Verklikken?

Bieke.g
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verklikken?

#1 , 06 sep 2017 16:05

Wat doe je best?
Je weet van schulden van een persoon. Maar die brieven komen toe op 'zijn' adres maar daar woont hij niet meer hij zit ergens anders.
Je wilt de schuldeigenaars op de hoogte brengen maar toch anoniem blijven.
Iemand hier raad mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 06 sep 2017 16:09

En wat zou u hier juist bij winnen?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2017 16:12

En wat zou u hier juist bij winnen?
Misschien dat de schulden gedragen worden door wie ze gemaakt heeft, en niet door de maatschappij?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 06 sep 2017 16:31

En wat zou u hier juist bij winnen?
Misschien dat de schulden gedragen worden door wie ze gemaakt heeft, en niet door de maatschappij?
Een zeer nobel doel!

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 06 sep 2017 18:43

...Foei dit zijn nazi praktijken.
Wow dat vind ik er toch een beetje over hoor.
Er wordt in ons landje veel verklikt. Zwartwerkers, illegale bouwsels, ook meldingen van interfamiliaal geweld, dierenmishandeling,... Een eindeloze lijst.
Dus het verklikken van iemand die zijn schulden probeert te ontlopen vergelijken met nazi praktijken vind ik erg straf.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 sep 2017 18:51

Inderdaad. Tegenwoordig is het bon ton je heiliger voor te doen dan de paus. Terwijl het echte motief meer en meer te zoeken is in jaloezie/afgunst.

Dit is nu wel off topic, maar ik vind het toch maar een triestige mentaliteit.

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 06 sep 2017 19:34

...Als iedereen voor zijn deur veegt zal de straat altijd proper liggen.
Als iedereen voor zijn deur veegt hoeft er niemand te klikken. Jammer genoeg zijn er veel mensen in onze maatschappij die niet alleen niet voor hun eigen deur vegen, maar die ook anderen laten opdraaien voor de rommel die voor hun deur ligt.
Om maar te zeggen : Dat iedereen zou doen wat hij moet doen is een utopie. Er loopt genoeg volk rond wat profiteert van diegenen die het wel goed bedoelen.
Dus in casu : ik weet niet meteen of ik deze persoon die zijn schulden ontvlucht zou verklikken, daarvoor zou ik als ik TS was meer details voor moeten kennen. Maar ik blijft het stevig erover vinden dat iemand overdragen/verklikken per definitie vergeleken wordt met Gestapo- en/of nazi praktijken.
Stel bijvoorbeeld in een zaak van een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf dat jij per toeval weet wie de dader is. Dan ga je die toch wel met zekerheid "verklikken" zeker ? Niet ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2017 19:40

Stel bijvoorbeeld in een zaak van een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf dat jij per toeval weet wie de dader is. Dan ga je die toch wel met zekerheid "verklikken" zeker ? Niet ?
Dit is wel een totaal een ander geval, dit is niet anoniem zoals TS zelf schreef !!

Openlijk getuigen is niet verklikken !!

verklikken = het vertellen aan iemand die het niet mocht weten!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone
Berichten: 280

#9 , 06 sep 2017 19:48

Stel bijvoorbeeld in een zaak van een dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf dat jij per toeval weet wie de dader is. Dan ga je die toch wel met zekerheid "verklikken" zeker ? Niet ?
Dit is wel een totaal een ander geval, dit is niet anoniem zoals TS zelf schreef !!

Openlijk getuigen is niet verklikken !!

verklikken = het vertellen aan iemand die het niet mocht weten!!
In mijn voorbeeld wordt er vaak anoniem getuigd. Niet openlijk .
En de dader in mijn voorbeeld vindt waarschijnlijk ook dat niemand het mag weten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2017 19:53

Als men het openlijk het niet durft te zegen dan zwijg je !

Ben zelf genoeg onterecht verklikt geweest voor zwartwerk, maar nooit één maal betrapt !

Afgunst is een zeer zware ziekte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bieke.g
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2017 22:59

En wat zou u hier juist bij winnen?
Dat ik er niet meer mee lastig gevallen word. Het betrefend mijn ondergebuur in een duplexwoning.
En met anoniem bedoel ik gewoon dat de persoon in kwestie mijn naam niet te weten komt. Bij de politie of waar dan ook mogen ze gerust weten wie ik ben.

WP002
Berichten: 1479

#12 , 07 sep 2017 08:30

Dat is ook wat ik altijd zeg. Anoniem en anoniem is twee. Niet je naam zeggen tegenover de politie is niet hetzelfde als de politie vragen om je naam niet door te geven aan de betrokkene. Ik denk dat de politie dit perfect kan doen, zich beroepend op hun beroepsgeheim, zeker als TS daar expliciet om vraagt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 07 sep 2017 09:09

Wat heeft politie hier bij te maken, zijn niet bevoegd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 07 sep 2017 09:19

Is dat niet zo'n heel klein beetje domiciliefraude? En is de politie hier niet bevoegd voor vaststellingen? Wijkinspecteur bijvoorbeeld ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 sep 2017 09:55

Wat doe je best?
Je weet van schulden van een persoon. Maar die brieven komen toe op 'zijn' adres maar daar woont hij niet meer hij zit ergens anders.
Je wilt de schuldeigenaars op de hoogte brengen maar toch anoniem blijven.
Iemand hier raad mee?
Da's toch niet zo moeilijk? Als je het adres van de schuldeiser kent, stuurt u hen gewoon een brief waarop u geen afzender zet, met het bericht:

"Beste,

ik heb gemerkt dat u persoon X, die schulden bij u heeft, hebt proberen bereiken op adres Y. Bij deze wens ik u in te lichten dat persoon X niet meer op adres Y verblijft, maar wel op adres Z. Of dit momenteel ook zijn domicilie-adres is, weet ik niet met zekerheid.

Ik hoop u met deze informatie verdergeholpen te hebben, zodat u de schuld van X toch nog zou kunnen opeisen bij hem. Verder wens ik anoniem te blijven om problemen met Y te voorkomen. Ik hoop dat u hier begrip voor hebt.

Met vriendelijke groeten."

En meer moet dat niet zijn. Er is geen kat die voor zo'n brief zal proberen achterhalen van waar die komt. Als je echt paranoide bent en zo weinig sporen wil achterlaten dan:

1. Print je de brief niet af op uw eigen printer (forensisch expert kan bepalen op wat soort printer en met welke inkt een brief geprint werd.)
2. Niet op papier dat je zelf in huis hebt.
3. Niet in een enveloppe die je zelf in huis hebt (die je uiteraard niet met uw eigen speeksel dichtplakt). Gebruik ook een zelfklevende postzegel.
4. Niet op de bus doen in de buurt van uw woonplaats / werkplaats / ...
5. Uiteraard doe je alles met handschoenen aan en vermijd je dat er huidschilfers of haren in de brief komen
5. ...

Maar ik denk dat bovenstaande "tips" er een beetje over zijn voor zo'n brief. Tenzij je in zo'n brief een moord of ontvoering bekend / aankondigd, zal niemand hier een sporenonderzoek op bevelen. Dus even serieus: schrijf gewoon een anonieme brief waarin je de schuldeisers de info geeft die je hen wenst te geven. Juridisch gezien mag je dit ook perfect doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”