Politiecontrole

Franciscus
Berichten: 38583

Re: Politiecontrole

#16 , 16 mei 2016 00:53

Je mag hier ook geen wapens dragen wat een "vrij of natuurlijk persoon" zeer onvrij zou vinden.
Is vooral een Amerikaans syndroom - komt soms ook voor in Nederland als 'randverschijnsel'.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 16 mei 2016 08:14

PS: De verwarring ontstond door de reglementering in de VS, waar 'detention' (=tegenhouden) zonder reden anticonstitutioneel is. In België hebben wij die vrijheid helaas niet.
Tuurlijk wel. 'Detention' zonder reden mag ook in België niet. Detention is immers arrestatie/aanhouding/opsluiting, opnieuw niet tegenhouden.

eylis
Berichten: 8837

#18 , 16 mei 2016 09:46

"........De verwarring ontstond door de reglementering in de VS, waar 'detention' (=tegenhouden) zonder reden anticonstitutioneel is. In België hebben wij die vrijheid helaas niet....."

Maar zelfs deze redenering is niet correct. Want Foute vertaling! "detention" betekent helemaal niet "tegenhouden"....detention betekent "aanhouden en/of opsluiten= in hechtenis nemen: vrijheidsberoveing dus". Tegenhouden betekent enkel "doen stoppen"
Dus veronderstellen dat in Amerika de politie een chaufferu niet kan doen stoppen en de papieren vragen te tonen is niet correct.
In Amerika mag dat evengoed. Daar doen ze dat zelfs heel vaak. In bepaalde staten mag je bvb. géén open blikje bier in de wagen hebben. Zelfs al drinkt een ander er uit. En dat kan een politie alleen constateren als ze je "tegenhouden" :)

Reclame

Billybob
Berichten: 124

#19 , 23 mei 2016 22:24

Er circuleren heel wat filmpjes op youtube van Amerikanen die aftasten hoever ze kunnen gaan met hun rechten. De fameuze 'open carry' , of wanneer ze worden tegengehouden voor bv. een alcoholcontrole: 'have I done something wrong, officer? No, so, am i being detained? No, so may i continue my voyage?'

Ik begrijp het niet echt goed: blijkbaar als je van niks verdacht wordt (maar dus echt niks) en men houdt u WILLEKEURIG tegen voor bv een alcoholcontrole, heb je als Amerikaan het recht om te vragen dat de politie u laat gaan. En zoals blijkt uit die Youtube filmpjes, laat de politie u dan ook nog geregeld vertrekken, zonder controle: 'you are free to go, sir'.

Ga maar eens naar youtube en zoek maar eens naar die dingen. Uren en uren kun je je daar mee bezighouden :)

https://www.youtube.com/results?search_ ... g+detained+

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 24 mei 2016 09:17

YouTube is nog geen wetboek, hetgeen sommigen hier blijkbaar wel denken. :mrgreen:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 24 mei 2016 10:45

RobinW, verhuis naar Amerika, zou ik zo zeggen. Deze discussie is vrij absurd. Als politie al geen controles meer mag houden, wie dan wel? Ik heb geen idee naar wat soort "rechten" u op zoek bent...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 mei 2016 11:28

YouTube is nog geen wetboek, hetgeen sommigen hier blijkbaar wel denken. :mrgreen:

Dit zoals google, zeker mee oppassen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#23 , 24 mei 2016 17:20

Grapjassers ... en staat er ook bij hoe het onderzoek verder is verlopen.
In België zeker zoiets doen.
In gevolgen wet identiteitskaart dient u in bezit te zijn en deze te tonen op vraag van elke bevoegde persoon.
Uw voertuig moet tevens beschikken over de nodige documenten en u dient deze ook te kunnen voorleggen.
Indien u dat niet kunt zijn daar in België en in de rest van EU-landen de nodige gevolgen aan verbonden.
Men hoeft zelfs niets strafbaars gedaan te hebben de loutere weigering is voldoende (en die kan op zich strafbaar zijn ... weerspannigheid).

En laat u zeker niet leiden door die filmpjes.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”