Vorige week heeft mijn zoon van 13 jaar een aanrijding gehad met 2 wielertoeristen.
Zelf was hij ook samen met vrienden met de fiets.
De vrienden zijn links in een straat afgeslagen waarna hij vanuit die straat is voortgereden.
Daarbij is hij tegen de wielertoeristen gereden en zijn ze alle drie gevallen.
Mijn zoon had niets en ook zijn fiets was volledig in orde.
De wielertoeristen hadden zich naar eigen zeggen zwaar verwond en ze konden naar eigen zeggen ook niet meer verder rijden met hun fiets.
Hij heeft direct zijn grootmoeder opgebeld omdat hij wist dat die het dichtst in de buurt was.
De wielertoeristen hebben hem ondertussen al vloekend geïntimideerd en de politie gebeld.
Zijn grootmoeder (mijn schoonmoeder) was er eerst, kort nadien kwam de politie aan.
Mijn zoon zou onmiddellijk verhoord worden alsook de wielertoeristen.
Mijn schoonmoeder vroeg of ze erbij mocht zijn maar dat mocht niet gezien ze geen getuige was.
Op het verhoor heeft hij gewoon verteld wat er gebeurd was vanuit zijn standpunt.
Hij kwam links uit een straat en is tegen de wielertoeristen gereden.
De beschrijving van de gebeurtenis zoals een 13 jarige ze ziet, zonder idee dat dit verhoor nadien voor de bepaling van de aansprakelijkheid zal dienen.
Als wij 's avonds thuiskwamen en dieper ovp de juiste omstandigheden ingingen kregen we een ander zicht op de zaken.
Hij kwam uit de straat en wou oversteken.
De wielertoeristen reden met 2 naast elkaar op een straat van ongeveer 3 meter breed en weken naar links uit.
Mijn zoon zag dat hij er rechts niet tussen kon en is terug naar links uitgeweken.
De wielertoeristen hebben nauwelijks geremd en riepen enkel: "opzij, opzij"
Ze hebben dan met de rechterkant tegen elkaars stuur gestoten.
Mijn zoon is onmiddellijk gevallen.
De wielertoeristen zijn enkele meters verder gevallen omdat ze tegen elkaar zijn gereden.
Nu heb ik hierover enkele vragen:
- Mag een minderjarige verhoord worden zonder begeleiding van een volwassene?
- Mag zijn grootmoeder geweigerd worden op de ondervraging omdat ze het niet heeft zien gebeuren?
- Moet de politie hem niet zijn rechten en plichten voorlezen? (ze hebben hem enkel een document van 2 pagina's gegeven met deze rechten)
- Is er een mogelijkheid om de extra informatie die hij niet belangrijk vond maar wel belangrijk is voor de schuldbepaling toe te voegen aan dit dossier?
- Waarom zijn zijn vrienden niet als getuigen ondervraagd en kan dit alsnog gevraagd worden?