Aanrijding op parking appartementsgebouw

Steven Tijpel
Topic Starter

Aanrijding op parking appartementsgebouw

#1 , 08 jun 2012 19:53

Goeienavond,

Een dag of tien geleden kwam ik de parking van ons appartementsgebouw opgereden.
Ik zag het licht van de poort (onderaan helling) knipperen en een auto uit rijden.
Ik stond stil en wilde claxonneren, maar kreeg zelfs daar de tijd niet voor.
De andere auto stormde naar boven en ramde me frontaal.

We stapten beiden uit, hij gaf toe dat hij in fout was en we bekeken de schade.
Weinig te zien, ik zei dat ik 's anderendaags naar mijn garage ging gaan en hem iets zou laten weten.
Mijn bumper zit blijkbaar gebroken, toen ik dat ging melden heeft mijn buurman mij gezegd dat hij zijn vader wilde raadplegen en dat hij me later op de week ging bellen.
Niks meer van gehoord, dus vandaag bel ik aan om te vragen wat we er mee gaan doen...
Hij gaf me het nummer van zijn vader, die ging het me uitleggen...

Wat volgde was een scheldtirade, zonder dat ik veel terug kon zeggen.
Ik kon er uit besluiten dat volgens hem elk zijn schade moet betalen want privéterrein (wat ik helemaal niet betwistte, ik weet het gewoon niet...) en nog wat andere bluf, die ik ondertussen heb kunnen van tafel vegen na een telefoontje naar een politieman.
Zo zei hij bvb. dat ik pech heb want dat ik binnen 48uur aangifte moet doen...
Wat blijkbaar niet klopt. Maandag doe ik aangifte en er waren twee getuigen bij, die ik mag noemen bij de politie.
Toen ik hem dat vertelde heeft hij mij ook bedreigd en serieuze problemen voorspeld, maar da's natuurlijk een bijkomstige verhaallijn... :?

Kan iemand me misschien vertellen wie nu in fout is en wat ik best doe en moet op letten?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 jun 2012 20:00

Uitrijdende wagens hebben voorrang.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drone

#3 , 08 jun 2012 20:06

wat niet wegneemt dat ook uitrijdende wagen zich niet als een zot naar boven dienen te schieten en als 'steven' stil staat dat de andere er zomaar los mag op knallen.

'steven' was op dat moment een te voorziene hindernis bij het naar buiten rijden en heeft (in de mate van het mogelijke) gedaan wat hij kon doen om een ongeval te vermijden, stilstaan en proberen de andere bestuurder te waarschuwen.

beste dat ge nu kunt doen is pv laten opstellen en alles doorgeven aan de verzekering, aangezien het op prive terrein is, zal buiten een pv, de politie niet tussenkomen (tenzij de vader/zoon u begint te bedreigen etc . . .)

Reclame

Steven Tijpel
Topic Starter

#4 , 08 jun 2012 21:24

Ik had hem echt graag doorgelaten, had ik tijd gehad...
Maar goed, maandag pv laten opstellen dan.

Bedankt voor jullie antwoord!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2012 21:52

Het is geen parking van een handelszaak.
De wegcode is dus niet van toepassing en ook de politie is in principe NIET bevoegd.
Een PV gaan ze dus niet opstellen gezien dit een puur burgerlijke zaak is. U dient het EAF in te vullen samen met de tegenpartij.

Echter gezien, laat me stellen taalgebruik tegenpartij ...hebt u dat opgenomen? dat mag wettelijk ...
U spreekt van bedreigingen dat moeten wel strafbare bedreigingen zijn zou ik inderdaad aangifte doen van het gebeuren.
Zorg in elk geval al dat uw verzekering in kennis wordt gesteld.
Het is ook uw woonplaats dat appartementsgebouw?
Staat er iets over gedrag bij in/uitrijden in het algemeen reglement van het complex?

Steven Tijpel
Topic Starter

#6 , 13 jun 2012 10:16

Ik ben de aanrijding gaan aangeven bij de politie.
Ze maken er werk van.
De getuigen die alles zagen gebeuren maken een wereld van verschil. Ik heb aan de politie gezegd dat ik
dacht dat er wschl niet veel aan te doen was omdat het ongeval op een privéparking gebeurde.
De agent antwoordde dat de aard van de lokatie mensen niet zomaar toelaat
andere mensen aan te rijden zonder dat dit gevolgen zou hebben.
In het slechtste geval -indien de andere partij niet verzekerd is- heb ik pech.
Morgen maakt een expert een bestek van de schade aan mijn wagen.
Het parket beslist dan wat er verder mee gebeurt, wat natuurlijk nog niks garandeert.
Maar het is me eerlijk gezegd niet te doen om een paar 100 euro, ik zou er gewoon
niet tegen kunnen dat de tegenpartij er zo mee weg komt...

Bedankt voor alle reacties al!

Steven Tijpel

VDG2

#7 , 13 jun 2012 10:31

Hou ons als je wilt ook op de hoogte van de afloop! Altijd handig als we weten hoe dergelijke zaken aflopen.

Steven Tijpel
Topic Starter

#8 , 13 jun 2012 10:40

Hou ons als je wilt ook op de hoogte van de afloop! Altijd handig als we weten hoe dergelijke zaken aflopen.
Doe ik zeker!

Terug naar “Verkeersongevallen”