Kind aangereden door bromfiets

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Kind aangereden door bromfiets

#16 , 12 dec 2011 12:16

Ofwel heeft men het kind aan de hand en rukt het zich los, ofwel heb je gezegd dat het mocht overlopen ofwel had het gehoord (wat u zegt) dat het mocht overlopen. Een misverstand zegt u ...moet daar de bromfietser voor opdraaien. Als schoolomgeving worden aanzien zal worden uitgemaakt waard verkeersborden staan (oa zone 30 borden - aanwezigheid van zebrapaden enz enz).
Kunnen stoppen aan 30 km/u enig idee van de remafstanden.
Wij hebben geen enkel idee van de plaatsgesteldheid noch van de weersomstandigheden.
In eerste instantie wat staat er in het PV want dat is opgesteld.
Blauwe plekken zijn verwondingen dus is het een PV gewonden.
Va wie kwam het voorstel voor de onderlinge regeling?
Op weg van en naar school

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#17 , 12 dec 2011 13:02

Een kind dat zichtbaar aan de rand van de weg staat, in een zone 30 rondom een school, tijdens het einde van de schooluren. Ik heb sterk mijn twijfels dat dit door een rechter als een onvoorziene hindernis zou bestempeld worden.
Het kind stond om te beginnen niet aan een zebrapad. Of het "zichtbaar" was voor alle weggebruikers is dus sterk te betwijfelen. Een geparkeerde auto kon het kind zo goed als "onzichtbaar" maken.

En dan nog. Zelfs al stond het kind stil aan de rand van de weg. Als het stil staat en de moeder staat erbij, mag je er van uitgaan, dat het niet plots voor je auto loopt.

Nogmaals, het is een spijtig ongeval, maar de bromfietser valt niets te verwijten als hij zich aan de snelheidsbeperking hield en een "normale voorzichtigheid" aan de dag legde.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#18 , 12 dec 2011 19:52

En ik denk dat alle valabele juridische elemeten en argumenten welke worden aangedragen water naar de zee dragen is.
TS kan blijkbaar onmogelijk enige objectiviteit aan de dag leggen desondanks dat alle gegevens en omstandigheden in haar nadeel
spreken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

sniper

#19 , 12 dec 2011 20:44

desondanks dat alle gegevens en omstandigheden in haar nadeel
spreken.
ik zou niet zeggen dat het in het nadeel van TS is,

maar het is een gewoon ongeval
die gebeuren soms ook nog

blijkbaar heeft iedereen zijn/haar best gedaan om het te voorkomen, maar kinderen blijven kinderen
daarom dat die clausule "te voorziene hindernissen" in de wegcode staat
TS zou gewoon blij moeten zijn dat het kind niks ergs is overkomen

mss een les om in het vervolg toch op een zeebrapad over te steken
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Madelief
Topic Starter

#20 , 13 dec 2011 11:07

Dank voor de antwoorden.
Ik vind het spijtig dat de bromfietser niets ten laste gelegd wordt.
Uiteindelijk moet je in staat zijn om te remmen met een bromfiets.
Ik geloof dat de botsing zeker te vermijden was, als die jongen goed geremd had.
Hij had mijn zoontje zien oversteken, geen geparkeerde auto of zo.
En ik heb hem zelf ook niet zien aankomen, alhoewel ik druk aan het kijken was om over te steken.

Maar soit, het zij zo, en natuurlijk ben ik heel blij dat mijn kind niks heeft !

Ik blijf er wel bij dat verzekeringen voor geen haar te vertrouwen zijn, en alles proberen om je te laten betalen !

Madelief

Gebruiker21

#21 , 13 dec 2011 11:51

Madelief, nog steeds wil je de schuld bij de bromfiets leggen, terwijl we je echt proberen uit te leggen dat remmen tegen 30 per uur echt geen sinecure is! Verder hoop ik echt dat je je eigen aandeel in dit ongeval ook beseft: oversteken op een zebrapad of je kind aan de hand houden, had het ongeval ook kunnen vermijden.

Ik heb het even opgezocht: een brommer mag binnen de bebouwde kom 30 km/u rijden. Een regel om de remafstand te berekenen: "Deel de snelheid in km/uur door 10 en vermenigvuldig dit getal met zichzelf, zo berekent u de remafstand in meters." Dat is dus 9 meter. Indien het kind dus vlak voor de brommer de straat oversteekt, is een aanrijding zo goed als niet te vermijden. Tenzij de brommer echt onvoorzichtig was, denk ik niet dat hem veel kan verweten worden / ten laste gelegd worden.

Laat het er ons op houden dat je blij mag zijn dat je zoontje er met wat schrammen vanaf gekomen is. Had het een wagen geweest ipv een brommer, hadden de gevolgen veel ernstiger geweest.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Madelief
Topic Starter

#22 , 13 dec 2011 15:09

uw antwoord geeft net aan wat ik bedoel : de bromfiets had maar 9 meter nodig om te remmen, dus had dit kunnen doen omdat hij mijn zoon op tijd zag. Hij kwam immers van de overkant van de straat.
Maar ja, een kind alle schuld geven is het makkelijkste hé

Veebee

#23 , 13 dec 2011 15:19

Madelief, je kwam hier advies vragen, iedereen stelt de schuld bij jou, de politie ook blijkbaar.
Ik snap dat je je kind wil beschermen, maar hier ligt de fout dus niet bij de bromfietser.
Wees blij dat het niet meer dan dit is en het "maar" een bromfietser was en geen auto of vrachtwagen ...

