er is verplichting van op het uiterst rechtse rijvak te rijden...
moet ik mij op mijn rijvak ook uiterst rechts houden?
of mag ik mij in het midden, of iets meer links houden?
zolang ik maar binnen mijn rijvak blijf?
Ik vermoed (ken geen wetten vanbuiten) dat ik binnen mijn rijvak mag rijden waar ik het zelf het veiligste acht...
dat is een foute interpretatie
art 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
je moet dus zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven
de definitie van rijbaan in de wegcode lees je in art 2.1 ( <> rijstrook art 2.2)
het enige dat ik kan vinden waardoor je zou mogen links rijden op de rotonde is art 9.5.2°
art 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
maar dan mag je ook rechts voorbijrijden (art 16.2)
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
als je dan van file verandert doe je een maneuver (art 12.4)
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen,
art 2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
2.2. "Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door:
a) één of meer witte doorlopende of onderbroken strepen. Deze strepen mogen beter zichtbaar gemaakt worden door retro-reflecterende middelen;
b) voorlopige markeringen die bestaan uit :...
art 2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.