Verlopen termijn schadeformulier

lexxymans
Topic Starter

Verlopen termijn schadeformulier

#1 , 01 nov 2012 18:46

Goede avond,

Ik heb op 1 april 2012 met mijn trekker (12 meter lang incl. aanhang) een paal beschadigd doordat een sjorband je omver trok. Pas vandaag (1 nov 2012) heb ik een schadeformulier gekregen van de gemeente met wel liefst een bedrag van €1405,53. Nou heb ik gelezen dat sommige boetes na een termijn van 4 maanden komen te vervallen. Is dit in dit geval ook het zo? Zo ja in welk wetsartikel kan ik dat vinden en hoe moet ik dit verder aanpakken?

Alvast bedankt,

Gr lexxymans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 nov 2012 18:52

Geen boete, maar een schadevergoeding, dus verjaringstermijn van 10 jaar.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 05 nov 2012 15:34

Aangezien het hier gaat om schade op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid, bedraagt de verjaringstermijn 5 jaar en geen 10 jaar. Bovendien is de verjaringstermijn voor de boete wel van belang wanneer de zaak voor de politierechtbank zou worden gebracht en de gemeente zich burgerlijke partij stelt.

Hoe komt de gemeente trouwens aan uw gegevens. Hebt u zelf aangifte gedaan? Is er politie ter plaatste geweest? De plicht tot schadevergoeding hangt immers samen met het bewijs van een misdrijf of een fout. Wanneer het misdrijf verjaard zou zijn, en dat is doorgaans na 1 jaar, wordt het voor de gemeente ook moeilijker een fout te bewijzen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”