Kosher en Halal discriminatie?

SXTC
Topic Starter
Berichten: 64

Kosher en Halal discriminatie?

#1 , 09 feb 2015 15:47

Ik hoor vaker en vaker dat een Jood enkel Kosher materiaal koopt en dat een Moslim enkel halal materiaal koopt.
Het excuus dat men geeft is dat het via "religieuze" manier is bereidt... maar als je dan nagaat welke controles er plaatsvinden dan merk je al gauw dat het FAVV minstens dezelfde controles uitvoert en zelf nog strenger.

Is het dan niet een vorm van verdoken discriminatie dat men enkel materiaal wil kopen van eigen origine?
Je kan zo ook spreken over zoekertjes waar het internet vol van staat, zoekertjes waar je enkel werk krijgt (in België) als je Berbers of Arabische spreekt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2015 15:56

Een consument kiest nog altijd zelf wat hij consumeert, of dacht je dat Coca Cola gediscrimineerd wordt door Pepsi drinkers?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 feb 2015 16:32

Ik hoor vaker en vaker dat een Jood enkel Kosher materiaal koopt en dat een Moslim enkel halal materiaal koopt.
Het excuus dat men geeft is dat het via "religieuze" manier is bereidt... maar als je dan nagaat welke controles er plaatsvinden dan merk je al gauw dat het FAVV minstens dezelfde controles uitvoert en zelf nog strenger.
"dezelfde controles"? Over welke controles heb je het dan?
Is het dan niet een vorm van verdoken discriminatie dat men enkel materiaal wil kopen van eigen origine?
men koopt niet enkel materiaal aan van eigen origine (sinds wanneer zijn varkens van Kosher/Israelische-origine?) Men koopt materiaal aan dat op een juiste manier geslacht is of dat beantwoordt aan bepaalde criteria (geen hoefpotigen (ofzoiets), ...).
Je kan zo ook spreken over zoekertjes waar het internet vol van staat, zoekertjes waar je enkel werk krijgt (in België) als je Berbers of Arabische spreekt...
toon me eens die massaal aantal zoekertjes? Via http://www.vdab.be" onclick="window.open(this.href);return false; vind je géén zoekertjes met de trefwoorden Berbers, en 23 met de term "Arabisch", meestal internationaal-georienteerde jobs. Ter info: zo'n 18300 jobs vragen Engels, zo'n 122 Russisch, 23 Chinees (weliswaar soms "geen chinees" :D).

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 09 feb 2015 16:41

Plus, wat heeft vlees met een job te maken? Als je veel klanten hebt die enkel Arabisch spreken, is het toch logisch dat men als verkoper iemand vraagt die zelf de taal kan spreken?

Mag ik misschien vragen wat het nu is van deze vraag?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2015 18:39

het vlees dat halal is, dit is ritueel geslacht, en van de joden ook zo, maar daar komt nog bij dat de Joden geen achtervlees eten enkel vlees van het voorkwartier.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 09 feb 2015 20:02

Het CGKR heeft daar een antwoord op (niet op de vraag of de klant discrimineert, wel op de vraag of het bedrijf dat expliciet vraagt naar slagers met een bepaalde religie, dit mag zonder de AD wetten te overtreden):
Wat betreft uw laatste vraag dient deze gelezen te worden in het licht van de vrijheid van religie en de uitzonderingen die de antidiscriminatiewetgeving voorziet voor tendensondernemingen, m.n. publieke of particuliere organisaties, waarvan de grondslag op geloof of levensbeschouwing is gebaseerd (bv een katholiek ziekenhuis, een vrijzinnige jeugdvereniging, …), mogen in het kader van de arbeidsbetrekkingen geen direct onderscheid hanteren op grond van het geloof of de levensbeschouwing van hun personeel, tenzij het geloof of de levensbeschouwing vanwege de aard van de activiteiten of de context waarin deze worden uitgeoefend een wezenlijke, legitieme en gerechtvaardigde beroepsvereiste vormt gezien de grondslag van de organisatie. Deze uitzondering kan wel geen op een andere grond gebaseerde discriminatie rechtvaardigen. M.a.w. moet men voor elke arbeidsbetrekking nagaan of het geloof of levensbeschouwing van de medewerker een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste is. Het Centrum kan een mogelijke discriminatie uitsluitend analyseren op basis van een concrete casus.
maw een katholieke beenhouwer mag niet eisen dat zijn personeel katholiek is omdat dit niet zo specifiek vereist is door het katholieke geloof, maar een moslimbeenhouwer mag wel eisen dat de slagers moslim zijn want dit is een vereist van hun geloof. Een rund dat (zelfs onverdoofd) door een katholiek wordt geslacht is dus niet halal.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 09 feb 2015 20:06

