Ongeval met lijnbus en fietser - vrijstelling voorschieten?

Justiceseeker
Topic Starter
Berichten: 354

Ongeval met lijnbus en fietser - vrijstelling voorschieten?

#1 , 17 aug 2007 09:36

Hallo,

Volgende situatie:

-ben betrokken bij een ongeval met een bus van De Lijn en een fietser.
-mijn wagen staat correct geparkeerd.
-de fietser is "gesandwiched" tussen de bus en mijn wagen. Gelukkig is de fietser niet verwond maar is mijn wagen beschadigd door de fietser.
-de bus heeft mijn wagen niet geraakt.

De Lijn moet normaliter instaan voor de schade aan de fietser en mijn wagen.

Mijn verzekering zegt dat ik de schade mag laten herstellen doch dat zij de vrijstelling NIET betalen tot wanneer vaststaat WIE verantwoordelijk is van beide partijen.

Ik begreep dat de verzekeraar dus dit vrijstellingsbedrag niet wil voorschieten.

Is dat wettelijk? En wat kan ik doen om hen toch te verplichten die kosten eveneens te dragen? Tenslotte zou ik een bedrag moeten voorschieten die mij volledig toekomt in rechte, zoals de eigenlijke schade?

Graag bericht.

Dank bij voorbaat.

Justiceseeker

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job
Berichten: 86

#2 , 24 aug 2007 18:32

Als ik het zo lees, haal je twee begrippen door elkaar.
1. De aansprakelijkheid.
De aansprakelijke van het ongeval zal instaan om de schade aan jouw voertuig te vergoeden. Jouw eigen maatschappij zal hierbij via hun rechtsbijstand helpen deze vergoeding te vragen.
2. De omniumverzekering.
Deze verzekering betaalt de schade aan het voertuig zoals overeengekomen inhet vezekeringscontract. Hierbij zal jouw maatschappij jouw schade al onmiddelijk kunnen betalen met aftrek van de evt. vrijstelling die in het conract bepaald werd.

Bij dit ongeval lijkt het me dat je omniumverzekering dus al overgegaan is tot uitbetaling. Exclusief de vrijstelling, zoals contractueel bepaald. Je rechtsbijstandsverzekering zal instaan om de vrijstelling te gaan vragen voor jou.

Een goede raad : verzeker je bij een professionele makelaar of agent. Niet bij een bank. De agent of makelaar kennen hun job. Banken zijn slechts verkopers zonder naservice.

Justiceseeker
Topic Starter
Berichten: 354

#3 , 25 aug 2007 11:43

Als ik het zo lees, haal je twee begrippen door elkaar.
1. De aansprakelijkheid.
De aansprakelijke van het ongeval zal instaan om de schade aan jouw voertuig te vergoeden. Jouw eigen maatschappij zal hierbij via hun rechtsbijstand helpen deze vergoeding te vragen.
2. De omniumverzekering.
Deze verzekering betaalt de schade aan het voertuig zoals overeengekomen inhet vezekeringscontract. Hierbij zal jouw maatschappij jouw schade al onmiddelijk kunnen betalen met aftrek van de evt. vrijstelling die in het conract bepaald werd.

Bij dit ongeval lijkt het me dat je omniumverzekering dus al overgegaan is tot uitbetaling. Exclusief de vrijstelling, zoals contractueel bepaald. Je rechtsbijstandsverzekering zal instaan om de vrijstelling te gaan vragen voor jou.

Een goede raad : verzeker je bij een professionele makelaar of agent. Niet bij een bank. De agent of makelaar kennen hun job. Banken zijn slechts verkopers zonder naservice.
Bedankt voor dit antwoord maar waarom moet IK de vrijstelling voorschieten terwijl vast staat dat IK g??n schuld draag? Mijn wagen was correct geparkeerd. Het staat ook vast op de aangifte van de buschauffeur.

