Strafvermindering rijden zonder rijbewijs.

Nibby
Topic Starter

Strafvermindering rijden zonder rijbewijs.

#1 , 10 dec 2010 09:17

Beste mensen,

Ik ben betrapt geweest op het rijden zonder rijbewijs met een brommer (A3) en moet binnenkort naar de politierechtbank.
Ik zal ook zonder advocaat daar heen gaan.
Nu heb ik enkele dingen in men gedachte die misschien mijn straf zouden verminderen.
Maar sinds ik niets afweet over hoe het er aan toe gaat in een rechtbank.
Wil ik eerst hier wat raad vragen, voor ik mijn mond daar opentrek :)

Het zit dus zo:
Ik reed op mijn brommer en was er wel van bewust dat ik reed zonder rijbewijs.
Ik had wel al rijervaring, mijn voorlopig rijbewijs was namelijk verlopen (deze is 1 jaar geldig).
Toch nam ik het risico en ben zeer voorzichtig gaan rijden onderweg naar een vriend.
Nu ben ik tijdens het rijden aangereden geweest door een jeep die mij wou inhalen.
Hij voegde te vroeg in een raakte my, waardoor ik controle ben verloren van de brommer en met een harde klap op de grond ben gevallen. De ambulance is mij dan moetten komen afvoeren.
En natuurlijk word de politie hier ook bij betrokken, en zijn ze er zo achter gekomen dat ik reed zonder rijbewijs.

Nu is mijn vraag of ze misschien wat milder zouden zijn met mijn straf ?
Volgens mij worden de meeste mensen die betrapt worden zonder rijbewijs niet eerst van hun brommer gekatapulteerd en 20 meter over de asfalt geschuurd voor ze tegengehouden worden.
Ik heb deze ambulance kosten dan ook helemaal zelf mogen betalen.(iets van een 300 euro)
En als je voorlopig rijbewijs verloopt ben je verplicht praktische lessen te volgen bij de rijschool, vooraleer je terug je rijbewijs kan halen.(200 euro)

Dus ik heb 500 euro in het totaal betaald om alles recht te zetten. en voor een 18 jarige is dat niet niks :cry:

Zou het de moeite zijn om dit allemaal te zeggen in de rechtbank of zou ik me gewoon belachelijk maken ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 dec 2010 11:51

de rechtbank kan enkel mild zijn mbt je overtreding als externe omstandigheden je handelen zodanig beinvloedden dat je daardoor een fout kon maken. Dat heet dan verzachtende omstandigheden. Ik zal een voorbeeld geven: je bent dokter, je rijdt met je wagen. je bent getuige van een persoon met hartaanval in de straat. Je parkeert je wagen snel dubbel én blokkeert ook nog eens de tramsporen, springt uit je wagen om de man levensnoodzaklijke zorgen toe te dienen. Je zou dus beboet moeten worden voor dubbel parkeren en blokkeren tramspoor.
Je boete wordt waarschijnlijk geseponeerd als duidelijk wordt dat je dit deed om een mensenleven te redden.

Dat je aangereden werd terwijl je reed met een brommer, is erg;
Maar in de eerste plaats had je niet eens met de brommer mogen rijden. (je was er dan waarschijnlijk ook niet afgereden geweest...)
Kortom: de rechter zal niet mild zijn...integendeel.
Alle narigheid van dit ritje kwam NA de beslissing om met de brommer te rijden, dus in de eerste plaats had het allemaal niet moeten gebeuren. De "argumenten" die je aandraagt...daar worden rechters nbeetje nijdig van, vrees ik, want ze zijn niet de oorzaak maar het gevolg van je beslissing met de brommer te rijden.
Eerder is het beter om berouw te tonen...

Vandebos

#3 , 10 dec 2010 12:03

Mag ik je ten zeerste aanraden om ofwel een advocaat te nemen ofwel alleen naar de politierechtbank te gaan wanneer de zaak voorkomt braafjes te zwijgen, ONDER GEEN GEVAL TE GAAN DISCUSSIEREN en gewoon braafjes te zeggen "ja meneer de vrederechter ik weet dat ik een ongelofelijk stom en idioot risico genomen heb. Ik zal het nooit meer doen..."

Alle andere scenario's gaan je alleen maar beduidend meer kosten... Zoals bijvoorbeeld een rijverbod dat ingaat als je eindelijk je definitief rijbewijs haalt...

