Beste,
op 13/12/12 is iemand vanachter op me ingereden waarbij ik volledig in recht was. De achterkant is beschadigd, maar de auto rijdt nog (particuliere auto). De volgende dag heb ik dit bij de verzekering aangegeven en 19/12/12 had ik contact met een erkend hersteller die me zei dat ik pas op 03/01/13 kon langskomen, wat ik ook gedaan heb. Na de vaststelling en de foto's werd dit meteen doorgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij. De geraamde herstelkost kwam op 1875€, dat mss kon oplopen door schade achter de bumpers. We kregen meteen antwoord dat er een expert moest komen kijken. Dit zal volgende week gebeuren.
Nu had ik jullie graag gevraagd of jullie me konden helpen bepalen waarop ik recht heb. Zeker na dit gelezen te hebben, zou ik graag sterk in men schoenen naar daar gaan.
Ik heb al op 2ehands fora gekeken en als ik het gemiddelde neem, zou mijn auto nog 4000€ waard zijn. Ook kan ik alle onderhouden voorleggen die de auto op tijd en stond heeft gehad.
1 )Even opgezocht wat de rechten zijn bij een herstelling:
-Herstellingsprijs: 1875,00 €
-21 % B.T.W. op dit bedrag: 393,75€
-Sleepkosten: nvt.
-Vergoeding van de gebruiksderving , nl.:
*wachttijd van 1 dagen x 20 €= 20 € (wagen was niet buiten gebruik)
*herstellingsduur van ? dagen x 20 € = ? €
-Admistratie-, correspondentie-, telefoon- en aanverwante kosten, naar billijkheid: 70,00 €
-----------------
totaal in hoofdsom: 2358,75 €
de vergoedende interest (aan de wettelijke rente *, of soms aan 5 %), vanaf de dag van het ongeval tot de dag van de daadwerkelijke betaling: 70,76 € (3% genomen als vb.)
----------------
totaal verschuldigd op de dag van de betaling: 2429,51 €
Dit is toch wel een aanzienlijk tov. de gebruikelijke gang van zaken: "U hoeft helemaal niets te doen meneer. Wij regelen alles ineens met de hersteller zelf zodat u geen extra hinder ondervindt."
Kan iemand bevestigen dat deze berekening klopt?
Bedankt!