In een buurgemeente geld in de dorpskern overal voorrang van rechts zoals ik zoveel gemeenten.
's avonds gebeurt het dus wel nogal eens dat er een file staat aan bepaald kruispunten.
Nu heeft de gemeente aan bepaalde van die kruispunten een bord geplaats (geen officieel verkeersbord denk ik) met daarop "ritsen is hoffelijk" samen met een tekening die aangeeft dat ritsen vlotter gaat.
Allemaal goed en wel maar dit staat op een kruispunt waar de voorrang van rechts regel ook geldig is.
Gisteren kom ik op één van deze kruispunten (T- kruispunt) en de wagen van rechts doet teken dat ik door mag hoewel hij voorrang heeft.
Omdat in de richting van waar ik kom meestel nogal wat verkeer staat, denk ik dat deze chauffeur zo hoffelijk is om mij door te laten.
Ik ben amper een meter vooruit gereden en die wagen vertrekt ook. Ik kan nog net stoppen om geen aanrijding te veroorzaken. Dus uiteindelijk niks gebeurt.
Maar wat als er wel een aanrijding gebeurt was?
Vermoedelijk zal ik dan wel in fout zijn gezien die andere van rechts kwam. En uiteraard zou ik niet kunnen bewijzen dat hij teken gaf dat ik door mocht. Niemand anders zal dit gezien hebben.
Volgens mij gaan de voorrang van recht regel en ritsen toch ook niet samen.