Sleepwet: geldt dit ook voor België?

Chase Gibbons
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sleepwet: geldt dit ook voor België?

#1 , 30 nov 2017 14:33

Dag allen,

Hoogstwaarschijnlijk zijn de meesten hier bekend met de sleepwet in Nederland:
Dankzij de invoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, ook wel sleepwet of sleepnetwet genoemd, mogen Nederlandse inlichtingendiensten vanaf 1 januari 2018 massaal online communicatie afluisteren. Ook als je niet verdacht bent.
Mijn vraag is: geldt een soortgelijke regeling in België? Ik ben bekent met de BIM, maar heb hierover alleen maar gelezen dat ze buitenlandse communicatie hacken of aftappen. Is het in België ook mogelijk dat de ADIV of de Staat van de Veiligheid bij 'normale burgers' hun telefonische data (whatsapp gesprekken en dergelijke) kunnen bekijken/surveilleren?

Dank jullie wel!

Chase Gibbons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 nov 2017 14:41

Is het in België ook mogelijk dat de ADIV of de Staat van de Veiligheid bij 'normale burgers' hun telefonische data (whatsapp gesprekken en dergelijke) kunnen bekijken/surveilleren?
Dat is zeker mogelijk, het is het parket die dit beveelt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Chase Gibbons
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2017 14:47

Ik heb de hele Privacy wet gelezen en zo'n 100 pagina's over de BIM. Echter heb ik geen duidelijk/zeker antwoord kunnen verkrijgen. Ik ben momenteel bezig met een project waarbij ik zeker moet weten dat de Belgische overheid het dataverkeer van (in principe) alle inwoners van het land kan surveilleren (en hier ook gebruik van maakt). In Nederland is het namelijk wijd-open informatie dat de sleepwet massaal afluisteren ontfermt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 dec 2017 23:46

De politiediensten krijgen hun opdracht hiervoor via de BOM wet bijzondere opsporingsmethode. Is wel uitgebreid dacht ik.
Avid en Veiligheid van de staat vallen hier niet onder en zijn er dus niet door gebonden.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 dec 2017 00:27

Eeuh is Adiv natuurlijk ... en ja die wetgeving is ook veranderd.

Niet vergeten dat in België nog vele buitenlandse inlichtingendiensten aan het werk zijn die vééél meer kunnen en doen.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”