Ongeval met voorrang rechts zonder aanrijding

Nielsvda
Topic Starter
Berichten: 4

Ongeval met voorrang rechts zonder aanrijding

#1 , 29 nov 2012 15:21

Heeey,

Ik had eens een vraagje over hoe het zat met de aansprakelijkheid aangaande een verkeersongeval.
De feiten:

We rijden op een zondagochtend met ongeveer 20 wielertoeristen (in clubverband) per 2 over de rijbaan.
Dit op een voorrangsweg. Plots duikt er 10 à 15 meter voor ons een man met paard en kar uit een klein zijstraatje.
Op dit kruispuntje staat wel een Kappeletje die het zicht van de bestuurder zou kunnen weggenomen hebben MAAR er staat een spiegel zodat deze toch de baan kan zien.
De eerste rij kan juist remmen en stoppen door uit te wijken. 2de rij (waartoe ik behoorde) hebben geprobeerd om met bruusk te remmen nog te stoppen om een aanrijding te vermijden (immers moest je onder die boerenpaarden terecht komen had ik hier misschien niet meer gezeten) maar komen te val. Enkelingen achter ons komen ook te val zonder aanrijding binnen de groep zelf. Er is zowel bij verschillende personen lichamelijke als materiële schade.
De dader in kwestie stak zijn middenvinger op naar ons en zei dat hij nooit lette op de voorrang en dat hij er niets mee te maken had.
Hierop zijn er toch enkelingen van de club in actie geschoten en hebben hem verhinderd om zomaar door te rijden door voor zijn kar te gaan staan.
Hierop zij de dader papieren te gaan halen en is hij het straatje terug ingeslagen. Wij hebben een kwartier à 20 minuten gewacht en nog kwam de man niet opdagen. Toen zijn er weer enkelingen dankzij de tip van een buurvrouw tot aan zijn deur geraakt. Hier hebben zij aangebeld en deed de man niet open.
Ondertussen is de politie gebeld geweest en zijn deze aangekomen op de plaats. Wanneer echter zij met de combi voor de man zijn deur stond zei deze al een hele tijd op ons te wachten maar dat hij de deur had dichtgedaan voor de kou.

Van schade loopt het bij mij toch wat op aangezien ik spoed op een zondag heb moeten bezoeken, nu nog steeds een maand na de feiten kine volg en dan nog niet te spreken over de schade aan mijn materiaal (GPS kapot, schoenen beschadigd van de val, kleerscheuren, fiets hier en daar beschadigd)


Nu vraag ik mij af wat is er mogelijk? Of is er helemaal niets mogelijk aangezien er geen aanrijding heeft plaatsgevonden en aangezien de 1ste rij de aanrijding kon vermijden? Kwa lichamelijke schade kan ik het alleszins uit de verzekering van de eigen club halen. Iemand een idee wat rechtspraak hierover zegt? Misschien onopzettelijke slagen en verwondingen? Aangezien de lichamelijke schade volgt uit een fout die hij begaat en die een persoon te goeder trouw niet zou maken ofzo?

Alvast bedankt voor de info,
Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 29 nov 2012 15:30

Een verkeersongeval moet niet noodzakelijk bestaan uit 2 partijen die op elkaar botsen. U kan dus gerust die boer aansprakelijk stellen voor uw schade. Neem eens contact op met uw familiale verzekering.

Franciscus
Berichten: 38712

#3 , 29 nov 2012 15:52

Politie dient hiervan een PV op te stellen.
Aanrijding met gewonden. Iedereen dient zijn schade lichamelijk en materieel aan te geven .. eventueel via eigen of groepsverzekering.
Wie verantwoordelijk is ... hangt af van welke weg de 'voorrangs'weg was.
Mogelijk is dit wel een aanrijding vluchtmisdrijf gezien man met kar blijkbaar zich niet kenbaar heeft gemaakt maar eerder de vlucht heeft genomen.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 29 nov 2012 16:55

Was u niet op de een of andere manier verzekerd via de club. Ik meen mij te herinneren uit een praktijkgeval dat wielerclubs heel goedkoop verzekeringen konden afsluiten voor hun leden bij de Wielerbond.

Indien de boer met paard en kar uit de straat kwam en hij diende u voorrang te verlenen, staat zijn fout vast. Hij zal daarentegen wel gaan beweren dat hij tijdig is gestopt en dat er sprake was van een lisverstand.

Daarentegen is het ook van belang of u een wegkapitein bij had, aangezien u met meer dan 15 man reed?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 nov 2012 17:46

Daarentegen is het ook van belang of u een wegkapitein bij had, aangezien u met meer dan 15 man reed?
Wegkapitein moet alleen bij groepen groter dan 50.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Nielsvda
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 29 nov 2012 17:54

Idd ik ben sowieso voor lichamelijke schade verzekerd in de club.
Maar voor materiële schade niet. Dit omwillle van het feit dat alle fietsen verzekeren heel duur zou zijn.

