Beste,
Een tijdje geleden parkeerde ik mijn auto langst een fietspad.
Alvorens ik mijn deur open deed, heb ik zowel in m'n spiegel als over m'n schouder gekeken of er niets aan kwam. Zelfs in de verte niets te zien.
Ik doe m'n deur open en plots knalt er een Vespa tegen m'n deur.
Nu wordt beweerd dat de auto met open deur, en zeker in een dode-hoek situatie, steeds in fout is.
Dat wil ik nog wel aannemen.
Maar anderzijds reed de Vespa met een geel plaatje: maximum snelheid 45km/u.
Maar ik kan je verzekeren dat hij heel wat sneller reed. Bovendien was hij sowieso "te zwaar" voor op het fietspad te rijden.
Ook de politie die mij heeft verhoord, merkte dit op. In het verslag hebben zij dan ook opgenomen dat hij op het fietspad reed en in "volle vaart" kwam aangereden! Maar heeft dit uiteindelijk dan helemaal geen belang?
Had hij op straat gereden, waar een brommer van dat kaliber thuishoort, had hij m'n deur nooit geraakt.
Of had hij zich gehouden aan de maximumsnelheid, dan was de schade aan mijn auto wellicht ook een pak kleiner!!
Wordt hier dan geen rekening mee gehouden?
Ik ben nog gerust bereid aan te nemen dat ik door mijn openstaande deur in fout ben. Bovendien is de andere partij zwakke weggebruiker. Maar wil dat dan zeggen dat hij overal mee wegkomt? Hij mag knallen tegen 90km/u en noem maar op???
Alvast bedankt voor de antwoorden!
groetjes