Franciscus

#24 , 13 dec 2011 15:29

En hoe breed is de straat daar, trouwens u had hem ook niet zien aankomen.
Wie zegt dat de bromfietser u had gezien. Dat is net hetzelfde.
Maar ik begrijp wel dat u hevig geschrokken bent en nu een soort van 'ontsnappingsgedrag' vertoont.
Een perfect begrijpbare reactie.
Ik heb trouwens ook gezegd wij beschikken niet over alle elementen van de plaats van de feiten. Wat er juist gebeurd is weten wij niet.
Aan de hand van ALLE objectieve gegevens en verhoren van alle partijen en het PV kan men zich een idee vormen van het gebeuren.
EN gezien het een aanrijding licht gewonden was is het zo wie zo een zaak voor de rechter.
Mijn (vermoedelijk) laatste advies hier praat erover met een deskundig iemand uw huisarts of een psycholoog. Neem desnoods contact op met de dienst slachtofferhulp van uw lokale politie deze zullen u ook steunen en kunnen doorverwijzen. Echt doen of dit blijft nog heel lang op uw systeem werken.

sniper

#25 , 13 dec 2011 15:30

de bromfiets had maar 9 meter nodig om te remmen, dus had dit kunnen doen omdat hij mijn zoon op tijd zag.
u wilt dus eigenlijk de bromfietser laten beschuldigen van poging tot doodslag

want u blijft beweren dat hij opzettelijk uw kind aangereden heeft
hij had immers kunnen stoppen

Gebruiker21

#26 , 13 dec 2011 15:57

uw antwoord geeft net aan wat ik bedoel : de bromfiets had maar 9 meter nodig om te remmen, dus had dit kunnen doen omdat hij mijn zoon op tijd zag. Hij kwam immers van de overkant van de straat.
De bromfiets mocht 30 per uur rijden. Dit is een goeie 8 meter per seconde. Die 9 meter remafstand wil dus zeggen dat de brommer ONMIDDELLIJK reageerde en remde. Ik kan me voorstellen dat je niet meteen beseft wat er gebeurt als je een kind ziet overlopen en dat de reactiesnelheid + het remmen al snel 2 seconden inneemt, en dan zit je al snel aan 15 / 16 meter.

Je laat bijna uitschijnen dat die brommer uw zoontje met opzet aangereden heeft? Denk je echt dat het tot een botsing gekomen was als de bestuurder van die brommer het had kunnen vermijden? Wees maar zeker dat hij het nodige gedaan heeft om het te vermijden, daar ben ik vrij zeker van.
Maar ja, een kind alle schuld geven is het makkelijkste hé
We geven uw zoontje helemaal niet de schuld. Hij kan het gevaar niet inschatten. Het is misschien hard om te zeggen, maar we leggen de verantwoordelijkheid bij u. Het kind stond onder uw toezicht en liep zonder kijken de baan over. Uiteraard hebt u dit niet gewild, maar u kan de brommer niet de schuld geven van het feit dat uw kind de straat op liep. U dient zelf de verantwoordelijkheid te nemen, en deze niet af te schuiven op de brommer.

Ik begrijp dat u dit antwoord misschien niet wil horen, maar dit is een "juridisch" forum, geen "empathisch" forum. Het enige waardoor de brommer iets ten laste zou kunnen gelegd worden is wanneer hij ofwel niet op de correct plaats van de baan reed (bijvoorbeeld op het voetpad), te snel reed (meer dan 30 km/u), of niet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd had bij het zebrapad waar jullie overstaken (maar ik begrijp dat jullie niet aan een zebrapad overgestoken hebben).

Verder: ik hoop dat er geen zebrapad was op minder dan 30 meter van waar jullie stonden, want anders ben je daar ook nog eens in fout.

Franciscus

#27 , 13 dec 2011 16:19

Blijkt trouwens dat zebrapaden dikwijls een 'schijnveiligheid' geven. Zeker indien de rijrichting over meer dan een rijbaan beschikt.

Lanox

#28 , 13 dec 2011 22:16

@Sniper: 40.3.1, het voorbeeld dat ik beschreef stond indertijd in het boek dat ik gebruikte voor mijn theoretisch rijexamen (20 jaar terug, geen idee meer welk het was)
@Veebee: het is niet omdat het kind/ouder verantwoordelijk is dat de bestuurder van de bromfiets automatisch vrijgesteld is

sniper

#29 , 13 dec 2011 23:06

@Sniper: 40.3.1, het voorbeeld dat ik beschreef stond indertijd in het boek dat ik gebruikte voor mijn theoretisch rijexamen (20 jaar terug, geen idee meer welk het was)
40.3.1. De bestuurder moet zijn snelheid matigen wanneer hij rijdt langs een autocar, een autobus, een trolleybus, een minibus of een spoorvoertuig die stilstaan om reizigers te laten in- of uitstappen.
niet helemaal wat u verkondigde
Indien U deze persoon aanrijdt terwijl U de bus voorbij steekt, bent U 100% in fout.

roharro
Juridisch actief: Ja

#30 , 13 dec 2011 23:38

Mogen moeders zeer jonge kinderen zomaar los laten lopen op straat?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Verkeersongevallen”