dubbele nationaliteit aanpassen

Dominic20
Topic Starter
Berichten: 13

dubbele nationaliteit aanpassen

#1 , 07 dec 2015 15:42

Hallo,

Is het mogelijk om afstand te doen van de egyptische nationaliteit als ik de belgische en egyptische nationaliteit bezit? Dit zou ik overwegen om verschillende gegronde redenen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 07 dec 2015 15:46

Ik weet dat Amerikanen het kunnen om zo de zware dubbele belasting voor niet-inwonenden te vermijden, dus voor Egypte moet dit ook mogelijk zijn.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 07 dec 2015 16:43

Dit hangt van de Egyptische wet af zou ik denken. Marokkanen kunnen vb. nooit afstand doen van hun Marokkaanse nationaliteit, Turken wel, maar het is omslachtig.

Hier vond ik volgende informatie (wel een .nl site maar het gaat dus over Egypte:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 17078.html
Egypte
Met het oog op de actualiteit van de (gemeentelijke) basisadministratie voegt de IND aan de bekendmaking aan de bevoegde autoriteit dat betrokkene het Nederlanderschap is verleend, een kopie van de toestemmingsverklaring van de Egyptische autoriteiten toe. Let op! De Egyptische nationaliteit is verloren gegaan met het verlenen van het Nederlanderschap, mits genaturaliseerd is ná verkregen toestemming en nadat het verlies van de Egyptische nationaliteit is gepubliceerd in de Egyptische Staatscourant. Zodra betrokkene een kopie van de publicatie in de Egyptische Staatscourant heeft overgelegd, zal de IND de bevoegde autoriteit hiervan op de hoogte stellen en verzoeken de (gemeentelijke) basisadministratie aan te passen.
Status : B (A = automatisch verlies
B = geen automatisch verlies maar het doen van afstand is mogelijk.)
B
Betrokkene moet zich tot het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken wenden om toestemming te krijgen voor het verkrijgen van een andere nationaliteit. Betrokkene moet vóór het moment van verkrijging of verlening van het Nederlanderschap de beoogde toestemming van het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken hebben verkregen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring van de Egyptische ambassade.
De verklaring van de Egyptische ambassade legt betrokkene over bij het afleggen van de optieverklaring of bij het indienen van het naturalisatieverzoek. De optieverklaring of het verzoek om naturalisatie kan eventueel ook worden afgelegd dan wel ingediend zonder de toestemmingsverklaring, maar dan moet betrokkene na ontvangst van bedoelde verklaring deze inleveren/opsturen bij/naar de bevoegde autoriteit waar de optieverklaring is afgelegd of het IND-kantoor waar zijn naturalisatieverzoek in behandeling is.
Op de optieverklaring of het verzoek om naturalisatie wordt pas beslist als de verklaring van de ambassade is ontvangen. In dit kader kan bij naturalisatie gebruik worden gemaakt van de bevoegdheid tot aanhouding uit artikel 9, vierde lid, RWN. Bij optie kan gebruik worden gemaakt van de bevoegdheid om de beslistermijn met dertien weken te verlengen (artikel 6, vijfde lid, RWN).
De optieverklaring of het verzoek om naturalisatie wordt na de verlengingstermijn/ laatste aanhoudingstermijn bevestigd of ingewilligd als nog geen toestemmingsverklaring is ontvangen, mits de betrokkene aan de hand van correspondentie aantoont meermaals bij de Egyptische autoriteiten navraag te hebben gedaan inzake zijn verzoek om een vreemde nationaliteit aan te nemen.
Nadat het Nederlanderschap is verleend of verkregen moet betrokkene, totdat daadwerkelijk afstand is gedaan van de Egyptische nationaliteit, nog de volgende handelingen verrichten:
– Inleveren van het Egyptische paspoort en/of ID-kaart bij de bevoegde autoriteit;
– Verzoek indienen bij het Egyptische Ministerie van Binnenlandse Zaken om de Egyptische nationaliteit officieel te laten schrappen. Het opgeven van de Egyptische nationaliteit wordt gepubliceerd in de Egyptische Staatscourant;
– Betrokkene moet een bewijs publicatie verlies Egyptische nationaliteit overleggen aan de IND.
Genoemde stukken moeten zijn voorzien van een vertaling, gemaakt door een beëdigd vertaler.
Een afstandsplichtige betrokkene (die niet onder één van de vrijstellingscategorieën voor de verplichting tot het doen van afstand van de oorspronkelijke nationaliteit valt) wordt ook gevraagd een verklaring (model 1.14-1b bij optie en model 2.5/2.5a bij naturalisatie) dat de Egyptische autoriteiten niet is gevraagd noch zal worden gevraagd om behoud van de Egyptische nationaliteit. Uit artikel 10 van de Egyptische nationaliteitswetgeving blijkt namelijk dat de mogelijkheid bestaat om na de verkregen toestemming om een andere nationaliteit aan te nemen en het hieropvolgende verlies van de Egyptische nationaliteit binnen één jaar na verkrijging van de andere nationaliteit om behoud kan worden gevraagd van de Egyptische nationaliteit. Om de betrokkene duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is, moet model 1.14-1b (bij optie) en model 2.5/2.5a (bij naturalisatie) getekend te worden.
Hopelijk ben je hier iets mee?

Reclame

Dominic20
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 07 dec 2015 17:07

Bedankt voor de snelle reactie

Maar het is voor mij onmogelijk om dit via de egyptische ambasade te kunnen doen.
Hoofdreden zal zijn, omdat ik de arabische taal niet spreek, bijkomend dat ik dit zonder medeweten van "de egyptische ouder" wens te doen aangezien er ontvoering dreigt.
Schrappen van de egyptische nationaliteit zou een uitweg kunnen bieden maar dit lijkt me op het moment onmogelijk via enkel het belgisch recht.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 08 dec 2015 07:58

Indien u iof derden in gevaar bent of denkt dat een ontvoering mogelijk is dient u de politie te contacteren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Dominic20
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 08 dec 2015 15:59

Is een constante ongerustheid, (aangezien hij daar vroegr altijd over gedreigd heeft)
Politie weet dit natuurlijk, maar zolang dat hij niets verkeerd doet kunnen ze enkel de betrokkenen seinen. Egyptische nationaliteit kunnen schrappen zou een gerustheid kunnen geven aangezien er dan geen egyptisch paspoort opgevraagd kan worden.

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 08 dec 2015 16:09

Let ook op artikel 15 van de UVRM: "Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen."

Hoewel de UVRM niet bindend is, willen landen er liever niet mee geconfronteerd worden dat ze die breken. Al besef ik wel dat de Egyptische rechtbanken de laatste paar jaren een klucht geworden zijn.

Jackrussell
Berichten: 701

#8 , 08 dec 2015 16:11

In de Arabische wereld interesseert ze dat echt helemaal niets. Nou ja, eenmaal hier wapperen ze er weleens mee om hun zin te krijgen.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”