fietser die van rechts komt aangereden

mverkimpe
Topic Starter

fietser die van rechts komt aangereden

#1 , 16 dec 2012 05:04

Hallo,

Ik heb onlangs een verkeersongeval gehad waarbij ik een fietser aangereden heb (met de auto) die van rechts kwam terwijl ik een eenrichtingsstraat rechts wou opdraaien.
Het fietspad staat niet aangegeven als een tweerichtingsfietspad, het is enkel in de juiste rijrichting aangegeven met het bord D10.

Ik veronderstel dat ik hier wellicht in fout ben, omdat het hier een zwakke weggebruiker betreft... is dit zo? Of krijgt de fietser ook deels de fout omdat hij/zij uit de verkeerde richting komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 16 dec 2012 09:25

Als u rechts een straat wilde inrijden en de fietser kwam van rechts, dan reed deze volgens mij niet in de verkeerde rijrichting. Tenzij ik mij vergis...

Over fietsen in verboden rijrichting werd op dit forum al heel wat geschreven.

In grote lijnen moet je een onderscheid maken tussen de verschillende soorten schade:
- jouw verzekering moet sowieso de lichamelijke schade aan de fietser vergoeden, omdat het inderdaad een zwakke weggebruiker betreft. Hierbij maakt het zelfs niet uit wie in fout was.
- voor de materiële schade geldt de "gewone" regel: zij moet worden vergoed door degene die in fout was.

Degene die zijn materiële schade vergoed wenst te zien, dient de rechter ervan te overtuigen dat de tegenpartij een fout beging die schade veroorzaakte.

De rechter zal dus beslissen welke fout (automobilist verleent geen voorrang, maar fiets rijdt in verboden rijrichting) tot het ongeval heeft bijgedragen. De rechter kan beslissen dat enkel de automobilist een fout beging die in oorzakelijk verband staat met ongeval, dat enkel de fout van de fietser in oorzakelijk verband staat met ongeval, of dat beide fouten hebben bijgedragen tot het ongeval. Hij kan zelfs bepalen dat de ene fout voor 1/3 heeft meegespeeld en de andere fout voor 2/3 en de schadevergoeding ook op die manier verdelen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2012 21:39

hier ook eens lezen :
http://wegcode.be/forum/archive/index.php/t-30368.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2012 10:26

Als ik het goed begrijp wilde u rechtsaf draaien om een eenrichtingstraat in te rijden en kwam de fietser u toegereden uit deze eenrichtingstraat. Had de eenrichtingstraat een onderbord dat duidelijk maakt dat fietsers wel in beide richtingen mogen rijden?

Terug naar “Verkeersongevallen”