Nu zegt de verzekering van de boer in kwestie dat het allemaal ons eigen schuld is of dat we maar tegen de kar hadden moeten rijden of onder de paarden hadden moeten belanden :S Dus ze doen moeilijk om de schade terug te betalen omwille van het feit dat er geen echte aanrijding plaatsvond.

Franciscus
Berichten: 38712

#7 , 29 nov 2012 18:52

Hij die oorzaak OF aanleiding ....
Gezien gewonden IS het een zaak voor de politierechtbank.
Lichamelijke schade wordt behandeld via de verzekering wielerclub/bond.
Materiële schade eventueel ook of via uw eigen verzekering familiale /deelnemer in het verkeer
of via burgerlijke partijstelling ter zitting met schadebestek.
Schadebestekken kunnen mogelijk ook al meegegeven worden via Pv politie ( bijkomende verklaring).

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 29 nov 2012 21:47

Ik kan mij enkel aansluiten bij de post van Franciscus.

Wie van de wielrenners heeft zich al aangemeld als benadeelde partij? En wie heeft de schade al aangegeven aan zijn of haar familiale?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1017

#9 , 30 nov 2012 09:12

Daarentegen is het ook van belang of u een wegkapitein bij had, aangezien u met meer dan 15 man reed?
Wegkapitein moet alleen bij groepen groter dan 50.
Klopt. Deze groep MAG voorzien zijn van wegkapiteins, maar het is idd géén verplichting:


Artikel 43bis. Fietsers in groep

43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.

43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.

Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.

De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 30 nov 2012 10:56

Kennelijk is er een misverstand. Ik heb nergens gezegd dat de wegkapitein verplicht was. Ik vroeg enkel OF er een wegkapten aanwezig was. Indien dit het geval was, diende de boer diens bevelen op te volgen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

lohabra
Berichten: 1017

#11 , 30 nov 2012 12:31

1) Een wegkapitein is hier niet aan de orde, daarvoor was de groep trouwens (net 2 renners) te klein
2) Een wegkapitein kan géén bevelen geven. Hij kan enkel het dwarsverkeer stilleggen, op voorwaarde dat er geen actieve verkeerslichten die de voorrang regelen, noch een bevoegd persoon staan
3) Hier diende koetsier de voorrangsregels te respecteren. De groep reed op een voorrangsweg, als ik 't goed begrijp.

En verder sluit ik mij aan, bij eerder gegeven antwoorden. Er is een ongeval met gewonden gebeurd, dus (gelukkig) politie ter plaatse geweest. Bovendien zou een klacht wegens vluchtmisdrijf terecht zijn geweest. De koetsier heeft zich van de plaats van het ongeval verwijderd. Dit terwijl hij er zich wel degelijk van bewust was dat hij oorzaak/aanleiding was tot het ongeval (valpartij). De verbalisanten hebben hem thuis aangetroffen. Dus ik denk niet dat hij -desgevallend- zomaar onder een klacht wegens vluchtmisdrijf zou kunnen geraken.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 30 nov 2012 12:52

1) Een wegkapitein is hier niet aan de orde, daarvoor was de groep trouwens (net 2 renners) te klein
2) Een wegkapitein kan géén bevelen geven. Hij kan enkel het dwarsverkeer stilleggen, op voorwaarde dat er geen actieve verkeerslichten die de voorrang regelen, noch een bevoegd persoon staan
3) Hier diende koetsier de voorrangsregels te respecteren. De groep reed op een voorrangsweg, als ik 't goed begrijp.

En verder sluit ik mij aan, bij eerder gegeven antwoorden. Er is een ongeval met gewonden gebeurd, dus (gelukkig) politie ter plaatse geweest. Bovendien zou een klacht wegens vluchtmisdrijf terecht zijn geweest. De koetsier heeft zich van de plaats van het ongeval verwijderd. Dit terwijl hij er zich wel degelijk van bewust was dat hij oorzaak/aanleiding was tot het ongeval (valpartij). De verbalisanten hebben hem thuis aangetroffen. Dus ik denk niet dat hij -desgevallend- zomaar onder een klacht wegens vluchtmisdrijf zou kunnen geraken.
We rijden op een zondagochtend met ongeveer 20 wielertoeristen (in clubverband) per 2 over de rijbaan.
Vanaf 15 fietsers zijn wegkapiteins toegelaten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1017

#13 , 30 nov 2012 15:01

Yup, opnieuw heb je gelijk. Deze groep bestond niet uit 13, maar uit een renner of 20. :oops:

Sorry, fout van mij. Voor wie zich afvraagt, hoe ik aan 13 renners kom. 'k Had net gepost in >>> dit topic, vandaar m'n fout (2 topics door elkaar gehaald, waarvoor sorry).

Haast en spoed .... zelden goed :oops:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Kingfisher
Berichten: 483

#14 , 03 dec 2012 13:33

Hou er ook rekening mee dat de tegenpartij zal argumenteren dat de eerste rijders er wél in geslaagd zijn om te stoppen, maar dat de overige rijders ten val zijn gekomen door onvoldoende afstand te houden. beetje advokaat van de duivel aan het spelen, hier.

Terug naar “Verkeersongevallen”