recht op ontwikkeling gehandicapte personen

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

recht op ontwikkeling gehandicapte personen

#1 , 16 dec 2015 21:12

Geachte,

Bestaat er in België een wet / wetgeving die zegt dat gehandicapten / invaliden recht hebben zichzelf te ontwikkelen?

...ter vergelijking staat er bvb in de Duitse grondwet dat elke gehandicapte persoon het recht moeten hebben zichzelf te ontwikkelen. Als gevolg daarvan dient (elke) Duitse onderneming een bepaald percentage aan gehandicapten te werk te stellen.

Mijn vragen:

- Is dit ook het geval in België?
- Kan iemand mij de Europese / Belgische wetgeving hieromtrent meedelen? (Europese richtlijn, wetboek, artikel, par,...)?
- Is er een Belgische wetgeving omtrent de zelfontwikkeling van gehandicapten, zo ja waar vind ik deze?
- Wie is de bevoegde minister voor gehandicaptenbeleid / gezondheidszorg / welzijn?

Mag een Belgische onderneming iemand weigeren aan te werven op basis van een fysische handicap (graag wetboek, artikel, par,...)?
Wat kan men ondernemen indien dit toch gebeurt?

Alvast zeer vriendelijk dank bij voorbaat.

mvg,

Julius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 16 dec 2015 21:44

ben je zeker hoe deze wet zo geformuleerd is in de Duitse wetgeving? Immers, deze formulering is erg eigenaardig. Het recht om je te ontwikkelen "moet" je niet hebben, je "mag" dat hebben. En eigenlijk heeft iedereen dat recht ook. Want het is een universeel recht van elk kind: het recht op onderwijs. Je gebruikt de term "ontwikkeling" dat is overigens zeer persoonlijk en iedereen vult die betekenis naar eigen motivatie in. Als een mens met een handicap zich wil ontwikkelen kan hij of zij voldoende intiatieven en projecten vinden binnen het algemene aanbod om zich te ontwikkelen als hij of zij dat wenst.
Ten tweede gebruik je een zeer verouderde term: in onze regelgeving spreekt men van personen met een handicap of een beperking. En dan een ondernemeing die een persoon met een fysische handicap weigert op basis van een fysische handicap. Hoe bewijs je dit? Als een onderneming voor een vacante vacature (uit 30 kanidadaten) niet de persoon met een handicap kiest, kan je niet bewijzen dat die persoon geweigerd is vanwege de handicap. Het staat een bedrijf nu eenmaal vrij om iemand anders te kiezen als er meer kandiadaten zijn. Je zou al zwartwit op papier moeten gekregen hebben dat je deze job niet kreeg omdat je bvb.een rolstoelgebruiker bent.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 16 dec 2015 22:21

Als ik het goed voorheb, is er een doelstelling voor overheidsbedrijven, maar geen sancties als ze die niet halen. Voor privébedrijven zal dat dus helemaal het geval niet zijn.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 19 dec 2015 09:28

In Europa zijn er in globo twee systemen: in Duitsland (en AT, FR, IT,ES....) zijn er inderdaad wettelijke quota voor private bedrijven vanaf een bepaalde omvang (ik denk meestal rond de 20 personen) MAAR indien de norm niet gehaald wordt dan kunnen ze dat 'afkopen' met een (niet extreem hoge) boete. Vb in DE moet men vanaf 20 werknemers 5% van de jobs voorbehouden voor zwaar gehandicapten. Indien dat niet gehaald wordt riskeert men een boete maar die is maximaal 260 EUR. Euhh....ik weet niet hoe het zit voor België

Het andere systeem werkt niet via quota maar via wettelijke bepalingen die discriminatie van gehandicapten verbieden, vb in het UK.

Zoals gezegd, ik weet niet hoe het zit voor BE, ik vermoed dat -behalve bij de overheid- met in het niet-discriminatiesysteem zit. Probleem is dat dat de bewijsvoering zéér moeilijk maakt. Immers, ten eerste kan men niet weten of een andere kandidaat omwille van een andere reden niet beter werd beoordeeld en ten tweede is het niet zo dat men absoluut geen rekening mag houden met de handicap (ik zie nog niet zo snel een blinde buschauffeur aangeworven worden), proportionaliteit is de sleutel. En dat is meestal een appreciatiekwestie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”