voorrang van rechts en ritsen?

freebutterflyx
Topic Starter

voorrang van rechts en ritsen?

#1 , 24 okt 2012 12:05

In een buurgemeente geld in de dorpskern overal voorrang van rechts zoals ik zoveel gemeenten.
's avonds gebeurt het dus wel nogal eens dat er een file staat aan bepaald kruispunten.

Nu heeft de gemeente aan bepaalde van die kruispunten een bord geplaats (geen officieel verkeersbord denk ik) met daarop "ritsen is hoffelijk" samen met een tekening die aangeeft dat ritsen vlotter gaat.
Allemaal goed en wel maar dit staat op een kruispunt waar de voorrang van rechts regel ook geldig is.

Gisteren kom ik op één van deze kruispunten (T- kruispunt) en de wagen van rechts doet teken dat ik door mag hoewel hij voorrang heeft.
Omdat in de richting van waar ik kom meestel nogal wat verkeer staat, denk ik dat deze chauffeur zo hoffelijk is om mij door te laten.
Ik ben amper een meter vooruit gereden en die wagen vertrekt ook. Ik kan nog net stoppen om geen aanrijding te veroorzaken. Dus uiteindelijk niks gebeurt.

Maar wat als er wel een aanrijding gebeurt was?
Vermoedelijk zal ik dan wel in fout zijn gezien die andere van rechts kwam. En uiteraard zou ik niet kunnen bewijzen dat hij teken gaf dat ik door mocht. Niemand anders zal dit gezien hebben.

Volgens mij gaan de voorrang van recht regel en ritsen toch ook niet samen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 okt 2012 12:11

Klopt, ritsen is op dit moment nog niet in de wet gelegd. Als u komende van links invoegt, en hierbij een ongeval heeft, bent u in fout.

freebutterflyx
Topic Starter

#3 , 24 okt 2012 12:50

Klopt, ritsen is op dit moment nog niet in de wet gelegd. Als u komende van links invoegt, en hierbij een ongeval heeft, bent u in fout.
Dan vraag ik me ook af waarom de gemeente dergelijk bord op die plaats zet. Ik kan best begrijpen dat ritsen in bepaalde situaties vlotter gaat maar als dit dan ik tegenstrijd is met de normale verkeerswetgeving....

(Misschien een reden voor een mailtje naar de politie of de gemeente om mijn beklag hierover te doen)

Reclame

Xastheron

#4 , 24 okt 2012 13:07

Pas op: dit "ritsen is hoffelijk" is geen verkeersbord, maar een informatief bord dat de gemeente toevallig zo opstelt dat je het als bestuurder makkelijk kan lezen. Gezien het niet voorkomt in de wegcode, kan je het niet gebruiken om te beargumenteren dat je minder in fout bent...

freebutterflyx
Topic Starter

#5 , 24 okt 2012 13:16

Gezien het geen verkeersbord is en gezien het ook niet in de wegcode voorkomt heeft dit bord dan totaal geen zin om op deze plaats te plaatsen. Degene die van rechts komt heeft zowiezo voorrang of hij nu hoffelijk wil zijn of niet.
En als hij dan hoffelijk is (of lijkt te zijn), dan moet ik er nog altijd rekening dat hij toch zijn voorrang neemt.

bartvdv

#6 , 24 okt 2012 13:24

Neen, want bij het veranderen van rijstrook voer je een manoeuvre uit en moet je nog altijd voorrang verlenen. Het maakt dus niet uit of je van de linker naar de rechter of omgekeerd moet ritsen.

freebutterflyx
Topic Starter

#7 , 24 okt 2012 13:29

Voor de duidelijkheid:
- Het gaat hier om een T-kruispunt waar de voorrang van rechts geldig is.
- Het bewuste bord staat in de zijstraat.
- Vanuit de zijstraat gezien kom ik dus van links en ik wil gewoon rechtdoor.

Normaal moet ik dus voorrang verlenen aan degene die uit die zijstraat (en dus van rechts) komt en naar rechts of links wil.

bartvdv

#8 , 24 okt 2012 13:33

Dan is dat geen ritsen meer, maar gewoon voorrang van rechts.

Turaki

#9 , 24 okt 2012 13:36

Neen, want bij het veranderen van rijstrook voer je een manoeuvre uit en moet je nog altijd voorrang verlenen. Het maakt dus niet uit of je van de linker naar de rechter of omgekeerd moet ritsen.
Als de rechterrijstrook wegvalt, en er staat geen andere signalisatie (bv bij opritten van snelwegen staat er een omgekeerde driehoek), dan heeft het invoegend verkeer voorrang van rechts, omdat dit geen manoeuvre is daar zij gewoon de rechterkant van de weg blijven volgen.

lohabra

#10 , 24 okt 2012 20:00

Als de rechterrijstrook wegvalt, en er staat geen andere signalisatie (bv bij opritten van snelwegen staat er een omgekeerde driehoek), dan heeft het invoegend verkeer voorrang van rechts, omdat dit geen manoeuvre is daar zij gewoon de rechterkant van de weg blijven volgen.
Klopt. Het veranderen van rijstrook, is ook een maneuver, maar Cassatie oordeelde:

Rolnr P011058N
Datum: 22/10/2002

Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nr 642.

Idd voorrang van rechts dus.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”