Politiecontrole

RobinW
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Politiecontrole

#1 , 14 mei 2016 17:12

Ik heb een aantal vragen over mijn rechten in deze situatie.

Ik rij met mijn bromfiets klasse B op het fietspad en een agent geeft een signaal om langs de weg te stoppen.
Ik verzoek de agent in uniform om legitimatie. Hij toont mijn zijn legitimatiebewijs. Ik wordt niet gearresteerd of aangehouden want dat is nog niet aan mij meegedeeld. Het is ook geen administratieve aanhouding want er is geen sprake van de omstandigheden beschreven in artikel 37 van de Politieambt*. Het is ook geen alcoholcontrole.
Ik vraag hem onder welk redelijk vermoeden ik een misdrijf zou begaan hebben. Hij zegt dat er zo'n vermoeden niet is. Op zijn beurt vraagt de agent mij om mijn identiteitskaart te tonen. Hij stelt mij ook een hele reeks vragen:
  • - Heb je gedronken?
    - Mag ik je verzekering en je rijbewijs zien?
    - Wat doe je zo laat op de weg?
    - Van waar kom je en waar ga je naar toe?
    - Hoe oud ben je?
Volgens mij heb ik het recht om deze vragen niet te beantwoorden, ook niet om mezelf te identificeren. De Wet op de Identificatieplicht is niet van toepassing want er was geen “vermoeden van opsporing, in geval van misdrijf of wanneer er een verstoring of bedreiging is van de openbare orde”*.

Heb ik het recht om de controle te verlaten? Moet ik de vragen beantwoorden? Ik denk dat dit soort controles illegaal zijn, zoals in de Verenigde Staten.

* -,-, 'De rechten van de arrestant', internet, 2015, http://www.mensenrechten.be/bestanden/u ... estant.pdf, p. 3 - 4.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mei 2016 17:22

Ik denk dat dit soort controles illegaal zijn, zoals in de Verenigde Staten.
.
Blijkbaar teveel naar Amerikaanse feuilletons gekeken?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 14 mei 2016 20:57

politie heeft ten alle tijden het recht om iemand te laten stoppen en over te gaan naar een identiteitscontrole, daar moet geen vermoeden van een misdrijf of overtreding etc bestaan.

Reclame

RobinW
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2016 23:56

politie heeft ten alle tijden het recht om iemand te laten stoppen en over te gaan naar een identiteitscontrole, daar moet geen vermoeden van een misdrijf of overtreding etc bestaan.
Het volgende citaat spreekt dit tegen:
"5. De identiteitscontrole, wanneer?
Een identiteitscontrole is een standaard procedure. Elke burger die van zijn vrijheid wordt beroofd, of die een misdrijf heeft gepleegd, wordt op zijn identiteit gecontroleerd. Deze regeling is echter nog uitgebreider. Politieambtenaren hebben namelijk het recht om alle personen te controleren die zich op een verdachte manier gedragen. Het gaat dan over een vermoeden van een lopend opsporingsbevel, poging of voorbereiding van een misdrijf of mogelijke verstoring van de openbare orde. Ook omstandigheden van tijd of plaats kunnen aanleiding geven tot een identiteitscontrole." (uit bron van OP, p. 10 - 11)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 15 mei 2016 00:05

U rijdt op de openbare weg - u bent een bestuurder dus de politie heeft het recht uw gegevens te controleren - stel u rijdt zonder rijbewijs of verzekering. Ook uw identiteitskaart moet u kunnen tonen.

Trouwens een politieambtenaar in uniform hoeft zijn legitimatie niet te tonen.

Trouwens die politieambtenaren dienen zich tegenover u helemaal niet te verantwoorden.
De verantwoording dienen ze wel af te leggen tegen hun leidinggevenden.

Wet op de identificatieplicht daar zal u op een ander forum het antwoord moeten vinden.
Probeer eens www.rechtenforum.nl

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mei 2016 09:46

Als je met zulk ingesteldheid door het leven gaat gaan wens ik je toch veel succes toe !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 15 mei 2016 12:49

PS En die leidinggevende hoeft ook geen reden aan u op te geven enkel dat de controle reglementair is verlopen.
En als u minderjarig bent dan hoeft deze zelfs helemaal niets tegen u te zeggen wel tegen uw ouders.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 15 mei 2016 13:14

Met u gedrag tegenover de politie zal je nog dikwijls een controle mogen verwachten, waar eens een aanhouding zou kunnen bijzijn.
Vraag me af welke rechten je zou willen horen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

RobinW
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2016 14:09

U rijdt op de openbare weg - u bent een bestuurder dus de politie heeft het recht uw gegevens te controleren - stel u rijdt zonder rijbewijs of verzekering. Ook uw identiteitskaart moet u kunnen tonen.
Het rijden op de openbare weg is geen uitzondering op de algemene regel.
Hfd 1 - Art. 5 van het Politiereglement (http://www.lokalepolitie.be/sites/5408/ ... lement.pdf)
"Ieder die zich op de openbare weg bevindt of in een voor het publiek toegankelijke plaats, moet zich onmiddellijk schikken naar de verzoeken of bevel en van de bevoegde agenten, met het oog op :
1. vrijwaring van de openbare veiligheid, rust, netheid of gezondheid;
2. vereenvoudiging van de taken van de hulpdiensten en de bijstand aan personen in gevaar."

