Mag een persoon medische zorg geweigerd worden ?

wheelofchange
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

Mag een persoon medische zorg geweigerd worden ?

#1 , 02 dec 2017 18:42

Mag aan om het even wie in BelgiË medische zorg voor breuken en levensbedreigende ziektes of in levensbedreigende omstandigheden ...

mag zorg geweigerd worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 02 dec 2017 21:15

Kunt u iets specifieker zijn?

eylis
Berichten: 8836

#3 , 02 dec 2017 22:54

dringende en acuut levensreddende zorg moet altijd toegediend worden. Een arts kan echter wel verkiezen een planbare ingreep niet uit te voeren als er de mogelijkheid is om dat door een andere arts te laten uitvoeren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 02 dec 2017 23:21

Wat is er gebeurd ?
Waarom werd de hulp geweigerd?

wheelofchange
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 dec 2017 09:31

Ik heb me met een gebroken hand, beschadigde heup, losgeslagen tanden en in staat van complete uithongering aangeboden in het UZ Gent op 15/2/2016 en tot op heden heb ik voor mijn hand en heup geen enkele hulp gehad .... mijn hand is fout terug aan elkaar gegroeid ...
De fysieke problemen zijn het gevolg van foltering in het buitenland, zoals aangegeven en erkend door het Internationale Strafhof in Den Haag ...
en toch ... werd en wordt mij nog steeds hulp geweigerd met het argument dat ik geen adres heb ik België ... meer nog ... men is een paar andere details blijkbaar vergeten .... kom ik later op terug ...

- uithongering
- slachtoffer van foltering
- gebroken hand
- beschadigde heup
- gebroken tanden in de mond

Is dit levensbedreigend of niet ?

berenod
Berichten: 942

#6 , 03 dec 2017 10:17

Aangezien de eerste aanbieding dateert van februari vorig jaar en u vandaag nog leeft, zijn de zaken dus evident niet levensbedreigend.

Als voorbeeld, bij uitgeslagen tanden gaat men zorgen dat de bloeding gestelpt wordt zodat er geen onmiddellijk levensgevaar is, de rest zal een geplande ingreep worden.

Aangezien u geen adres in België hebt vermoed ik dat u ook niet gedekt bent door de mutualiteit, en dan zal men inderdaad alleen levensbedreigende zaken aanpakken, m.a.w. er dus voor zorgen dat u niet in het hospitaal, of net nadat u ontslagen wordt komt te overlijden!

Al de andere ingrepen, wanneer niet gedekt door de mutualiteit, zal u op eigen kosten moeten laten uitvoeren.

Ik denk dat daar het schoentje wringt, namelijk mutualiteit/verzekering, betaling van de rekeningen.
Iedereen die zich op spoed aanbiedt en niet gedekt is door de mutualiteit kan en zal een voorschot gevraagd worden om alles wat niet levensbedreigend is te behandelen, en de volledige factuur komt ten uwen laste.
Zelfs de factuur van behandelingen die wel levensbedreigend zijn zal ten uwen last komen, maar men zal het nodige doen om de levensbedreiging weg te nemen zelfs al kan u geen voorschot betalen, maar verder dan dat zal het niet gaan!
Ik heb me met een gebroken hand, beschadigde heup, losgeslagen tanden en in staat van complete uithongering aangeboden in het UZ Gent op 15/2/2016 en tot op heden heb ik voor mijn hand en heup geen enkele hulp gehad
Bij bovenstaande verwacht ik dat het hospitaal de eerste zorgen zal uitvoeren, namelijk stelpen van bloedingen, desinfectie van open wonden en de nodige verbanden aanbrengen, zorgen dat u correct gehydrateerd bent (saline infuus), en eventueel een maaltijd om eventuele suikerniveau's en dergelijk op een overleefbaar niveau brengen.
Plus de nodige onderzoeken zoals scans/x-rays om te zien of er inwendig niets is dat levensbedreigend (b.v. inwendige bloedingen) is.

