huurcontract wordt telkens geweigerd

Jef J
Topic Starter
Berichten: 1

huurcontract wordt telkens geweigerd

#1 , 02 mar 2015 18:30

Ingewikkelde situatie, maar ik probeer het zo kort en duidelijk mogelijk te houden.

In 2008 ben ik gescheiden (geen kinderen). Wij huurden een woning, op mijn ex haar naam. Zij is dan ook in de woning blijven wonen.

Ik verhuisde naar mijn moeder, die helaas 4 jaar geleden overleden is. Het ging om een sociale woning, die ik niet verder kon huren omwille van te hoge inkomsten.

Enkele maanden later (begin 2012) verhuisde ik opnieuw naar een huurappartement. Een week na deze verhuis kreeg ik een ongeval. Hierdoor verloor ik uiteindelijk mijn werk en even later kon ik mijn huur niet meer betalen. Sindsdien verblijf ik voornamelijk in een woonwagenpark, waar ik tijdelijk mag verblijven van kennissen van mijn vorige buurman. Mijn schulden (achterstand huur) zijn bijna afbetaald, aangezien ik even later een nieuwe job gevonden heb.

Eind 2013 heeft men echter mijn identiteitskaart afgenomen en werd ik ambtshalve geschrapt.

Sindsdien ben ik aan het zoeken naar een betaalbare studio of klein appartementje. Steeds wordt mijn kandidatuur geweigerd omdat ik geen identiteitskaart kan voorleggen. De laatste verhuurder zei dat ze bang had dat ik illegaal in België verblijf. (Is niet zo, beide ouders zijn Belg en ikzelf ben ook hier geboren.)

Ik heb geen familie meer, en kan dus ook bij niemand anders terecht. Bij het OCMW ben ik gaan vragen naar een referentieadres (voldoe aan alle voorwaarden), zodat ik opnieuw een identiteitskaart kan krijgen en wel in aanmerking kom voor een huurwoning. Maar daar doet men absoluut geen moeite om mij te helpen, aangezien ik weer werk heb. De laatste keer kreeg ik bijna letterlijk de deur tegen mijn neus.

Concrete vragen:

- Kan/mag men een huurder weigeren omdat hij geen identiteitskaart heeft? Identiteit kan bewezen worden adhv loonbrieven, rijbewijs, siskaart, papier van afname identiteitskaart,...

- Kan/mag het OCMW een referentieadres weigeren?

En heeft iemand hier een wettekst of dergelijke van? Zodat ik kan aantonen waar ik recht op heb. Ik wil heel graag van deze rottige situatie afgeraken. Voor mij voelt dit echt aan als discriminatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 02 mar 2015 20:52

Wie heeft uw identiteitskaart afgenomen?
Attest van afname gekregen? Sorry niet gezien dus dat hebt u wel.

Referentieadres om welke reden volgens u ....?
Welk OCMW weigert dat ... waar uw laatste adres was of waar uw woonwagen stond?

Al eens bij een http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; langsgeweest?

Reclame

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”