Vorige vrijdag reed mijn vrouw met zoontje erbij 60-70 km/u op een plaats waar je max 70 mag. Geen probleem dus. Op een gegeven moment komt er een achterligger nogal dicht tegen haar aan rijden. Er gebeurt niks qua zwaaien, armbewegingen, of iets anders. Toch botst de achterligger plotseling tegen haar aan. Mijn vrouw verschiet en daarna botst dezelfde wagen nog es twee keer tegen haar aan. Mijn vrouw wijkt uit naar de zijkant van de weg en stopt daar. Met gierende banden steekt de achterligger haar voorbij. Een paar honderd meter verder komt de wagen zelf tot stilstand aan de kant van de weg doordat hij tegen een paaltje botst. Hij stapt uit, en wil terug instappen en doorrijden. Omstaanders nemen zijn sleutel af en bellen de hulpdiensten. De chauffeur bleek 63j en had van achter nog een kleindochtertje van een jaar of drie in de wagen zitten. Hij bleek niet onder invloed te zijn en er was ook geen meningsverschil met mijn vrouw die aan de basis lag van dit alles. Chauffeur claimt van "verward" te zijn geweest.
Probleem is nu hetvolgende: noch mijn vrouw , noch mijn zoontje hebben iets overgehouden (al een geluk), maar onze wagen die acht jaar oud was, blijkt nu wel pertetotale te worden verklaard. Uiteindelijk blijkt nu dat wij de dupe van heel het verhaal worden want mijn wagen is pertetotale en we kunnen dus op zoek naar een nieuwe of tweedehands. We komen dus zwaar in de kosten te zitten terwijl we er eigenlijk totaal niets aan konden doen. De verzekering betaalt ons natuurlijk nog de waarde van de wagen terug maar dit is slechts een pleister op de wonde.
Wat moeten wij doen? Wij hebben niks gedaan en zijn nu opeens de dupe ? Moeten we het gerecht inschakelen en schadevergoeding eisen? Als we dat doen in welke mate dan draaien wij op voor kosten van gerecht en advocaat? Of kunnen we dat ook terug verhalen op de dader?
Wij voelen ons zo machteloos en financieel komt dit echt op een slecht moment.
graag goede raad gevraagd