Aanrijding op de middenstrook

Alfons W
Topic Starter

Aanrijding op de middenstrook

#1 , 20 feb 2007 12:05

Omdat ik mij al een paar maal in deze bijna-situatie bevonden heb,vraag ik mij af wie er aansprakelijk zou gesteld worden indien er een aanrijding plaats vindt op de middenstrook van een autostrade,tussen een wagen die van de rechterstrook komt (om een voorliggend voertuig in te halen) en een wagen die terugkomt van het linker-rijvak,bv wanneer deze juist een voertuig ingehaald heeft.
Met dank,Alfons

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 20 feb 2007 12:59

de fout ligt bij degene die van rijstrook verandert
jij bent op dat moment bezig hem in te halen,
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1? zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
ook voert hij een maneuver uit door van rijstrook te veranderen
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen,
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Alfons W
Topic Starter

#3 , 20 feb 2007 13:28

Hallo Sniper,
Bedankt voor uw antwoord.Maar voert alleen de wagen die van rechts naar de middenstrook komt een maneuver uit?Als het voertuig dat van de linkerstrook terug naar de middelste komt,wordt dit ook niet beschouwd als een maneuver?

Reclame

sniper

#4 , 20 feb 2007 14:12

oeps, niet volledig gelezen
in dat geval zal de rechtbank beslissen

maar ik denk dat degene die van het rechtse vak komt op dat moment ingehaald word door degene die van het linkse vak komt, dus zal imho art 16.4 van toepassing zijn
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Verkeersongevallen”