Buurman wil carport voor 30 centimeter op ons stuk plaatsen

bjorn.r
Topic Starter
Berichten: 4

Buurman wil carport voor 30 centimeter op ons stuk plaatsen

#1 , 05 sep 2017 23:16

Wij komen vrij goed overeen met onze buren.
Buurman wil een carport plaatsen naast zijn huis met een automatische poort. Hierdoor heeft hij eigenlijk te weinig plaats. Daarom heeft hij de vraag gesteld om 30cm van ons te mogen gebruiken voor een lengte van 10 meter.
Als compensatie stelt hij voor om op die 30 centimeter een afsluiting te plaatsen die hij zal betalen.

Momenteel staat er een haag van 50 cm breed + 30cm die buur wil gebruiken. We zouden samen de haag wegnemen en persoonlijk zie ik er geen probleem in om die 30 cm door de buur te laten gebruiken.

Maar heeft dit juridische gevolgen?
Stel nu we stemmen hier vandaag mee in en willen bijvoorbeeld over 10 jaar ons huis verkopen heeft dit dan gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2017 09:07

Een carport is normaal aan de zijkanten open en heeft dus geen poort. Anders is het een garage.
Heeft hij een bouwtoelating?
Best een dokument door een notaris laten opmaken met een einddatum (tegen wanneer de carport terug dient afgebroken te worden.
Mijn garage staat ook voor 50 cm op de grond van de buur, maar ik heb een grondruil gedaan met de buurman, met inbegrip van landmeter, notarisakte en registratie. Het kadastraal plan werd naderhand aangepast, en mijn opvolgers (kopers of erfgenamen) zijn ten eeuwige dagen gerust.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2017 09:18

Zoals mava zegt, lijkt het me beter als je de grond die uw buurman nodig heeft, gewoon verkoopt aan hem (laat hem de kosten voor landmeter, notaris, etc... betalen). Als je dit wenst tenminste. Als je dit niet doet, en die carport staat jaren en jaren een stuk op uw grond, is het goed mogelijk dat je een gewoonterecht creëert, waardoor je later niet meer kan eisen dat deze verdwijnt. Ofwel stel je idd een contract op, waarbij je een einddatum opneemt waarop die carport terug weg moet zijn, maar ik denk niet dat uw buurman dit laatste zal zien zitten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 sep 2017 09:31

De oplossing bestaat erin een recht van opstal te vestigen voor een bepoaalde duur, eventueel tegen jaarlijkse vergoeding.
Dat gebeurt via notariële akte. Daardoor is dat recht ook tegenstelbaar tegenover derden, wat niet het geval is met een onderhandse overeenkomst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 sep 2017 11:36

Initieel betaalde ik ook een jaarlijkse vergoeding aan de buur, toen nog voor een garage in betonplaten, en redelijk vervallen. Voor het bouwen van mijn nieuwe garage, vast aan mijn woning, en in baksteen met automatische poort, heb ik toch voor zekerheid gekozen. Buurman heeft achter mijn garage een stook grond gekregen juist even groot als het stuk dat ik inpalmde bij hem. Iedereen content :D .

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”