Nationaliteitsvereisten Werkgever

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

Nationaliteitsvereisten Werkgever

#1 , 04 apr 2016 20:48

Mag een werkgever nationaliteitsvereisten opleggen om een job toe te kennen aan een kandidaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 04 apr 2016 20:50

Dat ligt er maar aan. Soms wel, soms niet. Iemand die een werkvergunning nodig heeft en die nog geen heeft aannemen is voor veel beroepen niet evident.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 04 apr 2016 20:54

Zelfs de overheid zelf dacht ik, een rijksambtenaar moet de Belgische nationaliteit hebben.

Reclame

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 04 apr 2016 20:55

En iemand die wel over een arbeidskaart of vrijstelling beschikt? Bv. buitenlander met verblijfskaart van onbepaalde duur.

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 04 apr 2016 21:13

Zelfs de overheid zelf dacht ik, een rijksambtenaar moet de Belgische nationaliteit hebben.
Vandaar mijn vraag eigenlijk ... Concreet geval van buitenlander die door volledige selectie raakt en op het einde te horen krijgt "we nemen enkel Belgen aan". Los van het feit dat ik dit nogal lomp vind (deselecteer dan aan het begin van de procedure) was ik eerlijk gezegd wat verrast dat dit kon.

Ik ben niet zo bekend met de materie, maar gaat toch in tegen de geest van het gelijkheidsbeginsel? Ik zie zelf ook niet meteen de meerwaarde van zo'n regel. En in andere sectoren is dit blijkbaar wel iets dat niet (meer) kan - cfr. havenarbeiders werd toch geargumenteerd dat er sprake was van discriminatie omdat je als niet-Antwerpenaar moeilijk in het beroep terecht kan.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 04 apr 2016 21:44

Nogal wat havenarbeiders zijn van 'over het water'...
Of van randgemeenten van Antwerpen.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 04 apr 2016 22:04

moet een rijksambtenaar de Belgische Nationaliteit hebben? Nee hoor: maar wel onderdaan ven een EU-lidstaat. Dit geldt enkel voor de statutairen. Decontractuelen mogen van een andere nationaliteit zijn.

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 04 apr 2016 22:40

Zelfs de overheid zelf dacht ik, een rijksambtenaar moet de Belgische nationaliteit hebben.
Vandaar mijn vraag eigenlijk ... Concreet geval van buitenlander die door volledige selectie raakt en op het einde te horen krijgt "we nemen enkel Belgen aan". Los van het feit dat ik dit nogal lomp vind (deselecteer dan aan het begin van de procedure) was ik eerlijk gezegd wat verrast dat dit kon.

Ik ben niet zo bekend met de materie, maar gaat toch in tegen de geest van het gelijkheidsbeginsel? Ik zie zelf ook niet meteen de meerwaarde van zo'n regel. En in andere sectoren is dit blijkbaar wel iets dat niet (meer) kan - cfr. havenarbeiders werd toch geargumenteerd dat er sprake was van discriminatie omdat je als niet-Antwerpenaar moeilijk in het beroep terecht kan.
Tja, de Overheid zeker. Ik ken ook iemand die zo'n jongerentraject wou volgen, na de laatste selectie kreeg ze te horen dat ze een maand te laat geboren was..

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”