Omnium verzekerd?

Vithu
Topic Starter

Omnium verzekerd?

#1 , 12 mei 2007 23:50

Ik had tot voor kort een omnium-verzekering. Ik heb echter een email bericht naar mijn verzekeraar gestuurd met de vraag om de omnium-polis aan te passen naar een 'gewone' verzekering. Er werd mij een contractwijziging doorgestuurd, van kracht vanaf 12/05/2007.

Zo het noodlot het wil, heb ik echter vanmorgen, 12/05/2007, omstreeks 06:00u, een ongeval gehad op de E19. Ik ben uitgeweken voor een geaccidenteerd voortuig op de derde rijstrook (dat er reeds 20 minuten stond) en ben zelf onzacht in contact gekomen met de vangrail.

Hieromtrent heb ik twee vragen:
1- kan ik nog genieten van de omnium-dekking omdat ik nog geen nieuw contract heb ondertekend?
2- de andere bestuurder had zijn voertuig gesignaleerd met een gevarendriehoek, doch deze stond volgens mij veel dichter bij zijn voertuig dan de 100 meter die verplicht is op autostrades. Ik heb echter nagelaten om dit op het aanrijdingsformulier te schrijven omdat ik er op dat ogenblik niet aan dacht. Kan dit toch nog enigszins in mijn 'voordeel' spelen?

Noot: maandagmorgen contacteer ik sowieso mijn verzekeraar, doch alle extra info is meer dan welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 mei 2007 11:33

Uw email,naargelang de bewoordingen ervan,kan reeds een be?indiging van de omniumverzekering inhouden.Indien daarin geen datum en uur vermeld waren,dan aanvaardt u de datum en het uur van de verzekeraar slechts door de ondertekening van de voorgestelde contractswijziging .

Vithu
Topic Starter

#3 , 14 mei 2007 19:34

Bedankt voor uw reactie.

In mijn email stond volgende zin: "Graag had ik mijn verzekeringspolis vanaf 12/05/2007 aangepast.", dus met datum, maar zonder vermelding van een tijdstip.
Ik vermoed dat dit weinig verschil zal maken?

Reclame

wolf2

#4 , 14 mei 2007 20:36

Dan lijkt het me logisch dat uw polis be?indigd is op 12/05 om 00u00 's morgens.

Maar dat moet u niet als waarheid aannemen. Dien gewoon uw schade in alsof u nog volledig verzekerd was; het is aan hen om nee te zeggen (op papier).

Billie

#5 , 02 jun 2007 17:45

Zolang de vorige overeenkomst niet gewijzigd was op het moment van de aanrijding, bent u omnium verzekerd.
Om na te gaan wanneer de gewijzigde (nieuwe) overeenkomst tot stand komt moeten we kijken naar het principe van aanbod en aanvaarding.
U zou kunnen stellen dat de eerdere email die U zond slechts een invitatio ad offerendum inhield (= een voorstel om een nieuwe overeenkomst aan te gaan, een voorstel om door de verzekeraar een aanbod te stellen).
De verzekeraar deed U een aanbod door het contract op te sturen en stelde in dit aanbod een datum waarop dit contract tot stand zou kunnen komen.
Het nieuwe contract zelf komt eigenlijk slechts tot stand door middel van uw aanvaarding ( door te ondertekenen). Omtrent de exacte datum van totstandkoming (aanvaarding) is er soms twist in de rechtspraak (datum van terugzending of ondertekening of kennisname van ondertekening door de andere partij,...), het doet hier eigenlijk niet terzake wanneer het nieuwe contract zelf tot stand kwam aangezien op het moment van het ongeval daar U het aanbod van de verzekeraar nog niet aanvaard had.
Wat U dient te doen is de datum uit het aanbod van de verzekeraar te wijzigen naar een later moment, zodoende stelt u zelf een tegenaanbod dat door de verzekeraar kan worden aanvaard.

Indien deze tekst niet duidelijk was, aarzel niet om verdere verduidelijking te vragen.

Terug naar “Verkeersongevallen”