Vervangend vervoer bij autoschade door derden

Meyzen
Topic Starter

Vervangend vervoer bij autoschade door derden

#1 , 11 mar 2012 20:37

Nou zal het zo kort mogelijk proberen te houden...

Vanmorgen heeft iemand tegen onze (geparkeerde) auto aangezeten en is doorgereden. Vanavond werd ik door de politie gebeld dat meneer op kantoor zat. Hij zou verhoord worden en daarna hierheen komen.

Drie uur later nog geen meneer, dus heb ik de politie weer gebeld. Zij zeiden dat hij met verzekeringsagent was weggegaan en ze het dus vreemd vonden dat hij niet was gekomen (deur was open, man was voor aan het werk, hebben een deurbel, dus nee, niet gemist). Kreeg zijn naam en adres, verzekeringsmaatschappij en polisnummer.

Volgens mijn verzekeringsmaatschappij zit het zo: Meneer moet kijken met zijn verzekering wat er mogelijk is m.b.t. vervangend vervoer voor ons.
Volgens de politie moet onze verzekering hiervoor zorgen (die gaven aan 2dagen, toen meneer zich nog niet gemeld had, dus misschien dat dat wel verschil maakt).
Op internet vind ik dit: (wel in nederland... wij wonen in Belgie).

Is er een aansprakelijke tegenpartij? Dan hebt u recht op een vervangende auto gedurende het schadeherstel. Als u deze moet betalen (sommige garages stellen gratis leenauto’s beschikbaar), claimt u deze extra kosten bij de tegenpartij.

*net beide verzekeringsmaatschappijen gebeld. Onze zegt voor 1 dag vervangend vervoer te kunnen regelen en de rest hangt af van de tegenpartij. Tegenpartij zegt : dat is jouw probleem (letterlijk). Als wij zelf MOETEN huren (man kan eeeecht niet met ov naar het werk ivm aansluitingen en werktijden, 40km verderop) kost ons dat 45 euro per dag waar hij ongeveer 50 euro per dag verdient... Compleet onmogelijk dus...

Hoe zit het nu? Mijn man is nl van de auto afhankelijk om naar zijn werk te kunnen (geen aansluiting hier en werkt tot 1.00uur snachts, dus ov kan niet). Hebben wij recht op vervangend vervoer ten tijde dat onze auto gerepareerd gaat worden? Zoja, bij wie? Want iedereen zegt wat anders....(Jaaaa ga morgen uiteraard iedereen langsbellen...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meyzen
Topic Starter

#2 , 11 mar 2012 20:38

*onze verzekeringsmaatschappij zegt: 1 dag, maar omdat vandaag zondag is zou dat dus dan 2 dagen worden, had het een beetje raar neergezet....

NB: dan moeten wij 20km verderop de vervangwagen halen en brengen. Zijn net 1 maand geleden hier komen wonen dus kennen niemand die dan mee zou kunnen rijden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2012 21:24

En wat staat in UW POLIS ?
Hebt u rechtsbijstand?

Reclame

Meyzen
Topic Starter

#4 , 11 mar 2012 22:10

Ja ik heb rechtsbijstand en in mijn polis staat : zorgen voor minimaal 24 uur mobiliteit als uw eigen wagen geimmobiliseerd is.

Meyzen
Topic Starter

#5 , 12 mar 2012 09:20

Hij kan u ook voorstellen de herstelling van uw voertuig toe te vertrouwen aan een van de 1700 erkende garages. U krijgt niet alleen een vervangwagen vanaf het begin van de herstelling, maar ook een garantie van een jaar op de originele stukken en op het gepresteerde werk.

Meyzen
Topic Starter

#6 , 12 mar 2012 09:21

En had net iemand anders aan de telefoon en ineens kon het wel... Wat maakt het toch verschil wie je aan de telefoon krijgt...

Kingfisher

#7 , 12 mar 2012 16:35

UW rechtsbijstand geeft u 24h een vervangwagen, ongeacht of het ongeval uw fout is of niet. Daarna zal het er van af hangen of het uw fout is of niet. In dit geval, indien de tegenpartij in fout wordt geacht, zal hij alle schade moeten vergoeden: herstelling wagen, maar ook de vervangwagen. En neen, dat is geen luxelimousine, gewoon de standaard vervangingswagen. NEeem contact op met uw rechtsbijstand, zij gaan uw een garage adviseren. U mag gerust uw eigen garage inschakelen. Een vervangwagen gedurende 7 dagen, indien uw wagen niet meer kan rijden, is echt geen uitzondering.

Meyzen
Topic Starter

#8 , 12 mar 2012 17:40

Inmiddels ondervonden dat het geen luxewagen is ;)

Heeft nog wel wat moeite gekost overigens om deze op tijd te krijgen. Eerst werd gezegd dat we er geen recht meer op hadden (bel al vanaf gistermorgen non stop, dus heb zeker niet iets gemist...) Toen werd gezegd dat er eerst van alles besproken moest worden, toen moest de garage eerst poststukken ontvangen, maar uiteindelijk was het proces verbaal nr (van het verhoor van de tegenpartij) voldoende en is mijn man dus nu "lekker" gaan werken (in zijn praaaachtige autootje haha).

Meyzen
Topic Starter

#9 , 12 mar 2012 17:42

Bedankt ook over dat stukje 24H vervangwagen, het is me nu duidelijk!

Meyzen
Topic Starter

#10 , 13 mar 2012 17:09

Nouja het is een klein ding, maar wel een vrij recente auto (2011? met 6000km) alleen puntje: er zitten maar 2 gordels achterin en wij hebben 3 kinderen... Handig dus...

En de auto wordt waarschijnlijk totall loss verklaard. We hebben nog wel kans dat we hem toch kunnen laten maken, omdat er zo weinig km's op de teller staan en het bijna onmogelijk is om qua leeftijd en km's een gelijkwaardige auto op de tweedehands markt te vinden. Dus ik hoop er op... (anders zal t ons nl flink geld gaan kosten...)

Terug naar “Verkeersongevallen”