fietsongeval

W.
Topic Starter

fietsongeval

#1 , 11 jan 2006 18:08

Beste,

Enkele weken geleden werd mijn vrouw zijdelings aangereden met de fiets. De auto kwam uit een straat van rechts. Nu: mijn vrouw moest voorrang van rechts verlenen maar onder dat bord hing ook een wit rechthoekig bord met hierop een fiets en hieronder een pijl naar links en rechts.

De vrouw die haar aanreed kwam dan wel van rechts maar de straat van waaruit zij kwam, mocht zij niet uitkomen. In het begin van die straat stond het verkeersbord C3

Wie is aansprakelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2006 16:09

Straatcode:

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt

De auto mocht daar niet rijden, kwam dus niet op een regelmatige manier van rechts en genoot dus geen voorrang.

scorpioen

sperwer

#3 , 15 jan 2006 18:55

scorpioen

volgens mij telt de regel voorrang van rechts hier wel.
het is juist dat de bestuurder een overtreding begin, maar dit geeft wel niet het recht aan andere om ook de verkeersregels aan hun laars te lappen.

Reclame

scorpioen

#4 , 15 jan 2006 22:52

@ sperwer

Kwam de autobestuurder op regelmatige manier van rechts gereden?

scorpioen

sperwer

#5 , 16 jan 2006 07:53

fietser kan niet zien wat er aan de andere kant van die straat staat en voor haar is het dus een gewoon kruispunt met voorrang van rechts.
ik weet het klinkt stom want die auto begin een zware overtreding, maar er is veel kans dat ze voor het ongeval de auto toch in zijn recht word gezet op basis van zichtmogelijkheden en er vrijuit voor gaat dat ze een zware overtreding begin .

scorpioen

#6 , 16 jan 2006 12:34

De oplossing van Sperwer is juist voor ongevallen die gebeurd zijn voor 1 januari 2003. Het is juist om dergelijke, door de gewone weggebruiker als absurd ervaarde situatie (iemand mag er niet rijden maar heeft toch voorrang) dat het wegverkeersreglement werd aangepast door het K.B. van 18 december 2002.

Thieny Papart, Juge au tribunal de police de Li?ge, schrijft in een artikel getiteld: "Actualit? de droit p?nal et de proc?dure p?nale. Le droit de la circulation.", waarvan ik niet meer weet waar het gepubliceerd is:

"Ainsi, dor?navant (et depuis Ie I? janvier 2003), I?usager, pourtant cr?ancier de priorit?, qui circule ? irr?guli?rement ? sur la voie prioritaire (notamment parce qu?il d?bouche d?un sens unique, parce qu?il ne tient pas ca droite, parce qu?il circule sans phares, parce qu?il circule ? une vitesse infractionnelle ...) ne pourra plus invoquer les r?gles de priorit? de droite." (benadrukt door mij).

scorpioen

Terug naar “Verkeersongevallen”