Al de rest zal uitgesteld worden tot u ofwel kan bewijzen dat u correct verzekerd bent, of dat u aangeeft (en voorschot betaalt) dat u de volle kost zelf kan en zal betalen.

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 03 dec 2017 11:10

... De fysieke problemen zijn het gevolg van foltering in het buitenland...
...geen adres heb ik België ...
Ik denk dat er toch een aantal belangrijke elementen ontbreken in het verhaal. U bent waarschijnlijk geen Belg of Nederlander (want die zijn niet zo vaak slachtoffer van folteringen die vallen onder Den Haag), maar U schrijft wel foutloos Nederlands. U hebt geen adres in België, maar wel toegang tot het internet...
.... kom ik later op terug ...
Graag. Met een duidelijker verhaal krijgt U waarschijnlijk een juister antwoord.

Floes
Berichten: 115

#8 , 03 dec 2017 11:14

Dus u geraakt levensbedreigend gewond in het buitenland, maar heeft wel nog de tijd om naar België te komen om daar dan pas de zorg te vragen?
Het zal aan mij liggen, maar dit verhaal lijkt me redelijk onvolledig.

jef007
Berichten: 1679

#9 , 03 dec 2017 11:17

ja, graag wat meer info aub

wheelofchange
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#10 , 03 dec 2017 11:56

Op 15/2/2016 ben ik vanuit het dodenkamp IDC in Bangkok op het vliegtuig gezet met alle verwondingen ... 14 uur later was het UZ Gent de eerste hulp ... Ik zou graag de papieren en foto's laten zien ... de situatie in Thailand is feitelijk geregeld door een juridische ingreep van de regering die het ook niet kon smaken dat een onschuldige buitenlandse koningsgezinde Thailand uitgejaagd werd als een echt "duivel" .... dat is een politieke vervolging die bizar en uniek is ... 15/2/2016 stempel in luchthaven Bangkok en dan in bijzijn van het Rode Kruis Vlaanderen van Zaventem naar Gent (CAW, die een fax gehad hadden ?) naar het UZ Gent ... in dat oord zijn telefoons verboden ... dus heeft de ambassade op mijn aandringen mensen in Vlaanderen verwittigd en het CAW Gent .... Dodenkamp ja, kijk maar naar deze rapportage van de BBC uit 2016 gemaakt (een beetje nadat ik een hint gegeven had)

https://youtu.be/u2QcmR_FNuM

wheelofchange
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#11 , 03 dec 2017 11:57

Ik ben een Belgische, geboren in Gent ....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 03 dec 2017 12:25

Lijkt me dat u meer dan voldoende tijd hebt gehad om u in regel te stellen met mutualiteit om recht op verdere zorgen te verkrijgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#13 , 03 dec 2017 12:29

IDC in Bkk kom je normaal gezien maar in terecht wanneer er een probleem met uw verblijfsrecht is (visum), de grote hoop komt daar terecht door "overstay".
Ik heb zelf 20 jaar lang in Thailand gewoond dus ben volledig op de hoogte van het reilen en zeilen aldaar, ik heb menig keer een medebelg in het IDC uit de nood gaan helpen, wat meestal wil zeggen een rechtstreeks ticket naar België en de eventuele overstay boetes (dewelke geplafonneerd zijn tot 500€ en meestal lager wanneer de overstay voor een rechter beslist is).
Niettegenstaande het elke keer hun eigen schuld (onwetendheid is géén excuus) dat ze daar terecht zijn gekomen, het IDC is inderdaad een redelijk onmenselijk plaats.

Dit terzijde, aangezien u nog steeds leeft bent u correct behandeld voor het "levensbedreigende" van uw aandoeningen, dit had opgevolgd moeten worden met zich in België inschrijven (vrienden, kennissen, ocmw, eventueel referentie adres) en u registreren bij een Belgische mutualiteit.
In uw geval, indien uw fysieke toestand het niet toelaat om te werken, onmiddellijk via het OCMW een leefloon aanvragen, is normaal gezien binnen de paar weken in orde.
U bent Belg dus vanaf dat die twee/drie zaken in orde zijn bent u gedekt door de mutualiteit en kan u bijgevolg al uw resterende aandoeningen laten behandelen.
Het grootste gedeelte waarvan sprake, wanneer u geen éénpersoonskamer neemt, heeft zeer weinig eigen kosten, met uitzondering van tandheelkunde, maar dat is voor elke Belg zo.

