voorrang rusthuis

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

voorrang rusthuis

#1 , 05 feb 2015 13:01

Mijn grootmoeder is nog in goede doen, ze heeft zich wel al ingeschreven voor een rusthuiswachtlijst. Een tante van mij zegt: mama, als het morgen al nodig is. Ik ken daar iemand, dan mag je morgen al gaan. Kan dit zomaar? Dat echte hulpbehoevende oude mensen dan een beurt moeten overslaan omdat zij daar iemand kent. Hoe klaag je dat aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 05 feb 2015 13:36

Weet ik niet. Je moet het ook nog kunnen bewijzen.

Ik denk dat deze praktijken vrij veel voorkomen..
Moeder van een goede vriendin is op die manier ook meteen in het rusthuis van haar keuze binnengeraakt, omdat zus van vriendin iemand kende die daar werkte.

Wel weet ik dat rusthuizen met een actieve en een passieve wachtlijst werken.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#3 , 05 feb 2015 13:43

is bv. audiogesprek hierin voldoende? Veronderstel dat deze praktijken ook heel vaak voorkomen bij sociale woningen

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 05 feb 2015 16:46

Het zal niet geweest zijn omdat ze iemand kende die daar werkte, dat ze vlug in het rusthuis komt. Soms wordt iemand vlug opgenomen omdat er dringende medische redenen zijn. Maar een rusthuis dat zichzelf én zijn klienteel respecteert, werkt met een wachtlijst die gevolgd wordt. Gewoon omdat het een bekende is, lukt niet zo maar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#5 , 05 feb 2015 16:54

Zelfs al is het zo, dan heeft die tante van me de naam en reputatie van dat rusthuis overal zwartgemaakt waardoor mensen iets hebben van: ah, werken ze daar zo? Daar gaan we niet.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 05 feb 2015 17:04

Ik vermoed dat er in de praktijk wel zo'n gevallen gaan zijn. Hoe men dat gaat bewijzen, is een andere zaak natuurlijk.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 05 feb 2015 17:06

Zelfs al is het zo, dan heeft die tante van me de naam en reputatie van dat rusthuis overal zwartgemaakt waardoor mensen iets hebben van: ah, werken ze daar zo? Daar gaan we niet.

Aangezien er een groot tekort is aan plaatsen zal dat geen indruk maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 05 feb 2015 17:29

Het zal niet geweest zijn omdat ze iemand kende die daar werkte, dat ze vlug in het rusthuis komt. Soms wordt iemand vlug opgenomen omdat er dringende medische redenen zijn. Maar een rusthuis dat zichzelf én zijn klienteel respecteert, werkt met een wachtlijst die gevolgd wordt. Gewoon omdat het een bekende is, lukt niet zo maar.
Als er dringende medische redenen zijn dan wordt er gewoon naar een rusthuis gezocht in een veel ruimere straal. Dan kan je niet meer kiezen waar je gaat.
Zo moest de kamergenote van mijn moeder toen ze in het ziekenhuis lag naar een rusthuis in Mechelen terwijl ze in Antwerpen woonde. Het oude vrouwtje was in haar huis van de trap gevallen en ze kon/mocht niet meer alleen wonen. Ze was kinderloos en had enkel nog een paar (ook oude) vrienden en goede buren. Ik vrees dat ze in Mechelen niet veel bezoek zal krijgen. Voor haar was dat hopeloos ver weg van de weinige mensen die haar nog dierbaar waren.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 05 feb 2015 17:59

In theorie is iedereen gelijk voor de wet. En in de praktijk ook.
En als je dat niet gelooft, maak ik jullie wel iets anders wijs.

Ik ken ook iemand waarvan ik redelijk zeker ben dat ze verschillende personen kent waardoor ze op eigen gemeente naar het rusthuis kon.
Voorspraak is natuurlijk moeilijk te bewijzen.
Maar als je de juiste combinatie van personen (ziekenhuis/ arts rusthuis/ directeur rusthuis/ zusteroverste) goed kent kan dit idd helpen.

Het is verboden, maar wat doe je er aan?

voodoodoll
Berichten: 96

#10 , 05 feb 2015 18:56

Ik kan alleen maar beamen wat ik hier lees. Mijn grootmoeder was al geruime tijd ingeschreven op de wachtlijst van het (OCMW) rusthuis in de gemeente waar ze woonde maar gezien het feit dat het medisch gezien nog niet dringend was moest ze haar plaats afwachten. Een oom kende de directeur van een privé rusthuis in een buurtgemeente en daar kon ze op een week tijd terecht, de medische situatie was nochtans ongewijzigd en ze was niet eens ingeschreven op de wachtlijst van dat rusthuis...

giserke
Berichten: 2434

#11 , 05 feb 2015 19:22

Een prive rusthuis is dan ook niet gebonden aan wachtlijsten.
Daarom is het dan ook een commercieel prive initiatief.

Dat zijn van die rusthuizen als je om 2uur snachts champagne wil dan zal je dit krijgen.

artemis
Berichten: 3293

#12 , 05 feb 2015 20:04

@giserke

Bij mijn weten en beperkt onderzoek (moeder is 82 en woont nog alleen) werken privé rusthuizen ook allemaal met een wachtlijst. Zolang de vraag groter is dan het aanbod zal dat zo blijven vrees ik. Misschien bestaan er privé rusthuizen waar je om 2 uur 's nachts champagne kan bestellen, maar die ben ik dan nog niet tegengekomen (je mag mij altijd wat namen per PB doorgeven). Tussen privé rusthuis A en B of C kan er uiteraard een groot verschil zijn qua comfort en service, en ook qua prijs. Er zijn veel privé rusthuizen, maar de meeste bieden echt geen viersterrenhotel service en hebben ook geen champagne in huis, laat staan om die in het in het midden van de nacht te serveren want daar hebben ze ook de personeelsbezetting niet voor.
Maar ik wil wel graag weten weten waar dergelijke rusthuizen zijn.

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”