Reclame

float

#4 , 10 dec 2010 14:43

Mag ik je ten zeerste aanraden om ofwel een advocaat te nemen ofwel alleen naar de politierechtbank te gaan wanneer de zaak voorkomt braafjes te zwijgen, ONDER GEEN GEVAL TE GAAN DISCUSSIEREN en gewoon braafjes te zeggen "ja meneer de vrederechter ik weet dat ik een ongelofelijk stom en idioot risico genomen heb. Ik zal het nooit meer doen..."

Alle andere scenario's gaan je alleen maar beduidend meer kosten... Zoals bijvoorbeeld een rijverbod dat ingaat als je eindelijk je definitief rijbewijs haalt...
Vrederechter? ;-)

float

#5 , 10 dec 2010 14:45

Beste mensen,

Ik ben betrapt geweest op het rijden zonder rijbewijs met een brommer (A3) en moet binnenkort naar de politierechtbank.
Nu heb ik enkele dingen in men gedachte die misschien mijn straf zouden verminderen.

Het zit dus zo:
Ik had wel al rijervaring, mijn voorlopig rijbewijs was namelijk verlopen (deze is 1 jaar geldig).
Toch nam ik het risico en ben zeer voorzichtig gaan rijden onderweg naar een vriend.
Nu ben ik tijdens het rijden aangereden geweest door een jeep die mij wou inhalen.
Hij voegde te vroeg in een raakte my, waardoor ik controle ben verloren van de brommer en met een harde klap op de grond ben gevallen. De ambulance is mij dan moetten komen afvoeren.
En natuurlijk word de politie hier ook bij betrokken, en zijn ze er zo achter gekomen dat ik reed zonder rijbewijs.

Volgens mij worden de meeste mensen die betrapt worden zonder rijbewijs niet eerst van hun brommer gekatapulteerd en 20 meter over de asfalt geschuurd voor ze tegengehouden worden.
Ik heb deze ambulance kosten dan ook helemaal zelf mogen betalen.(iets van een 300 euro)
En als je voorlopig rijbewijs verloopt ben je verplicht praktische lessen te volgen bij de rijschool, vooraleer je terug je rijbewijs kan halen.(200 euro)

Dus ik heb 500 euro in het totaal betaald om alles recht te zetten. en voor een 18 jarige is dat niet niks :cry:

Zou het de moeite zijn om dit allemaal te zeggen in de rechtbank of zou ik me gewoon belachelijk maken ?
Kan je eerst eens zeggen voor welke feiten je allemaal gedagvaard bent?

Nibby
Topic Starter

#6 , 10 dec 2010 14:50

Ok, dus compassie speelt geen rol zie ik. :D
Maar ik versta wat jullie bedoelen, en zal ook braaf zwijgen als de zaak voorkomt.

Nu heb ik nog 1 vraagje: hebben jullie een idee welke sanctie ik hiervoor kan verwachten, hoe streng ze hierop zijn ?

Nibby
Topic Starter

#7 , 10 dec 2010 14:57

Beste mensen,

Het zit dus zo:

Kan je eerst eens zeggen voor welke feiten je allemaal gedagvaard bent?
Op de openbare weg een motorvoertuig te hebben bestuurd, zonder houder te zijn van een in belgie regelmatig afgegeven rijbewijs... Alleen dit. Ik had nooit gedacht dat ik hiervoor naar een rechtbank zou moeten komen. :?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2010 20:39

Lees de bestraffing maar eens na op http://www.wegcode" onclick="window.open(this.href);return false;.
Rijden zonder rijbewijs is samen met niet verzekerd rijden en dronken rijden de feiten die het zwaarst worden bestraft.

Vandebos

#9 , 10 dec 2010 21:18

Vrederechter? ;-)

Dang, mag ik het late uur als excuus aanvoeren...

float

#10 , 11 dec 2010 08:08

Vrederechter? ;-)

Dang, mag ik het late uur als excuus aanvoeren...
:D

float

#11 , 11 dec 2010 08:19

Op de openbare weg een motorvoertuig te hebben bestuurd, zonder houder te zijn van een in belgie regelmatig afgegeven rijbewijs... Alleen dit. Ik had nooit gedacht dat ik hiervoor naar een rechtbank zou moeten komen. :?
Dat komt altijd voor de rechtbank.
Artikel 30 Wegverkeerswet:
"§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;"

Deze bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5.

Artikel 38 Wegverkeerswet:
"§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen."

Artikel 41 Wegverkeerswet:
"In de gevallen waarin de rechter in toepassing van deze wet een verval van het recht tot sturen uitspreekt, moet hij, indien hij gebruik wenst te maken van artikel 8, § 1 van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie een effectief gedeelte opleggen van minimum acht dagen."

Terug naar “Verkeersongevallen”