Uiteindelijk, wat u allemaal in Thailand hebt meegemaakt heeft op geen enkele manier een effect op hoe u in Belgie behandeld wordt, u hebt niet meer maar ook niet minder rechten dan elke andere Belg, wij worden allen volgens dezelfde wetten behandeld!

Geen adres in België, vermoedelijk geen financiële middelen, geen mutualiteit en geen privé verzekeringen, dan zit u in een situatie die u zich vermoedelijk zelf hebt aangedaan hé.
En waar u met de nodige inzet/motivatie zeer snel uit kan geraken.

wheelofchange
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 dec 2017 12:49

Behalve als ik bestolen word van alles wat ik heb, behalve mijn huis .... dat kan voor problemen zorgen en vooral als ik aan de ambassade meldt in
2014 dat ik gegijzeld wordt .... en er geen enkel gevolg aan gegeven wordt behalve "kom eens naar BKK" .... als je gegijzeld wordt dan gaat het zeer lastig ...

Om gedenkt te zijn door de mutualiteit moet je om de drie maanden terugkeren naar België ... dat is bizar, maar dit is wat men gezegd heeft ... en om het nog straffer te maken ... 150.000 € stelen van een mens is er over ... zelfs in Thailand ...

En dan is het nog niet gedaan ... mijn kleren, juwelen, schoenen, ondergoed ... enz ... alles weg ... dus sta ik daar en ik moet in de rijstvelden slapen omringd door slangen en schorpioenen met de melding van de ambassade dat dit geen "noodsituatie" is ... tja ... raar ...

Ik heb met niemand een relatie gehad in Thailand ... dus het argument dat ik mijn geld uitgegeven heb aan sex, drugs of drank ... ik drink geen alcohol en ik gebruik geen drugs ... dus hoe heeft men het geld uit mijn zakken geklopt .... door in het dorp waar ik verbleef mij zodanig te isoleren van de rest van de wereld en door mij pijn te doen ... en daar zijn ook foto's van en zelfs aangiftes bij de Thaise politie ...

Dus ... ettelijke misdaden worden begaan tegen mij in een klein dorp in Thailand, men formuleert een valse klacht om mij van bij mijn eigendom weg te krijgen, ik word gefolterd in een dodenkamp (u moet de kamers van de vrouwen eens bezoeken) en ik kom in België terecht en iedereen hier zegt dat het mijn fout is ....

Heel straf .. overigens de vraag is en blijft ... mag een Belgische vrouw in het buitenland gefolterd, verkracht en gemarteld worden ? (en de ambassade is perfect op de hoogte van wat mij overkomen is ) ... dus nogmaals .... wat heb ik fout gedaan ?

Steeds politie ginds ingelicht, Thaise advokaat genomen, ambassade ingelicht ... en dan in België de politie ingelicht ...

Zegt mij heel erg duidelijk welke zware fout ik begaan heb ? Dat ik administratief niet in orde was .... ?

Gegijzeld zoals in een emotionele email aan de ambassade gemeldt in 2014 met de vraag om hulp ... en het antwoord "kom eens naar Bangkok" ?

Hoe, vleugels kweken ?

En hieronder de vraag van zes miljoen :

Indien vandaag de dag, de joden uit Auschwitz zouden komen, zouden administratief ook niet in orde zijn ... en ook geen geld hebben ... en in Vlaanderen ook MEDISCHE ZORG GEWEIGERD WORDEN ... wanneer is ons land erger geworden dan Nazi Duitsland ?

LeenW
Berichten: 12813

#15 , 03 dec 2017 12:57

Als we die toer opgaan, mag hier wel een slotje op.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”