Verlaten Rotonde

Lightning

Re: Verlaten Rotonde

#16 , 09 feb 2011 10:51

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#17 , 09 feb 2011 10:58

Wanneer is een gedeeelte van de weg aan iemand voorbehouden?
Welke van twee rijbanen voldoet beter aan bepaalde bestemmingen en waarom?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

sniper

#18 , 09 feb 2011 14:28

er is verplichting van op het uiterst rechtse rijvak te rijden...

moet ik mij op mijn rijvak ook uiterst rechts houden?
of mag ik mij in het midden, of iets meer links houden?
zolang ik maar binnen mijn rijvak blijf?

Ik vermoed (ken geen wetten vanbuiten) dat ik binnen mijn rijvak mag rijden waar ik het zelf het veiligste acht...
dat is een foute interpretatie
art 9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
je moet dus zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven
de definitie van rijbaan in de wegcode lees je in art 2.1 ( <> rijstrook art 2.2)

het enige dat ik kan vinden waardoor je zou mogen links rijden op de rotonde is art 9.5.2°
art 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
maar dan mag je ook rechts voorbijrijden (art 16.2)
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd
als je dan van file verandert doe je een maneuver (art 12.4)
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen,
art 2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.2. "Rijstrook" : elk deel van een rijbaan die in haar langsrichting verdeeld is door:

a) één of meer witte doorlopende of onderbroken strepen. Deze strepen mogen beter zichtbaar gemaakt worden door retro-reflecterende middelen;

b) voorlopige markeringen die bestaan uit :...

art 2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

EvilFreD

#19 , 09 feb 2011 16:40

Je mag links rijden als je inhaalt, anders niet.
Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Feit blijft dat een tweebaansrotonde gewoon een tweebaansweg is let één verplichte rijrichting. Niets meer en niets minder.
De regeltjes zijn dus dezelfde als die van toepassing zijn op iedere weg met twee of meer parallelle rijstroken in één richting.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Joeri_J

#20 , 10 feb 2011 10:28

@EvilFreD,
u zegt "tweebaansrotonde" , wanneer is het een tweebaansrotonde en wanneer een eenbaansrotonde,
als er geen rijstroken aangeduid zijn?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#21 , 10 feb 2011 10:33

Een rotonde is altijd een "eenbaansrotonde", tenzij er rijstroken zijn die aanduiden dat het een "tweebaansrotonde" is.

Joeri_J

#22 , 10 feb 2011 10:40

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
(zie onderlijnt gedeelte)

Dus op rotonde moet je dan niet uiterst rechts rijden?
Dus kan er in c iemand u langs rechts voorbijsteken, in sommige rotonden
( nog altijd zonder rijbaan aanduiding, dus in c ook een eenbaansrotonde )

Lanox
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 feb 2011 10:47

Ja dat kan, maar dan veegt hij wel zijn voeten aan de wegcode, want tenzij er zich één of andere parkeergelegenheid bevindt in het midden van de rotonde mag men niet rechts inhalen.

EvilFreD

#24 , 10 feb 2011 11:51

Vooral in Nederland bestaan er veel rotondes met voorbehouden weggedeeltes.
Het linkervak is dan voorbehouden voor het verkeer dat niet bij de volgende afslag af wil slaan.
Het rechtervak is telkens voorbehouden aan het verkeer dat via de eerstvolgende afslag de rotonde wilt verlaten.
Voorbij iedere afslag volgt dan ook op de rechterbaan een gemarkeerd gedeelte. M.a.w. u MOET afslaan indien u zich op dit vak bevindt, of vóór de markering van rijbaan veranderen.
Op de linkerbaan mag u derhalve op zo'n rotonde blijven rijden zolang als het u pleziert.
Ook op zo'n rotonde gelden dus de regels die ook voor een gewone doorgaande weg gelden. U mag alleen links rijden als aan de hiervoor genoemde regels voldaan is.

Vertigo

#25 , 16 feb 2011 20:31

U heeft het hier over een turborotonde .Zoals ik al zei komen die gelukkig tot op heden nog weinig voor in België.
Als u het echt belabberd wilt zien, raad ik u aan om eens naar de woonboulevard in Heerlen (Nl) te gaan.

Waarom tweede rijbanen aanleggen? Omdat één of meer van de aansluitende wegen ook tweebaans is.
Anders moet het verkeer vóór de rotonde invoegen, wat de doorstroming niet ten goede komt.
En daar is die rotinde nou net voor aangelegd!
Een rotonde waar je op voorhand een rijstrook moet kiezen is nog geen turborotonde...

Vertigo

#26 , 16 feb 2011 20:35

Vooral in Nederland bestaan er veel rotondes met voorbehouden weggedeeltes.
Het linkervak is dan voorbehouden voor het verkeer dat niet bij de volgende afslag af wil slaan.
Het rechtervak is telkens voorbehouden aan het verkeer dat via de eerstvolgende afslag de rotonde wilt verlaten.
Voorbij iedere afslag volgt dan ook op de rechterbaan een gemarkeerd gedeelte. M.a.w. u MOET afslaan indien u zich op dit vak bevindt, of vóór de markering van rijbaan veranderen.
Op de linkerbaan mag u derhalve op zo'n rotonde blijven rijden zolang als het u pleziert.
Ook op zo'n rotonde gelden dus de regels die ook voor een gewone doorgaande weg gelden. U mag alleen links rijden als aan de hiervoor genoemde regels voldaan is.
En dat is de enige oplossing om alle discussie weg te halen: wie op de buitenste rijstrook rijdt, moet de eerstvolgende afslag nemen.

Meer dan 10 jaar geleden, bij de eerste aanleg van rotondes met 2 rijstroken (bij mijn weten toen toch), heb ik reeds verschillende oplossingen doorgemaild wegens de te verwachten problemen.
Helaas heeft er toen niemand naar me geluisterd.
Zelfs nu, (ik heb vorige maand nog eens mijn voorstellen doorgestuurd, met duidelijker tekeningen), blijft het doodstil...
Alsof men het niet wil oplossen ...

Terug naar “Verkeersongevallen”