Het CGKR heeft daar een antwoord op (niet op de vraag of de klant discrimineert, wel op de vraag of het bedrijf dat expliciet vraagt naar slagers met een bepaalde religie, dit mag zonder de AD wetten te overtreden):
Wat betreft uw laatste vraag dient deze gelezen te worden in het licht van de vrijheid van religie en de uitzonderingen die de antidiscriminatiewetgeving voorziet voor tendensondernemingen, m.n. publieke of particuliere organisaties, waarvan de grondslag op geloof of levensbeschouwing is gebaseerd (bv een katholiek ziekenhuis, een vrijzinnige jeugdvereniging, …), mogen in het kader van de arbeidsbetrekkingen geen direct onderscheid hanteren op grond van het geloof of de levensbeschouwing van hun personeel, tenzij het geloof of de levensbeschouwing vanwege de aard van de activiteiten of de context waarin deze worden uitgeoefend een wezenlijke, legitieme en gerechtvaardigde beroepsvereiste vormt gezien de grondslag van de organisatie. Deze uitzondering kan wel geen op een andere grond gebaseerde discriminatie rechtvaardigen. M.a.w. moet men voor elke arbeidsbetrekking nagaan of het geloof of levensbeschouwing van de medewerker een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste is. Het Centrum kan een mogelijke discriminatie uitsluitend analyseren op basis van een concrete casus.
maw een katholieke beenhouwer mag niet eisen dat zijn personeel katholiek is omdat dit niet zo specifiek vereist is door het katholieke geloof, maar een moslimbeenhouwer mag wel eisen dat de slagers moslim zijn want dit is een vereist van hun geloof. Een rund dat (zelfs onverdoofd) door een katholiek wordt geslacht is dus niet halal.
En een katholieke vrouw geen pastoor mag worden, dat is pas schandalige discriminatie van die katholieken!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 09 feb 2015 20:15

Leen, dat is nou net een opmerking die je moet maken bij een discussie omtrent de islam! Alsof daar de vrouw veel rechten heeft.

Hoe op met dit item aub!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 feb 2015 09:45

Deze discussie is inderdaad onzinnig. Het is algemeen geweten dat religie de bron is van veel discriminatie en absurde gewoontes. Ikzelf heb niets tegen religies, zolang men anders- of niet-gelovigen geen onrecht aandoet. Dat bepaalde gelovigen keuzes maken in wat ze al dan niet eten, is ook volkomen normaal. Vegetariërs maken dezelfde soort keuze. Ikzelf maak ook dit soort keuzes: wat ik echt niet graag lust, koop ik ook niet.

Je kan moeilijk zeggen dat vegetariërs de beenhouwers discrimineren, niet? Of dat mensen die niet graag kip eten, de pouliers discrimineren? Dus dat moslims of joden die bepaalde soorten vlees kopen, de verkopers van andere soorten vlees discrimineren, is nogal kort door de bocht... Iedereen koopt nog altijd wat hij wil en waar hij dit wil. Dit is het eerste principe van de vrije-markt economie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 10 feb 2015 12:47

Iedere sprookjesverteller heeft recht op het vlees dat bij zijn verhaal past.
Zolang hij er anderen niet mee lastig valt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Chaccamacca

#11 , 10 feb 2015 12:56

En wat dan met de gevangenis die België huurt van Nederland. De reportage gezien waarin de moslims halal vlees kregen maar als een Belg in diezelfde gevangenis een sauciske vroeg dan kreeg hij dat niet. De Belgen in diezelfde gevangenis waren wel verplicht van dat halal vlees te eten of anders géén vlees. Dat is toch ook discriminatie.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 10 feb 2015 13:01

Bestaan er dan Halal koeien?
Nog nooit van dat runderras gehoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 feb 2015 13:16

En wat dan met de gevangenis die België huurt van Nederland. De reportage gezien waarin de moslims halal vlees kregen maar als een Belg in diezelfde gevangenis een sauciske vroeg dan kreeg hij dat niet. De Belgen in diezelfde gevangenis waren wel verplicht van dat halal vlees te eten of anders géén vlees. Dat is toch ook discriminatie.
Reportage niet gezien, maar of mijn vlees halal is of niet, kan me weinig schelen, hoor. Voor zover ik weet verandert het al dan niet halal zijn niets aan de smaak of de kwaliteit van het vlees... Ik maak me meer zorgen over het al dan niet aanwezig zijn van hormonen en andere chemische rommel in mijn vlees...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 feb 2015 14:42

Halal of geen halal is allemaal het zelfde vlees maar op een andere wijze geslacht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chaccamacca

#15 , 10 feb 2015 21:28

Ik bedoel maar als een moslim gevangene halal vlees vraagt dan krijgt hij het maar als een katholieke gevangene een gewoon worstje vraagt hij dit niet krijgt!!!

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”