Neen, dergelijke wettelijke basis is er dus niet. U bent er tegengereden, waardoor de bank beschadigd werd. Daarvoor heeft de eigenaar -de stad- recht op een billijke vergoeding.
Of dacht u mss dat u ook de eigenaar zou worden van de auto van de tegenpartij, als u na een ongeval aansprakelijk gesteld wordt en de schade aan dat voertuig betaald hebt?
Verkeerde vergelijking! Als je iemand aanrijdt, zal die persoon NOOIT recht hebben op de nieuwwaarde van zijn wagen! (tenzij de wagen echt nieuw is, uiteraard). De gemeente wil echter WEL de nieuwwaarde van die bank. Ik vind de vraag van de topic starter dan ook niet zo vreemd.
Hier is er dan geen auto beschadigd, doch een bank. Dus ja: u (of uw verzekeraar) dient de schade aan die bank te vergoeden. En neen, door die schade te vergoeden wordt u géén eigenaar van die zitbank.
De verzekeraar vergoedt niet de schade aan de bank, de verzekeraar betaalt een gloednieuwe bank, terwijl de oude slechts licht beschadigd is. Normaal zal de verzekeraar hiertegen protesteren, maar zou de verzekeraar ook:
1. Kunnen voorstellen de bank zelf in zijn oorspronkelijke staat te brengen?
2. Een nieuwe bank te betalen, maar de oude, beschadigde op te eisen?
Als de stad dit gedaan krijgt, dan zou ik wel eens een aanrijding willen hebben waarbij mijn auto licht beschadigd is! Als ik dan dezelfde redenering volg, zou ik van de verzekeraar van diegene die me aangereden heeft een gloednieuwe wagen mogen verwachten + de licht beschadigde wagen ook nog eens houden! Kassa, kassa!
Los daarvan: ooit hebben wij een ongeval met de wagen gehad, waarbij een kilometerpaaltje geramd werd. Auto was eveneens pert-totale. Bij de takeldienst lag het bordje van de kilometerpaal op het autowrak, dus we mochten dat hebben moesten we willen (heb nog altijd spijt dat ik het toen niet meegenomen heb, maar we waren iets te veel van ons melk om daaraan te denken: 2 keer overkop gegaan met baby op de achterbank. Gelukkig, wonder boven wonder, geen gewonden.) Kilometerpaaltje is achteraf wel mooi door de verzekering betaald.