Hoe verloopt de betaling v.e verzekeringsmaatschappij

XPke
Topic Starter
Berichten: 20

Hoe verloopt de betaling v.e verzekeringsmaatschappij

#1 , 06 jul 2007 18:07

Ik heb een dikke week geleden een autoongeval gehad ( aanrijding ).
Ik was in mijn recht.
Ik heb bij mijn makelaar het aanrijdingsformulier binnengedaan en heb hem verteld bij welke carrossier ik mijn wagen zou binnen doen .
De expert is bij de carrossier ( welke een erkend bleek te zijn ) geweest en heeft mijn wagen geschat voor een bepaald bedrag .
Het bedrag is nog niet op mijn rekening gestort ( waarschijnlijk binnen twee weken ) .

Volgende week donderdag vertrek ik op verlof , en ik zou dus graag hebben dat tegen dan mijn wagen hersteld is .

Daarom ben ik niet vanzin om mijn wagen bij die erkend carrossier te laten herstellen , maar door de vader van mijn vriendin , die ook als carrossier werkt .
Hij wil dit voor een prikje doen , zodus zal ik er nog wat geld aan overhouden .

Nu is mijn vraag.


Stort de verzekering het bedrag op mijn rekening , of moet de makelaar dit doorstorten aan mij ?

Kan de verzekeringsmaatschappij of de makelaar het bedrag van expertise nog verminderen indien ze weten dat de vader van mijn vriendin dit voor een prikje heeft laten doen , of moeten ze dan nog steeds het volledige expertisebedrag uitbetalen ??


Kan de verzekering mij verplichten mijn wagen te laten herstellen ?

Kan de makelaar een factuur eisen van de carrosier voor hij het bedrag wil uitbetalen ???

Alvast bedankt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3042
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 jul 2007 21:08

ik had begin dit jaar ook een licht accidentje met alleen paar krassen en een niet al te zichtbare "deuk" ( groot woord ), formulieren ingevuld en bij de verzekering binnegedaan



ik ben in het gelijk gesteld, zonder da ik het wist ( brief van de verzekering ofzoiets ) kreeg ik +/- 240? op mijn rekening gestort :D


maja, da hangt af van verzekering tot verzekering zeker of ze u iets zullen laten weten :oops:















ps: ik heb het ook niet laten herstellen door mijne garagist maar heb ene officiele lakstift gekocht en ge ziet er nu ( buiten die heel lichte deuk ) niks meer van ;)

XPke
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 07 jul 2007 21:00

H? Drone .

Bij welke maatschappij was jij dan ??

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 08 jul 2007 12:54

?De schade aan een voertuig, die door de aansprakelijke veroorzaker van een ongeval moet worden vergoed, vloeit niet voort uit het feit dat het slachtoffer de prijs van de zaak moet derven, doch wel hieruit dat het van de zaak zelf is beroofd; de benadeelde moet dus worden hersteld in de toestand waarin hij verkeerde ten dage van het ongeval indien het voertuig niet beschadigd was geweest door de fout van de veroorzaker van het ongeval, zonder dat het slachtoffer moet aantonen dat het al dan niet herstellingen heeft laten uitvoeren?(Cass. 13 januari 1983,J.J.P. 1984,210).

?Ook de B.T.W. op de herstellingskosten is verschuldigd,ook al wordt de wagen daadwerkelijk niet hersteld?(Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Drone
Berichten: 3042
Locatie: st-niklaas

#5 , 08 jul 2007 15:25

kweet nie of ik da mag zeggen, ma twas de DVV :)

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#6 , 01 aug 2007 16:15

Xpke,

De meest verzekeringsmaatschappijen werken met erkende herstellers om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Zij betalen bijna altijd rechtstreeks aan de hersteller. (die u blijkbaar had aangeduid tav uw verzekeringsagent) Deze werkwijze beperkt misverstanden en vergetelheden.
Indien u niet via een erkende hersteller werkt blijven de meeste maatschappijen wachten op een factuur van de herstelling vooraleer u centen ziet.
U kan in dat geval inderdaad een schrijven richten aan uw verzekeraar met overname van de arresten van het Hof van Cassatie die Meester Demoor hieronder vermeldde, teneinde uw rechten te laten gelden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

marcelvm
Berichten: 10

#7 , 14 aug 2007 18:39

als zij akkoord gaan met het bestek moeten zij betalen,zonder factuur of dergelijke btw inbegrepen

dieke
Berichten: 1299

#8 , 15 aug 2007 06:54

als zij akkoord gaan met het bestek moeten zij betalen,zonder factuur of dergelijke btw inbegrepen
Maar ze hoeven helemaal niet akkoord te gaan met een bestek. De hierboven beschreven praktijk is tegenwoordig meer regel dan uitzondering: eerst laten maken, dan uw centen krijgen. Niet meer dan logisch ook.

dieke
Berichten: 1299

#9 , 15 aug 2007 19:34

Tis maar hoe je het woord 'logisch' bekijkt he. Naar mijn niet-juridische, edoch vrouwelijke en taalkundige (had destijds 18/20 voor het vak taalfilosofie en logica), maar vooral puur menselijke opinie is dat wel logisch. Het lijkt me echt niet de bedoeling om geld te gaan verdienen aan een ongeval. We betalen met zijn allen al genoeg aan verzekeringen, zonder dat iedereen moet gaan profiteren van het systeem. Mijn auto is al twee keer hersteld geweest bij een carrossier aangesteld door mijn verzekeringsagent. Verzekeringen zullen er dus geen cent teveel voor betaald hebben, maar auto steeds goed hersteld en vervangwagen gekregen, dus ik zie niet in waarom ik nog meer zou moeten verlangen dan die service.

dieke
Berichten: 1299

#10 , 16 aug 2007 11:14

Yes sir. (Hoewel zelfs ik als vrouw bekwaam genoeg ben om zelf te scrollen en dat citaat dus al lang gelezen had.) :wink:

Terug naar “Verkeersongevallen”