Het geregistreerd kassasysteem (blackbox) in de horeca

dimsum87
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Het geregistreerd kassasysteem (blackbox) in de horeca

#1 , 30 jun 2016 00:10

Goedeavond,

Ik zit eigenlijk met een bizarre vraag. Zoals jullie al in het nieuws al gehoord hebben zijn wij als
horeca uitbater verplicht om een GKS te gebruiken behalve als je omzet minder dan 25k bedraagt.

Ik ben nu 27 jaar, en baat 3 jaar een restaurant uit. Ik werk gemiddeld 17 uur per dag om mijn kosten
zo laag mogelijk te drukken. Nu komt erop neer dat ik niet eens meer zoveel dagen zou kunnen open zijn
want ons personeel willen dat zelf niet. (wegens tehoge belasting schijf etc..)

Onze Federatie is niet eens met ons als restauranteurs/frituristen/bistro uitbaters in gesprek gegaan..
Maar is zo iets niet aantevechten tis niet echt eerlijk ten opzichte van onze bv, plaatselijke slager/kappers zaken/meeneem zaken/
pitta zaken/ enz.. waar ze niet verplicht zijn om met een GKS te werken..

Ik begin langzamer had moeilijker en moeilijker te hebben vandaar
ben ik op deze forum terecht gekomen (ja zo wanhopig zijn we al :S)

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 30 jun 2016 00:16

Dat gaat er ook nog wel aankomen, vermoed ik. De meest frauduleuze sectoren eerst (zie ook badgesysteem in de bouw). Op zich kunt u steeds een rechtszaak voor discriminatie, maar is dat de tijd/moeite van een zelfstandige wel waard?

Pitazaak moet volgens mij ook GKS hebben, als ze de omzet voor maaltijden ter plaatse halen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2016 06:57

Er is hier al meer maal over de witte kassa geschreven, ik ken de horeca zeer goed, denk zelfs veel beter dan u.

De horeca heeft het zo bont gemaakt de laatste 30 jaar van zwart werk en zwarte verkoop dat zo een kassa zich opdrong, en er zullen nog sectoren zijn waar dit zal ingevoerd worden, zeg zelf de horeca is de kampioen in zwart heeft zelf open en bloot toegegeven op de tv.

En bent u tegen dat iedereen zijn werkelijke belastingen betaald??

De witte kassa is om de horeca uitbater te helpen om rechtvaardig handel te drijven.

Ik wil je dit nog zeggen bij het grote publiek zal je geen medelijden vinden, want wie niet fraudeert is de witte kassa een hulp voor het bij houden van je boekhouding.

Maar wat is eigenlijk je juridische vraag ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 30 jun 2016 10:12

sinds waanneer is uw personeel "baas" in uw zaak?
als uw personeel niet in het wit wil werken, gooi ze buiten en neem ander personeel

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 jun 2016 11:25

. (wegens tehoge belasting schijf etc..)

,
Hat is toch niet omdat je in een hogere schijf valt dat je minder zal verdienen.
Juist bij zwartwerk zal je later een pak minder pensioen krijgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 jun 2016 19:25

rechtzaak tegen discriminatie heeft imho geen kans op slagen.

Immers, behalve bij wettelijke gedefinieerde variabelen (religie, geslacht, ...) moet je bij discriminatie als overheid gewoon een objectief criterium hebben om een onderscheid te maken. Dat is er duidelijk, gezien het aantal fraudegevallen (én zelfs ondersteund door uitspraken van het NSZ, die expliciet toegeven dat fraude een deel uitmaakt van het systeem).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2016 19:37

Word er nu echt niet eens tijd voor controles, of wat is er het probleem ?

Door omstandigheden ga ik buiten gewoon uit eten, als vb dit weekend, vrijdag een griek en ik sprak hem erover aan waarom hij geen kassa ticket gaf, zijn antwoord was dat dit nu zo was omdat ze te veel kosten hadden, een paar minuten later kwam hij ons een groot glas Metaxa brengen, zaterdag een Italiaan ook geen ticket, daar straks een turk ook geen ticket, alle maal n de stad Gent, dit kan nu toch echt niet meer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 29 aug 2016 22:50

Eens praten met de FOD financiën...

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 29 aug 2016 23:01

Ze hebben daar geen controleurs meer, overlaatst nog in de gazet gestaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 aug 2016 06:53

Dit loopt echt de spuigaten uit in de horeca

Ik herinner me nog de uitspraak van oud minister Vanden Boeynants "Trop is te veel en te veel is trop"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 30 aug 2016 17:25

momenteel zijn er wel controles maar enkel bij horecazaken waaruit het fiscaal dossier blijkt dat ze een GKS zouden moeten hebben.
dus bij degenen die in het verleden meer omzet hadden dan 10% verbruik ter plaatse en bij degenen die vorig jaar meer dan 25.000 euro omzet hadden aan verbruik ter plaatse.
er zijn (nog) geen controles op het al dan niet uitreiken van een kassaticket of het uitschrijven van een BTW bonnetje.
iets wat veel horecamensen niet weten is dat : indien ze vrijgesteld zijn van een GKS, ze wel degelijk BTW bonnetjes moeten uitreiken.
en iets wat nog veel minder horecamensen weten is : dat ELKE horecazaak waar eten geserveerd wordt, zij in het bezit MOETEN zijn van BTW bonnetjes ( ingeval de GKS in duigen valt)

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”