aanrijding achteraan

isaias
Topic Starter

aanrijding achteraan

#1 , 06 aug 2007 11:15

Onlangs had ik een discussie met een aantal vrienden van mij.

Ik dacht dat als je een auto bestuurd en je wordt langs achter aangereden, dan ben je altijd in je recht behalve als jij zelf achteruit aan het rijden bent.

Na wat opzoek werk heb ik 2 tegenstijdige berichten gelezen...

1e bericht:

Je dient op ieder moment te kunnen stoppen voor gelijk welke hindernis.

2e bericht:

je mag als bestuurder enkel in gevaarlijke situaties blokremmen.

Nu is mijn vraag, neem nu dat een konijn de straat oversteekt...jij blokremt en er rijdt een andere auto achter op je in...ben jij dan in fout? of zien ze dat niet als een gevaarlijke situatie?

Als een kind onvoorzien de straat oversteekt is iedereen het er overeens dat je dan in je recht bent...maar in hoeverre ben je in je recht indien het over een konijn gaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 06 aug 2007 11:39

Het verkeersreglement zegt dat je moet kunnen stoppen voor iedere voorzienbare hindernis. Als de hindernis onvoorzienbaar is bega je geen fout als je niet kan stoppen. (art. 10.1.3?, KB. 1 dec. 1975, wegcode)

Fout dus te denken dat iemand die achterin inrijdt altijd in fout zal gesteld worden.

isaias
Topic Starter

#3 , 06 aug 2007 11:56

Het verkeersreglement zegt dat je moet kunnen stoppen voor iedere voorzienbare hindernis. Als de hindernis onvoorzienbaar is bega je geen fout als je niet kan stoppen. (art. 10.1.3?, KB. 1 dec. 1975, wegcode)

Fout dus te denken dat iemand die achterin inrijdt altijd in fout zal gesteld worden.

In hoeverre is een hindernis voorzienbaar?
Een konijn dat de straat oversteekt in een bosrijk gebied of een spelend kind in een woonerf? Zijn dat voorzienbare hindernissen?
Moeten er verkeersborden staan langs de baan die u waarschuwen voor iets voorzienbaar is?
of zijn enkel wegversmallingen enz. voorzienbare hindernissen?

Reclame

Lex

#4 , 06 aug 2007 13:41

Een verkeersbord ala A27 of A29, maar dan met een konijn op, lijkt me toch wat bij het haar gegrepen, zelfs in een bosrijk gebied.

sniper

#5 , 06 aug 2007 15:59

Een konijn dat de straat oversteekt in een bosrijk gebied of een spelend kind in een woonerf? Zijn dat voorzienbare hindernissen?
voor dat konijn stop ik niet, te voorzien of niet
een kind in een woonerf is een te voorziene hindernis
daarom dat je daar ook maar 20 km/u mag rijden

als je op je voorligger inrijdt dan hou je 9/10 niet voldoende tussenafstand
bij voldoende afstand zal je nog ruimschoots de tijd hebben om te stoppen als je voorligger een noodstop maakt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Verkeersongevallen”