Ik ben betrapt geweest op het rijden zonder rijbewijs met een brommer (A3) en moet binnenkort naar de politierechtbank.
Ik zal ook zonder advocaat daar heen gaan.
Nu heb ik enkele dingen in men gedachte die misschien mijn straf zouden verminderen.
Maar sinds ik niets afweet over hoe het er aan toe gaat in een rechtbank.
Wil ik eerst hier wat raad vragen, voor ik mijn mond daar opentrek

Het zit dus zo:
Ik reed op mijn brommer en was er wel van bewust dat ik reed zonder rijbewijs.
Ik had wel al rijervaring, mijn voorlopig rijbewijs was namelijk verlopen (deze is 1 jaar geldig).
Toch nam ik het risico en ben zeer voorzichtig gaan rijden onderweg naar een vriend.
Nu ben ik tijdens het rijden aangereden geweest door een jeep die mij wou inhalen.
Hij voegde te vroeg in een raakte my, waardoor ik controle ben verloren van de brommer en met een harde klap op de grond ben gevallen. De ambulance is mij dan moetten komen afvoeren.
En natuurlijk word de politie hier ook bij betrokken, en zijn ze er zo achter gekomen dat ik reed zonder rijbewijs.
Nu is mijn vraag of ze misschien wat milder zouden zijn met mijn straf ?
Volgens mij worden de meeste mensen die betrapt worden zonder rijbewijs niet eerst van hun brommer gekatapulteerd en 20 meter over de asfalt geschuurd voor ze tegengehouden worden.
Ik heb deze ambulance kosten dan ook helemaal zelf mogen betalen.(iets van een 300 euro)
En als je voorlopig rijbewijs verloopt ben je verplicht praktische lessen te volgen bij de rijschool, vooraleer je terug je rijbewijs kan halen.(200 euro)
Dus ik heb 500 euro in het totaal betaald om alles recht te zetten. en voor een 18 jarige is dat niet niks

Zou het de moeite zijn om dit allemaal te zeggen in de rechtbank of zou ik me gewoon belachelijk maken ?