Ik zeg niet dat ik zeker gelijk heb en ik heb alle respect voor uw deskundigheid in dit vakgebied. Toch lijkt het mij dat het bovenstaande uw uitspraak tegenspreekt. Hebt u daar een bron voor? Misschien zijn dit de wetten in Nederland. http://www.rechtenforum.nl is geen Belgische site.

Ik geef wel toe dat als de politie op een of andere manier weet dat de bestuurder geen juiste papieren heeft, hij aangehouden kan worden. Maar willekeurige controles zonder reden zijn volgens mij illegaal.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 15 mei 2016 14:41

Ik geef wel toe dat als de politie op een of andere manier weet dat de bestuurder geen juiste papieren heeft, hij aangehouden kan worden. Maar willekeurige controles zonder reden zijn volgens mij illegaal.

toch niet, gewone controle van de identiteit en een voertuig kan ten alle tijden gebeuren, hiervoor is geen vermoeden van enige misdrijf of dergelijke nodig, zoiets noemt gewoon een verkeerscontrole.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 15 mei 2016 15:35

En zeker met dreigingsniveau 3 in Belgie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P-Stone
Berichten: 280

#12 , 15 mei 2016 15:45

Ik geef wel toe dat als de politie op een of andere manier weet dat de bestuurder geen juiste papieren heeft, hij aangehouden kan worden. Maar willekeurige controles zonder reden zijn volgens mij illegaal.
Er is wel een fundamenteel verschil tussen "tegengehouden" worden en "aangehouden" worden.
Jij werd niet aangehouden, jij werd tegengehouden voor een controle.
En de wetteksten die jij citeert geven een aantal redenen waarvoor de politie kan overgaan tot een controle. Ik heb nog geen citaat gezien waarin gemeld wordt wanneer de politie niet mag controleren.
Dus ik schaar me bij de overige reacties : volgens mij hebben de politieagenten helemaal niets verkeerd gedaan. En daarbij denk ik dat iemand die niets te verbergen heeft, geen enkele reden heeft om een controle tegen te werken. Dus als je recht in je schoenen staat kan je volgende keer beter gewoon meewerken.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 15 mei 2016 22:06

In onze gemeente gebeuren er regelmatig grootschalige controles.
Ik raad u aan eens tegen die politieambtenaren uw stelling te poneren en eens te kijken wat er dan gebeurd.
Ik kan het raden en daar is dan niets onwettig gebeurd.

Politie, douane en ook Vlaamse dienst Verkeer kunnen u op de openbare weg tegenhouden ... als u komt aanrijden kunnen ze niet weten wie u bent en of uw voertuig in orde is...u vind van niet maar u mag gerust zijn al deze controles zijn wettig. Ook de vragen die gesteld worden kan perfect ...u kan antwoorden of niet dat is uw keuze ... maar die keuze kan dan weer andere gevolgen hebben.

Tenzij u natuurlijk een "vrij persoon bent" .....dan is het iets anders natuurlijk.

U werd niet aangehouden of gearresteerd er is gewoon een controle van de weggebruikers.
Mag ook op een tram op een bus op een trein zelfs op elke openbare plaats.

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en identiteitskaarten bepaalt aan wie de identiteitskaart moet worden voorgelegd. Zo moet u uw identiteitskaart voorleggen telkens de politie dat vraagt,

Voorleggen wil zeggen overhandigen.
Andere wetgeving geeft dan weer de mogelijkheid om identiteitsdocumenten te controleren op hun echtheid en dat kan meestal alleen op een politiebureau.

PS u haalde zelf die wet aan ik heb alleen naar de juiste website verwezen.


RobinW
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 mei 2016 23:50

P-Stone en Franciscus -
Bedankt voor jullie uitleg, jullie hebben gelijk. Ik heb inderdaad de wettekst fout geïnterpreteerd want ik was niet op de hoogte van de "tegenhouden" procedure. Er bestaat hierover jammer genoeg weinig uitleg online. Ook het algemene concept van een verkeerscontrole (voor uitsluitend papieren te checken) is slecht gedocumenteerd.
PS: De verwarring ontstond door de reglementering in de VS, waar 'detention' (=tegenhouden) zonder reden anticonstitutioneel is. In België hebben wij die vrijheid helaas niet.
Tenzij u natuurlijk een "vrij persoon bent" .....dan is het iets anders natuurlijk.
Wat is dit precies? Lijkt mij interessant.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”