat we overstaken, kwamen we bovendien van rechts.
Of moet ik hieruit afleiden, dat topicstarter hier eventjes een dikke chanse heeft gehad?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ch1984
Topic Starter

#17 , 12 jan 2013 20:19

Ik hebhelemaal geen dikke chance gehd.. Het achteruit rijden op een baan stond gewoon rechstreeksin verband met het accident.. Toen ik overstak was ik een voorzienbare hindernis voor de tegenpartij.. Deze heeft ook direct bekend dat deze in fout was en dus was het niet meer dan logisch dat ik de zaak heb gewonnen... Ik had voor niets minder getekend.. Begrijp de argumenten tegen mij in feite niet zo goed.. Zou nogal een perverse wereld zijn... In dat geval ga ik nu gewoon overal achteruit rijden als ik geen zin heb om een blokje te doen.. Als iemand dan tegen mij rijdt, dan win ik volgens velen de zaak toch :-)

ch1984
Topic Starter

#18 , 12 jan 2013 20:20

Op moment dat ik overstak kwam ik ook nog eens van rechts (volgens rijrichting) op de persoon die naar achter rijdt..

Reclame

lohabra

#19 , 12 jan 2013 20:50

Lees de posting van Inazuma eens rustig door. Als er verkeersborden staan, gaan de borden boven de regel.

Dus als je bvb een tegenpartij had als Inazuma, zou 't er idd slechter voor je kunnen uitzien, ja.

ch1984
Topic Starter

#20 , 12 jan 2013 22:27

Dus indien er een voorrangsbord staat, en ik steek over (er komt geen verkeer af) maar een idioot beslist om naar achter te rijden en hij raakt mij, dan ben ik in fout? Bestaan de regels v h buitenaansprakeljkheidsrecht (rechtstreeks oorzakelijk verband) dan niet? Ik vind het maar pervers dat voorrangsregels ook gelden als je tegen de rijrichting rijdt?

Dus achteruit rijden uit eeen eenrichtingsstraat straat waar je (in de normale rijrichting) voorrang van rechts hebt, dan geldt de voorrang nog steeds?

lohabra

#21 , 13 jan 2013 00:22

Dus achteruit rijden uit eeen eenrichtingsstraat straat waar je (in de normale rijrichting) voorrang van rechts hebt, dan geldt de voorrang nog steeds?
Euh, wacht eventjes. Ik volg niet meer, vrees ik. Dat is hier toch niet aan de orde geweest, of wel? (Of reed de tegenpartij idd achteruit op een éénrichtingsweg?)

Ma bon, om op deze vraag te antwoorden. Neen, dan geldt de voorrang van rechts niet meer. De voorrang van rechts vervalt immers, wanneer de bestuurder die van rechts komt, uit een voor hem verboden richting komt. :wink:

ch1984
Topic Starter

#22 , 13 jan 2013 11:29

Bedankt! bij mij was dat ook.. Tegenpartij was al links van mij op de baan toen ik over wenste te steken.. Op dat moment rijdt ze naar achter (en dus tegen de rijweg in) en daardoor botst deze op mij. Op moment dat ze nr achter rijdt kan ze maw onmogelijk nog voorrang hebben. Ik snap niet dat sommigen het tegendeel oordeelden.. Zonder aanrijdingsformulier is het natuurlijk niet eenvoudig mr minute uitleg was nu toch nt zo verwarrend dacht ik. Alvast bedankt!altijd goed om even na te reflecteren..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 jan 2013 11:46

Voorrang aan rechts geldt dat niet over de ganse breedte van de openbare weg?
Betrokkene reed dus enkel niet langs zijn rechterkant, dus recht ten opzichte van zijn rijrichting
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

lohabra

#24 , 13 jan 2013 13:31

Voorrang aan rechts geldt dat niet over de ganse breedte van de openbare weg?
Betrokkene reed dus enkel niet langs zijn rechterkant, dus recht ten opzichte van zijn rijrichting
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Op een gewone weg waar geen éénrichtingsverkeer geldt, is het an sich niet verboden achteruit te rijden. Je komt dan niet uit een verboden richting. Je doet wél een maneuver .....

Terug naar “Verkeersongevallen”