Mijn omnium betaalt idd mijn kosten met uitzondering van de vrijstelling doch weet n? al dat ik g??n schuld tref. Dat de verzekeraar (een grote) mij dus volledig uitbetaalt, lijkt mij dus logisch en de vrijstelling reclameert bij de partij die effectief schuld draagt, maar niet de eigen klant tot enkele maanden of jaren in de kou zet tot geweten is wie van de twee andere partijen de verantwoordellijkheid dient te dragen want eens in een procedure... kan het lang duren. Ik word dus "geforceerd" krediet te verlenen voor een ongeval waar ik totaal niets mee te maken heb.

Justiceseeker :(

Reclame

job
Berichten: 86

#4 , 27 aug 2007 15:05

Je blijft de twee zaken door elkaar halen.
1. Omniumverzekering : deze betaalt wat contractueel bepaald werd. Zij gaan ?cht niet m??r betalen.
2. Aansprakelijkheid : de aansprakelijke dient jouw schade te vergoeden. Je Rechtsbijstandsverzekering doet het nodige om je schadevergoeding bij de aansprakelijke te eisen.

Gelukkig (!!) voor jou heb je een omniumverzekering, die jouw schade al onmiddelijk conform het contract kan uitbetalen !
Veronderstel dat je g??n omnium had, had je gewoon moeten wachten tot uitgemaakt wordt wie de aansprakelijke is. Desnoods uitgemaakt door de rechter, in een uitspraak of vonnis dat enkele maanden tot jaren kan duren.

Je hebt er dus verstandig aan gedaan om je voertuig in omnium te verzekeren, zodat je onmiddelijk uitbetaald kon worden.

En gelukkig voor jou blijft het bedrag dat je moet 'voorschieten' (sowieso 'tijdelijk') slechts beperkt tot de vrijstelling en niet tot het volledige schadebedrag....

marcelvm
Berichten: 10

#5 , 11 sep 2007 14:11

dit is tegenwoordig zowat de truk van verzekeringen,ik ken direct twee gevallen,bij mijn buurman valt een boom op zijn hek boom van zijn gebuur
schade word betaald door eigen verzekeringnmet aftrek van fransiese,
mijn vrouw haar vriendin krijgt brand,door schuld van derde,haar verzekering betaalt haar al ook met aftrek van fransiese
volgens mij kan dit niet,want tegen partij moet volledig bedrag betalen wat de experts zijn overeengekomen
waar blijft dat geld dan steekt uw eigen verzekering dat in zijn zak,want zij krijgt gegarrandeert de volle som van de tegenpartij
de fransiese is toch alleen als men zelf in het ongelijk is en de verzekering moet betalen
ik zou het zeker gaan aanvechten en mijn geld opeisen als je in je recht bent
en ook makelaars en verzekerings agenten beliegen u,al weten zij hoe het in elkaar steekt
ik zou aan de verzekering eisen hoe dat op papier staat
op uw stukken staan ,dat is de boodschap

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2007 16:20

De eigen verzekeraar (brand of omnium) betaalt op grond van de tussen haar en de verzekerde afgesloten overeenkomst (polis). Bij die betaling is het dus niet relevant of er een derde aansprakelijk is voor de schade. Als deze polis een vrijstelling voorziet is het normaal dat de maatschappij gewoon de overeenkomst naleeft en de vrijstelling toepast. De verzekerde kan dan niet eisen dat de maatschappij alles betaalt. Ook niet als een derde aansprakelijk is. Door te betalen wordt de maatschappij gesubrogeerd in de rechten van haar verzekerde. Zij kan van de aansprakelijke terugvorderen wat zij aan haar verzekerde betaald heeft, maar niet meer. Het geld verdwijnt dus niet in de kas van die verzekeringsmaatschappij, zij kan immers die vrijstelling die zij toegepast heeft niet van de aansprakelijke terugvorderen.

De verzekerde, die een vrijstelling diende te dragen, kan dit bedrag terugvorderen van de aansprakelijke. Als hij een rechtsbijstandsverzekering heeft kan dit gebeuren op kosten van deze verzekering.

scorpioen

Terug naar “Verkeersongevallen”