geval van verkeersagressie

ce5s97p
Topic Starter

geval van verkeersagressie

#1 , 12 jun 2007 22:47

Vorige vrijdag reed mijn vrouw met zoontje erbij 60-70 km/u op een plaats waar je max 70 mag. Geen probleem dus. Op een gegeven moment komt er een achterligger nogal dicht tegen haar aan rijden. Er gebeurt niks qua zwaaien, armbewegingen, of iets anders. Toch botst de achterligger plotseling tegen haar aan. Mijn vrouw verschiet en daarna botst dezelfde wagen nog es twee keer tegen haar aan. Mijn vrouw wijkt uit naar de zijkant van de weg en stopt daar. Met gierende banden steekt de achterligger haar voorbij. Een paar honderd meter verder komt de wagen zelf tot stilstand aan de kant van de weg doordat hij tegen een paaltje botst. Hij stapt uit, en wil terug instappen en doorrijden. Omstaanders nemen zijn sleutel af en bellen de hulpdiensten. De chauffeur bleek 63j en had van achter nog een kleindochtertje van een jaar of drie in de wagen zitten. Hij bleek niet onder invloed te zijn en er was ook geen meningsverschil met mijn vrouw die aan de basis lag van dit alles. Chauffeur claimt van "verward" te zijn geweest.
Probleem is nu hetvolgende: noch mijn vrouw , noch mijn zoontje hebben iets overgehouden (al een geluk), maar onze wagen die acht jaar oud was, blijkt nu wel pertetotale te worden verklaard. Uiteindelijk blijkt nu dat wij de dupe van heel het verhaal worden want mijn wagen is pertetotale en we kunnen dus op zoek naar een nieuwe of tweedehands. We komen dus zwaar in de kosten te zitten terwijl we er eigenlijk totaal niets aan konden doen. De verzekering betaalt ons natuurlijk nog de waarde van de wagen terug maar dit is slechts een pleister op de wonde.
Wat moeten wij doen? Wij hebben niks gedaan en zijn nu opeens de dupe ? Moeten we het gerecht inschakelen en schadevergoeding eisen? Als we dat doen in welke mate dan draaien wij op voor kosten van gerecht en advocaat? Of kunnen we dat ook terug verhalen op de dader?
Wij voelen ons zo machteloos en financieel komt dit echt op een slecht moment.

graag goede raad gevraagd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
subaru

#2 , 13 jun 2007 06:02

als die pertotalle verklaard geweest is dan moeten het al redelijke stootjes geweest zijn.
als je denkt dat je te weinig krijgt van de verzekeringsinspectie kan je bezwaar indienen of je garagist laten bezwaar indienen maar je kan hoogtens enkele 100den euro's hoger uitkomen.
En ik denk dat je verder geen zaak hebt die je kunt winnen, tenzij je morele last ofzo zou hebben maar denk dat dat wel moeilijk is de kenners hier zullen dat wel weten

ce5s97p
Topic Starter

#3 , 13 jun 2007 08:41

hi, ik begrijp dit niet. Een overbuur heeft een wagen van 11 jaar oud en had enkele maanden geleden ook een ongeval waar hij niet in fout was. Die wagen was op zich bijna niks meer waard. Toch heeft de verzekeringsmaatschappij zonder klagen de 2000 euro betaald om de wagen te maken, terwijl het hier eigenlijk ook om een pertetotale ging.

vandaar dus dat ik het niet begrijp waarom het bij ons anders loopt. Wij waren niet in fout dus zou het ons ook geen enkele euro mogen kosten

Reclame

evgoeth

#4 , 21 jun 2007 16:15

Spijtig genoeg, maar ik ken genoeg mensen die ook geen verantwoordelijkheid hadden aan een ongeval en wiens wagen ook perte totale was ...

Een auto daalt in waarde als je er mee rijdt, da's een feit.

Ik kan je aanraden om met het geld dat je krijgt een tweedehandse auto te kopen en die nog voor een paar jaar te gebruiken.

Je kan nu immers niet verwachten dat, na vele jaren gebruik van die auto, de verzekering je het geld gaat geven voor een nieuwe he ...

Spijtig genoeg ...

YoeriS

#5 , 21 jun 2007 16:50

Het is moeilijk om te bepalen of uw schadevergoeding redelijk is zonder gegevens van de auto. Een auto van 12j oud en 150 000KM zal inderdaad geen 3000? meer opbrengen. Het zal ook wel om een oude auto gaan, anders verklaren ze niet per-totale aangezien de herstellingskosten lager liggen dan de waarde van de auto.
Verzekeringen zijn spijtig genoeg nog altijd geen liefdadigheidsinstellingen en zullen alleen uitbetalen wat de auto nog waard is ofwel de herstelling.

Meer zal er niet inzitten spijtig genoeg.

ce5s97p
Topic Starter

#6 , 10 jul 2007 10:58

voila, heel mijn verhaal is uit de voeten en uiteindelijk is alles goed geregeld.

Wij hebben de auto laten weghalen bij mijn garage (tijdig) en naar een onafhankelijke carrossier gedaan. De expert van de verzekering is dan naar de carrossier gegaan en ze zijn daar tot een akkoord gekomen: wagen is hersteld voor 3000 euro en verzekering betaalt het bedrag. Dus geen sprake meer van perte totale of een vergoeding die ons niet genoeg compenseert.

Een goeie les en raad: garages en verzekeringen zijn er niet in het belang van de klant maar in hun eigen belang. Zij zullen dan ook onder een hoedje spelen om er allebei beter van te worden. Garages zijn er om auto's te verkopen, niet om ze te maken. Vandaar dat ze maar al te graag auto's perte totale verklaren zodat zij kans hebben om het slachtoffer snel een nieuwe of andere tweedehandswagen aan te smeren.

Carrossiers verdienen hun geld met auto's te herstellen. Zij hebben er dus alle belang bij om een auto die nog herstelbaar is niet perte totale te laten verklaren en een goed akkoord uit de bus te slepen met de verzekering. In dit geval dienen zij natuurlijk ook hun eigen belang maar tegelijk ook dat van u.

Ik heb dus dan ook vaarwel gezegd tegen mijn eigen garage en ik ga zelfs voor onderhoud nu naar een onafhankelijke garage. Ik gun de merkgarage geen cent meer.

dieke

#7 , 10 jul 2007 13:33

Blij dat het goed opgelost is geraakt. Toch even ten stelligste iets tegenspreken: het is niet zo dat zgn 'merkgarages' hun centen verdienen door auto's te verkopen. De grote verdienste zit ook bij hen wel degelijk in het onderhoud en de herstellingen.

Seppl

#8 , 10 jul 2007 17:33

Was de auto t?ch total loss verklaard, dan kon je nog het "wrak" afkopen van de verzekeraar en laten herstellen.

Terug naar “Verkeersongevallen”