Huiszoeking

Valeria
Topic Starter
Berichten: 4

Huiszoeking

#1 , 23 jun 2015 14:19

Hallo

Onlangs had de politie bij ons huiszoeking gedaan, gezien ze vermoedens hadden dat mijn man zou iets met terrorisme had te maken.
Om 5uur 's morgens zijn de agenten bij ons binnen gevallen. Mijn man werd uit zijn bed meegenomen naar het bureau voor verhoor en er werd een huiszoeking gedaan. Uitendelijk hebben ze niks gevonden en mocht mijn man ook 's middags naar huis.

Alles was op een overdreven manier gedaan, gezien er geen bewijzen waren die zouden aanwijzen dat mijn man iets misdaan heeft. De deur van mijn appartement is beschaadigd en de slot is kapot. Onze computer, fototoestel (die trouwens niet van ons was), gsm's waren in beslag genomen.

De vraag is mag de politie eigenlijk binnenvallen voor huiszoeking? Er werd geen poging gedaan om eerst aan de deur te bellen, we gingen wel open doen.
Ook de goederen die in beslag zijn genomen zijn niet opgesomd geweest op een blad die ik eventueel zou moeten tekenen. Ze namen dat gewoon mee en ze waren weg.

Ik vond zeer rare manier van handelen. Weet er iemand of dat allemaal zo maar mag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 23 jun 2015 14:24

Onmiddellijk een advocaat inschakelen.
Hebben ze een huiszoeking en arrestatiebevel getoond? Zo niet hebben ze een groot probleem.

Valeria
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 jun 2015 14:28

Arrestbevel hebben ze wel getoond en het was ook huiszoeking met toetemming van de procureur.

Maar hadden ze daarom recht om binnen te vallen? Met maskers aan, mij zo doen verschiten om 5 uur 's morgens en uitendelijk bleek dat ze niks tegen mijn man hadden. Meenemen naar het bureau voor een verhoor kan toch ook op een normale manier, dacht ik....

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 23 jun 2015 14:35

Staat er in het huiszoekingsbevel exact omschreven naar wat ze moesten zoeken? Wapens, drugs, gestolen goederen enz...

Valeria
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 jun 2015 14:51

Dat had ik zelfs niet kunnen lezen, drugs en gestolen voorwerpen alle sinds niet want het ging over 'terrorisme' misschien wapens maar dat hadden ze uiteraard niet gevonden. Ik heb dat bevel gewoon gezien, geen kopie ontvangen of nooit kunnen lezen

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 24 jun 2015 00:26

Huiszoekingsbevel wordt getoond. En neen er moet niet gebeld worden. Van 5 uur mag men bij u binnenvallen ... op de wijze die het meest effectief is - slotenmaker- stormram of andere middelen. En ja de politie is nu net die dienst die bevoegd is om huiszoekingen te verrichten met een bevelschrift op op heterdaad of in de gelijkgestelde gevallen. Wie zou het anders moeten doen?
Arrestatiebevel???Een OGP heeft de bevoegdheid om iemand te arresteren.
Er kan ook een bevel tot medebrenging zijn geweest maar dat zal niet aan derden worden medegedeeld wel aan de persoon die het onderwerp is van dat bevel.
Wat de schade betreft deze zal in PV vermeld worden ...daar kan u de rekening van naar de onderzoeksrechter sturen.
Een procureur kan geen huiszoekingsbevel uitschrijven dat is een bevoegdheid van een onderzoeksrechter.
Toestemming wordt gegeven door personen die er wonen of verblijven indien er geen huiszoekingsbevel is of heterdaad of gelijkgestelde gevallen.
Alles wat bij u binnen ligt wordt geacht van u te zijn... de voorwerpen dienen wel in een inventaris vermeld te worden die door betrokkene ( uw echtgenoot) getekend wordt.

Als het politiepersoneel gemaskerd was hebt u het te maken met een eenheid van de GDSU. (Federale politie - of een van de bijzondere eenheden van de lokale politie).
Was er niemand bij die zich nadat ze binnen waren kenbaar heeft gemaakt als officier van gerechtelijke politie (hoofdinspecteur of commissaris)

Bevelen worden afgeleverd als er ernstige aanwijzingen zijn van misdaden of wanbedrijven ( o.a. tgo de veiligheid van de staat)

Dus ja het mag.
Als echtgenoot terug is vrijgelaten heeft deze vermoedelijk een copie van zijn verhoor meegekregen ( kan ook geweigerd zijn).
Dan hebt u het PV nr - U mag dat nr hier altijd eens opgeven .... ttz een bepaald gedeelte is voldoende eerst zijn het twee letters dan twee cijfers - deze zijn van belang - en dan een letter en cijfer of twee letters. dus enkel het gedeelte in vet is van belang TO.37.L7.123456/15
U kan en mag uiteraard een advocaat raadplegen.

Valeria
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 24 jun 2015 19:52

Bedankt voor de volwaardige antwoord

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”